Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående20 160

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Damage2008-10-04 14:52
Antal inlägg: 169

bove
Ville gärna ha en kommentar om varför vi ska behöva ha extremt avancerade tal i skolan, när vi i yrkeslivet sällan har användning för dom. Det jag INTE ville ha kommentar på var själva talet jag skrev :P

Tångkrabban2008-10-04 14:55
Antal inlägg: 118

Vi ska inte bara ha en bra matteundervisning för att de som ska läsa på teknisk högskola ska få sin grund, nej matte är viktigt för alla för att vi ska ha en säker och stabil grund att stå på och inte bli lurade ute i samhället. Jag tycker alla ska lära sig så mycket matte som möjligt utifrån sin förmåga att lära sig, det vinner både individen och samhället på!

Damage2008-10-04 14:55
Antal inlägg: 169

Som jag skrev till bove:
Jag menar extremt avancerade tal. jag jobbar på lager och använder diverse mattekunskaper när jag plockar ordrar osv. Men jag behöver aldrig sätta mig med mattetal som innehåller paranteser samt "upphöjt".. Te.x: 4+5upphöjt till tre(866-92)=X .. (Kan inte göra symbolen för "upphöjt" här)
Allt är iofs mer eller mindre vad man har för jobb, vilken sorts person man är osv osv. Men för min del så tycker jag bara att alla dom mattekurser jag var Tvungen att gå, var helt onödiga, eftersom jag aldrig någonsin har/kommer behöva dom i framtiden.

fidelio2008-10-04 14:56
Antal inlägg: 30

någonstans i yrkeslivet måste någon kunna räkna på något.
därför är det ju bra om alla har förutsättningarna att nå dit.

Dyslekso2008-10-04 14:57
Antal inlägg: 8945

micro113: det var typ det där jag menade med enkel huvudräkning...ska man åstadkomma något samhällsnyttigt med matte blir det genast lite högre nivå än de fyra räknesätten.

Damage: verkar mitt svar på din kommentar rimligt?

Tångkrabban2008-10-04 14:58
Antal inlägg: 118

Och damage jag undrar var du tycker att de "extremt avancerade" talen dyker upp, högstadiet eller gymnasiet? Tycker det mesta är ganska basic där?

Dyslekso2008-10-04 14:58
Antal inlägg: 8945

Sen tror jag Tångkrabban har en poäng. Matte kan nog hyfsa till tänkandet lite, göra det lite mer strukturerat och mottagligt för logik.:)

micro1132008-10-04 15:04
Antal inlägg: 17542

Dys

Jag förstår hur du menar -- men menar också att för att kunna utföra den relativt enkla huvudräkningen i vardagen, så måste man ha en bra grund att stå på.

Det är när man lärt sig det svåra som man kan förenkla det och använda det i vardagen.

Jag kan ju säga att det finns nog inget i den matematik jag lärt mig som jag inte på något sätt har fått användning för -- om inte annat så bara för att kontrollera andras uppgifter.

Vi gör ju mycket enkla saker varje dag, som ter sig svåra i matteboken.

Nu har jag inte läst någon högre matematik - utan stoppade vid matte B.

Men å andra sidan behöver man ju inte läsa matte C om man inte själv väljer den kursen.

Vikage2008-10-04 15:09
Antal inlägg: 579

Statistikdelen av matematiken är ytterst viktig och bör utökas. Det vanligaste sättet för PR-folk att "luras" är just via statistik. Fördelen med statistik och sannolikhet är att den är så lätt att presentera på sätt som förvrider sanningen. Att i skolan därför erhålla en allmänbildning inom sannolik och statistik är viktigt för att inte bli lurad.

Mycket annan mattematik man lär sig har man oftare användning för än vad man tror i vardagslivet.

MatsJoel2008-10-04 15:25
Antal inlägg: 686

Extremt komplicerade tal som innehåller parenteser och upphöjt till?

Parenteser betyder ju ungefär 'gör det här *först*' och upphöjt till är väl egentligen inget annat än en förkortning.

Att den sista matten man gör betraktas som svår tror jag till stor del beror på just att den var sist. Nästan all matte är svår innan man vet hur man gör, och lätt därefter. Jag är övertygad om att om vi slutade med matten efter sjätte klass så skulle de som idag klagar på att man måste räkna en massa svår matte med X istället säga "Varför ska jag kunna gångertabellen? det finns ju en miniräknare i mobilen!"

Svår matte med X, by the way...
Vad är svårast, 2+3 = __ som det står i ettans mattebok eller 2+3 = X, finn X?, att sätta namn på det okända gör att vi KAN ta itu med svårare uppgifter, det är inte det som gör det svårt.

eeistan2008-10-04 15:29
Antal inlägg: 1542

Matematik i den högre skolan är ju lite av ett dilemma vad gäller naturvetenskapliga metoder. I andra sammanhang behöver det ju inte vara så komplicerat.

/Einsteins rival

illiterate - Ej medlem längre2008-10-04 15:35
Antal inlägg: 6521

Matematik är det viktigaste du kan lära dig om du vill ha en jord att lämna över till dina barn. Nu talar jag förstås om den typ av matematik som de flesta inte läser, nämligen Matematik C och dess efterföljare. Att inte förstå hur exponentiell tillväxt fungerar borde bestraffas med döden.

eeistan2008-10-04 15:36
Antal inlägg: 1542

aj som satan glömde inre derivatan...

Baffin_Bay2008-10-04 15:45
Antal inlägg: 93

illiterate: Ajdå, jag som bara läst till matte B bör enligt dig då avrättas :P?

micro1132008-10-04 15:55

Jaja, jag är lite obildad ........ jag har i alla fall kompletterat med lite statistik på universitetet så jag hoppas jag klarar mig från dödsstraffet :)

MonkeyPonkey2008-10-04 16:04
Antal inlägg: 96

Alltså, visst kan man strunta i att lära sig saker, men samhället bygger på att vi kan matematik, annars skulle vi inte kunna bygga hus, vattenledningar, beräkna räntor med mera. Alla behöver inte förstå sig på allt, men om man åtminstone har en grundläggande förståelse av sådana saker kan man ifrågasätta och hänga med i vad som sker. Deomkrati bygger på att folk har kunskap. Därför måste vi lära oss matte. Och historia, och biologi + en massa annat.

micro1132008-10-04 16:41

Jag orkade inte se hela --- böjer huvudet och väntar på skottet.....

.. det blev lite mycket siffror så här på lördagseftermiddagen..

illiterate - Ej medlem längre2008-10-04 16:54
Antal inlägg: 6521

Huvudsaken är att du lärde dig poängen, vilket du förmodligen hann göra.

vulcan2008-10-04 17:15
Antal inlägg: 7666

Jag tror iofs att det fanns vissa fördelar i det system med "allmän" och "särskild" matematik som tillämpades när jag gick i högstadiet. Matte är kanske det skolämne som kräver mest grundtalang för att man överhuvudtaget ska kunna tillgodogöra sig det, åtminstone när man kommer in på mer avancerade delar. Kanske bättre då att satsa på att få in grunderna ordentligt för de personer där man redan i högstadiet med 95% säkerhet kan säga att de i vart fall aldrig kommer att söka in till en civilingenjörsutbildning. Så kan man kanske också gå lite fortare fram sen för de som läser den svårare kursen.

vulcan2008-10-04 17:17
Antal inlägg: 7666

Jag tillhör f.ö. den åldersgrupp som påbörjade sina mattestudier när mängdläran var som mest populär. Jag har hört sägas att den ska ha förstört en hel generation barn :-)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?