Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 20 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| chivve - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:42 | |
![]() | Att berätta om sina goda gärningar är i sig en god gärning eftersom det inspirerar andra och förhoppningsvis en tankeställare för dom som inte ser sina medmänniskor utan är vilsen i sin egen bubbla. Win win! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:43 | |
![]() | Det kan slå fel, att ge samvetskval till sina medmänniskor. | |
| Piaree | 2008-10-04 19:45 | |
![]() | Det är väl bara bra om folk som inte hjälper andra får dåligt samvete, då kanske dom skärper sig. | |
| chivve - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:46 | |
![]() | Samvetskval kan ju enbart uppkomma utifall man redan är medveten om att man agerar fel. Har man inte medvetenheten om det så kan man fortsätta lyckligt framåt, är man medveten om det och får just samvetskval så är ju det en reaktion man själv har upphovet till. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:47 | |
![]() | alla so är födda på 70talet kolla in detta o minns: www.youtube.com/watc...Cq Cxpq-iS0 detta var en god gärning OBS! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:48 | |
![]() | Skärpa till sig? Varför får det inte vara frivilligt att hjälpa eller ej | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:49 | |
![]() | den fria viljan finns alltid vissa vill inte skapa karma i onödan, utan stå utanför det är oxå ett val | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:08 | |
![]() | naturligtvis är det frivilligt att hjälpa andra. en handling som uppstår ur ett inre eller yttre tvång skapar lidande för den som är tvingad. utan frihet, ingen makt att göra något gott. | |
| Piaree | 2008-10-04 20:16 | |
![]() | Det är faktiskt en skyldighet som medmänniska att hjälpa andra. Så det så. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:22 | |
![]() | Om man hjälper andra för att man känner sig tvingad, är det inte då det blir fel? Om man däremot frivilligt hjälper någon och om det även gör hjälparen glad så kommer det bara gott ur en sån handling. Sen om hjälparen gjorde det för att själv bli glad eller för att göra den hjälpta glad är en annan historia.. Jag förstår dock trazans resonemang och håller med till viss del. Om man hjälper någon för att själv känna glädje så visst är det en egoistisk handling. Många "köper" sig "karma" genom att tex skaffa fadderbarn. Billigt sätt att för 200 kr i månaden känna sig som en utmärkt duktig och snäll människa.. Samtidigt så är det väl bättre att de 200 kronorna kommer till nytta för någon som behöver det istället för att lägga pengarna på ytterligare 2 vinare.. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:23 | |
![]() | piaree- nix, och så ska ej heller vara- då försvinner värdet av handlingen. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:24 | |
![]() | Piaree, hur menar du nu? | |
| Piaree | 2008-10-04 20:29 | |
![]() | Hur jag menar? Precis som jag skrev. Självklart är det så. Helt tvärt om, carlmartin. Man sk hjälpa någon annan för den personens skull & inte för sin egen. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:33 | |
![]() | Du är alltså skyldig att hjälpa mig nu om jag behöver din hjälp? Då kan du genast komma hit.. | |
| Piaree | 2008-10-04 20:35 | |
![]() | Vad behöver du hjälp med då? | |
| Piaree | 2008-10-04 20:36 | |
![]() | Jag är ju skyldig att iaf försöka hjälpa dej i den mån jag kan. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:36 | |
![]() | piaree- intressant. så om någon du inte tycker om ber dig om hjälp med att flytta så ställer du upp? om det inte spelar någon roll om du har lust eller inte... | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:39 | |
![]() | piaree- du är inte skyldig något. varför ska du handla emot din vilja? är det att undertrycka ok om det "bara" gäller en själv? | |
| Piaree | 2008-10-04 20:39 | |
![]() | Jag ogillar sällan andra. Om jag hjälper till att flytta, kanske det skapar en bättre relation mellan oss & båda har vunnit på situationen. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-04 20:44 | |
![]() | lätt att känna sig som ett offer om man tycker att man måste följa oskrivna lagar utan hänsyn till sitt eget välbefinnande. offer vill ofta ha upprättelse. -jag har gjort detta för dig, jag har offrat mig och det var jävlarimig inte roligt ska du veta, jag ville egentligen göra något helt annat, men det är ju min plikt, varsågod. många familjer i ett nötskal? | |