Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 20 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2008-09-21 19:06 | |
![]() | Gariam, din åsikt delar jag. Pingvin, visst få du ha den :) oavsett om du är rökare eller ej. Budalv, intressant. du har säkert rätt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:07 | |
![]() | jag tycker att det är fint att vi har fått mer restriktiva lagar när det gäller rökning (var det är tillåtet, åldersgräns, hög skatt osv). Men jag upplever att många ikke rökares toleransnivå gentemot rökare är i fritt fall, och anser att det blir smått absurt när man t.ex talar om ett fenomen som "grannrök" som ett stort problem. Det jag tycker mig se är att i takt med att lagarna skärps så blir också folks attityder mot rökare skarpare. Jag tycker att det skulle klä många antirökare att använda en lite mildare ton i sitt fördömande av ovanstående aktivitet. | |
| y not | 2008-09-21 19:07 | |
![]() | floydess, visst kan det jämföras med bilavgaserna, inte minst spridningen överallt. | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:08 | |
![]() | f: håller med, hur mycket skattepengar går det inte åt bara för att städa upp efter rökarna.. en annan grej som stör mig: alla mini-pauser de tar från jobbet bara för att gå ut och stressröka lite, helt sjukt. skulle vara kul om någon hade räknat på detta, kostnad för: (städning + sjukhus + betald röktid) - skatteintäkter. att andra störs av rökarna är ju svårt att uppskatta i pengar. | |
| Corin | 2008-09-21 19:09 | |
![]() | Jag skulle tro att de flesta rökare åker bil, äter socker och dricker alkohol. Bara för att det finns annat som är dåligt behöver det inte bli mer rätt. | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:12 | |
![]() | c: jag skulle ha en extremt mild ton mot rökarna om jag slapp betala för de kostnader som uppkommer senare + slapp se fimpar. sedan vill inte jag känna lukten av en rök i min lägenhet, det är min privata sfär. | |
| Susan_70 | 2008-09-21 19:13 | |
![]() | Sluta gnäll att våra skattepengar går åt! Alla feta människor då? Ja, jag är rökare. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:14 | |
![]() | De förgiftar med sin närvaro? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:15 | |
![]() | Många rökare dör i förtid, således spar man in en hel del pengar på pensioner och äldrevård. Om man dessutom krökar duktigt så hinner man dra in en hel del flis till statskassan. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:17 | |
![]() | DILL: Det skulle vara mer OK om de åtminstone såg till att fixa fram schysst tobak. Men de proppar cigaretterna med sjukt mycket skit som stavas allt annat än just tobak. Jag tycker inte att den fria viljan funkar som argument fullt ut i det här fallet, och det hela är ändå fett omoraliskt och smaklöst i min bok iaf. Produkten innehåller dessutom kraftigt beroendeframkallande ämnen, och de trubbar till ditt fria-viljan argument ytterligare av uppenbara skäl. Vi är människor, inte robotar. | |
| kermis | 2008-09-21 19:17 | |
![]() | Jag är både fet och rökare. Ha så kul när ni betalar min sjukhusvistelse :) (fast ska vi sen räkna på hur mycket jag betalat till skatt resp förbrukat av de pengarna jag använt så går det nog på ett ut... :) ) | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:18 | |
![]() | Vilket givetvis inte betyder att personer som röker saknar eget ansvar. Bäst att vara övertydlig. | |
| y not | 2008-09-21 19:26 | |
![]() | kermis, jag betalar precis lika gärna din sjukhusvård som någon annans. Jag tror på en grundläggande social trygghet. Jag betalar alltså även gärna narkomanens och alkoholistens vård även om de inte dragit in en krona i kassakistan (obs pingvin nu kan du ju förutsätta att jag knarkar och super också utifrån ditt synsärtt att ha åsikter. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:26 | |
![]() | dilli- klart att vård av rökrelaterade sjukdomar kostar pengar- men det gör ju alla livsstilssjukdomar, altså kan man på samma sätt fördöma de som inte äter optimal kost, inte motionerar precis så mycket att de mår bäst och folk som är bakfulla på jobbet (går det så mycket som en sekund långsammare att utföra det arbete man blir betald för så är det ju förlorade skattepengar om personen ifråga är statligt anställd). | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:27 | |
![]() | Håller med y not | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:30 | |
![]() | g: ja, men att ciggen innehåller lite annat än bara tobak vet ju folk om sedan 40-50 år.. det är ju ingen som tvingar dig att börja kedjeröka direkt. | |
| y not | 2008-09-21 19:33 | |
![]() | det är ingen som tvingar dig att äta socjker, motionera för lite, dricka alkohokl köra bil, ha aggresioner, vara bitter äta plastgifter heller. Så med ditt resonemang Dilligaff så vill du väl inte att någon bryr sig om dig om du mår dåligt eller råkar illa ut för ytterst är det faktiskt självförvållat. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:34 | |
![]() | Så är det väl nu? Ingen bryr sig. | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-09-21 19:34 | |
![]() | c: så är det, har inte sagt något annat.. och jag vill inte betala för dessa heller. säger inte att alla ska vara robotar (som gariam uttryckte det), jag anser att man kan och ska vara måttlig med sådant som är direkt skadligt på längre sikt.. för sin egen skull och för andras. | |
| Tess_80 | 2008-09-21 19:35 | |
![]() | Dilli: Alla feta människor? Alla knarkare? Alla alkisar? Är inte de en belastning för samhället med i sådana fall??? Jag håller med Carlmartin och ynot och NEJ jag är ickerökare. Har rökt förr och den så kalla mobbingen mot rökare tycker jag börjar gå överstyr. Det är människor som har en fri vilja och låt dem ha den. | |