Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 23 |
Mobilspel
| Pågående | 19 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2008-10-02 19:50 | |
![]() | Och fjäska ska man göra när man är kattvakt! ;-) | |
| le-lou | 2008-10-02 19:53 | |
![]() | äh en katt äter det den behöver, såvida den inte är sjuk - men då blir den allmänt seg och slö dessutom. pröva att ställ mat och vatten en bra bit ifrån varandra (gärna i olika rum), framförallt dricker kissarna mycket mer då :) | |
| Miss_jk | 2008-10-02 19:55 | |
![]() | Ja, det har jag gjort. I varsin ände av vardagsrummet. | |
| kermis | 2008-10-02 19:56 | |
![]() | hmm.. jag hoppas du inte menar samma tonfisk som vi människor äter. Visst, de flesta katter älskar det men det är alldeles för salt för en katt. Det finns tonfisk till katter... | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2008-10-02 19:56 | |
![]() | katter ska äta torrfoder,och helst sånt torrfoder från djurbutik då det inte finns lika mkt spannmål i dom,sen så ska dom inte äta burkmat,det innehåller bara vatten,finns undantag med burkmat med,och dom finns i djurbutiker..om katter äter typ pussi etc så är det större risk att dom får njursten...så royal canin o liknande är det bästa för katten,även för hunden...det är vad jag lärt mig och vertrinärer säger | |
| Tess 08 | 2008-10-02 19:57 | |
![]() | Fast detta gäller ju tydligen bara en kort tid.... | |
| Miss_jk | 2008-10-02 20:02 | |
![]() | Ja, detta är bara i några dagar så om han äter lite burkmat tror jag inte att han tar skada av det. | |
| kermis | 2008-10-02 20:04 | |
![]() | dgeo: det där med burkmaten stämmer inte riktigt. visst, det är 80% vatten.. det är ju BLÖTmat, men rent näringsmässigt är det oftast lika bra som de flesta torrfoder också, inkluderat det som säljs i djuraffärer. dock blir det tokdyrt att föda upp en katt på enbart burkmat och dessutom kan man inte låta det stå, som man kan göra med torrfoder.. och en katt är ju småätare så den ska helst ha fri tillgång... om du syftar på urinsten så är boven oftast kasst TORRfoder. Burkmat har sällan med saken att göra.. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2008-10-02 20:34 | |
![]() | nej eftersom det är 80-90%vatten så kan det omöjligt vara lika mkt näring som torrfoder,det säger sig själv kanske?detta är vad vetrinärer sagt till mig,och burkmat har visst påverkan på njur och urinsten.enligt dom,men vad vet jag o dom :D | |
| Minta | 2008-10-02 20:35 | |
![]() | Jag har alltid hört att det är torrfoder som kan ge katter njursten och att det därför är viktigt att dricka mycket vatten. | |
| Minta | 2008-10-02 20:37 | |
![]() | Jag läste nu att det är felaktigt och att burkmat mycket riktigt innehåller mycket vatten jämfört med torrfoder. | |
| nina_nilsson | 2008-10-02 20:44 | |
![]() | Alltså katter blir inte sjuka av någon mat alls idag... Förr så kunde dom bli "njursjuka" av torrfoder men torrfoderna är mycket bättre idag... Har man en katt som dricker för lite vatten ska man inte ge enbart torrfoder då den kan bli sjukt... Har man en frisk katt som dricker som den bör så kan man ge vilket foder som helst för den blir inte sjuk av det... Sen finns det givetvis alltid bättre och sämre foder men vilket som är vad beror på vem du frågar... | |
| kermis | 2008-10-02 21:02 | |
![]() | dgeo: ja, vad vet jag som äger en djuraffär... Jag önskar att det DU sa var sant, för jag skulle vara rik... men nu är det inte som det inte så... Du får gärna visa mig en hyfsat säker källa, så jag kan printa och visa till alla :) | |
| kermis | 2008-10-02 21:05 | |
![]() | öh, konstig mening. "nu är det inte så" skulle det stå ungefär.. | |
| Minta | 2008-10-02 21:12 | |
![]() | På www.katt.nu står att kattmat på burk innehåller ca 80 % vatten och detta står om njursten: Forskning har visat att det finns flera orsaker till varför en katt kan få problem med urinsten och att det huvudsakligen drabbar kastrerade hankatter. Ett starkt kombinerat samband med utvecklandet av urinsten är att katten är överviktig och har ett för högt magnesiumintag. | |
| Stormfrun | 2008-10-02 21:21 | |
![]() | Jag har alltid haft en massa katter ( 3-4 i taget) och min erfarenhet är att om de är utekatter behöver man inte bry sig alls om de är friska. Dom blir inte överviktiga och äter när dom är hungriga. Mina 3 jag har nu är kastrerade, mat står alltid framme ( torrfoder) Blötmat får de en gång om dagen. Så här har jag alltid gjort och dom har blivit mellan 16- 19 år gamla. Men som sagts tidigare, detta gäller för katter som är ute mycket. Innekatter har en tendens att bli överviktiga om man inte ser upp. | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-10-02 21:28 | |
![]() | kattor heter det väl? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-02 21:33 | |
![]() | Att födan innehåller mycket vatten innebär ju bara att man måste ge större mängd. Näringsinnehåll/kg är inte så intressant för katten så länge den får tillräcklig mängd utan mer för den som ska betala maten, pris/kg alltså. Är det någon som känner till nackdelar med att ge katterna större mängd foder/dag eller att blöt mat inte passar katter av andra skäl? Urinsten bildas i basisk urin och ju mer koncentrerad urinen är desto större risk för kristallbildning. Därför är det bra med vätska. | |
| Tess 08 | 2008-10-02 21:42 | |
![]() | Känns som om miss_jk har fått sina svar och mer därtill.... | |
| Stormfrun | 2008-10-02 21:55 | |
![]() | Dikkigaff kattor= feminint katter= maskulint | |