Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade61
Mobilspel
Pågående20 169

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-09-28 22:11
Antal inlägg: 17542

Jag skulle dela 50/50 om det var jag som bestämde..

..och jag skulle acceptera det jag blev erbjuden om den andra bestämde -- det är ju ändå mer pengar än jag hade innan.

Gav den andre ett riktigt skambud, då skulle jag nog strunta i dealen bara för att jäklas --- oavsett hur mycket pengar det rörde sig om.

mrperfect2008-09-28 23:09
Antal inlägg: 11437

en del människor är ju funtade så at dom bara ska ha själva, så det går säkert att hitta några som vill ha 499 eller 500

tydal2008-09-28 23:28
Antal inlägg: 548

Om den andre valde beloppet finns det väl ingen nivå som skulle få mig att säga nej. Jag menar, om en person jag inte känner vill ge pengar till en annan person jag inte känner, varför ska jag hindra det? Bara för att jag kan? Nej, det vore ju bara elakt, och vad tjänar jag på det?

Softarman2008-09-29 09:51
Antal inlägg: 122

Ju mer pengar desto mindre nöjer jag mig med. Hade föreslagit 80% om jag själv fått välja på 10k. Jag hade tagit 5%.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-29 10:14
Antal inlägg: 993

Jag har för mig att jag sett det på tv vid ngt tillfälle men minns inte riktigt i vilket sammanhang. Har för mig att det var både vuxna och barn med och att det var en rätt stor del som tackade nej till ojämna fördelningar.

Ngn som sett samma program och minns bättre?

stefanf2008-09-29 19:04
Antal inlägg: 1744

Jag tror man får tänka lite annorlunda än att någon vill ge en pengar.
Om man är fullständigt insatt i experimentet så tänker man rimligen i följande termer, mer eller mindre:

- Någon ger oss två, mig och en okänd person, en summa att dela på.
- Ingen av oss har gjort ett smack för att förtjäna pengarna.
- Den "andre" har av slumpen fått uppdraget att fördela pengarna mellan oss.
- Det sker ingen kommunikation mellan oss, ingen förhandling och jag kan bara säga ja eller nej.

Utifrån ett sånt tänk så tror/förstår jag att rätt många blir griniga och rent av kan sabba hela dealen om den andre är gniden.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?