Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade30
Mobilspel
Pågående20 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:23
Antal inlägg: 1152

Hm när ja väl städar så damsuger jag tvättar golvet ränsar bland kläder byter lakan o påslakan o allt så..

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:24

Exakt! Vart har alla gubbar försvunnit i denna diskution.. fan ska dom slippa undan denna diskution icke som picke.

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-10-05 12:25
Antal inlägg: 492

man behöver nog lite riktlinjer när man växer upp alltså.. själv lyfte jag aldrig ett finger och fick alltid sängen bäddad osv. var nog tur att jag fick göra lumpen ett år, annars hade man varit helt förtappad! :)

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:26

Dilligaff att du inte skämms >.<

Gunilla No - Ej medlem längre2008-10-05 12:26
Antal inlägg: 1866

På rispåse låter det inte direkt som att det är SKITIGT, utan stökigt. "Rummet ser ut som 7 svåra år efter en kvart från nystädat." - visst blir det en rejäl skillnad då? :p

micro1132008-10-05 12:26
Antal inlägg: 17542

Gunilla

Jag har alltid känt mig mycket nöjd när jag fått ungarna att städa -- och ärligt talat har de också varit nöjda efteråt..... eftersom det alltid följt positiv konsekvens på att arbetet är gjort.

rispåse
Här i familjen var det pappa som gick med sopsäcken -- och det han som kommit på nudelmiddag och indraget internet och tv för tonåringarna...

Jag är nog den som städat med dem när de var små, i högre grad än han.
Mycket för att jag då var tokpedant och ville damma alla leksaker minst en gång i veckan.......
......det är jag inte dag, dammar inte ens vardagsrummet en gång i månaden....:))

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-10-05 12:27

fashion: borde jag det eller? :)

belugavis - Ej medlem längre2008-10-05 12:29
Antal inlägg: 1600

Jag tycker du ska göra något konstruktivt av det. Inget barn mår bra av gnäll. (nu menar jag inte att du gnäller, men att han utvecklat en känsla av att det känns jobbigt)
Jag tycker du ska planera att på onsdag har vi städdag. Du säger innan att nu sätter vi på bra musik och så städar vi. När vi är klara gör vi det här (nåt roligt, eplar spel eller vad det kan vara, äter glass, inte vet jag) Ni städar tillsammans och sen får det inte vara för svårt. Det måste finnas en struktur att gå efter, där allt ska ligga. Allt lego i legolådan. Jag tror inte det går att komma bort från att man måste ha en positiv feedback för att få bort det negativa som utvecklats med städning. Kasta bort grejer funkar säkert men du får inte ett barn som känner sig stolt när han/hon städat sitt rum eller förstår vitsen med det

micro1132008-10-05 12:30

fashion

Låter bra --- det gör mina ungar också...

...och ja, du har nog en alldeles för snäll mamma ...... var rädd om henne och hjälp till hemma minst en gång i veckan så hon blir glad och känner att du uppskattar henne.

Gunilla No - Ej medlem längre2008-10-05 12:30

Just precis micro113 - de har också varit nöjda efteråt! Positiv belöning som inte bör föregås av arga ord, gap och skrik, mutor eller hot.

belugavis - Ej medlem längre2008-10-05 12:31
Antal inlägg: 1600

SPELA spel försökte jag skriva. Målet är ju att få ett barn som säger "Kolla vad fint jag gjort" till slut

Gunilla No - Ej medlem längre2008-10-05 12:33

Bra belugavis! Det kan ju faktiskt vara roligt att städa. När man gör det tillsammans :)

micro1132008-10-05 12:34

beluga

Jag håller med dig .... men anser att det visst finns en funktion med sopsäcken som barnen mycket väl förstår.

Sen är ju jag en förespråkare av positiv-negativ fostran ...... städare man inte åker allt i sopsäcken .... städar man så händer något trevligt efteråt, eller man får en belöning i form av efterrätt, en slant och givetvis massor av beröm..

Som förälder tycker jag också att man redan tidigt skall börja lära barnen ... kan du vara snäll och hämta, ge mamma, ställa glaset på diskbänken osv osv...

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:36

micro113 haha det värsta jag vet att när hon blir glad o när hon uppskattar mig för då säger hon om och om och om igen du har städat helt otroligt du har städat så.. ibland så känner man MEN JA! Jag har hört det där nu.. du behöver inte upprepa ditt skit igen.. så och jo har alltid haft en snäll mamma.. :) istället för att va snäll så ger jag andra intrycket höhö andra världskriget yao.

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:36

dilligaff tycker det ;)

micro1132008-10-05 12:39

Gunilla

du skrev
#Just precis micro113 - de har också varit nöjda efteråt! Positiv belöning som inte bör föregås av arga ord, gap och skrik, mutor eller hot. #

Jo, hejdu, jag önskar verkligen att du hade rätt på den punkten --- men ofta ofta har det varit så att man får börja med att sätta press, och när jobbet är utfört belöna...

..jag tror inte du kan ana hur huset ser ut efter en vecka med fem barn som inte plockar undan efter sig ..... det är helt enkelt inte rimligt att gå och vänta på att barnen skall få lite lust att städa.

Dessutom blir det ju efter ett par dagar orimligt för ett barn att ens försöka börja reda i den röran ......

Varje barn måste lära sig att ta reda på efter sig själv .... annars fungerar det inte..

stefanf2008-10-05 12:41
Antal inlägg: 1744

=) Intressant att det har blivit könsrelaterad närvaroplikt i diskussionerna nu..

Vi försöker med lite olika modeller för våra killar (7 & 8), sopsäcksvarianten har vi inte behövt praktisera - även om vi hotat med den några gånger.
Jag håller helt med Sotfinger här. För killarnas rum så tar jag/frun ansvar för att damsuga och damma. När vi tycker det närmar sig så förklarar vi för killarna att de gör klokt i att städa undan sånt de är rädda om. Ligger det kvar kan det bli slängt eller uppsugat.
Självklart får inga kompisar komma hem om det är stökigt och ibland får vi också köra med TV-spelsförbud tills det är städat..

För mig är det viktigt att _försöka_ vara lugn, tydlig och beskriva de olika åtgärderna som en konsekvens snarare än _hot_. Jag vill helst inte använda hot som inte är kopplade till det faktiska behovet..
Detta funkar hyffsat om man verkligen (som förälder) försöker - men inte till 100%, ibland känns det som en sista desperat utväg att "hota" med andra inskränkningar. Ex. familjen får besök om 2 timmar och barnens rum måste städas - de är griniga och vägrar; då kan man ibland tvingas hota med två dagas TV-spelsförbud eller liknande även om det inte känns bra (för mig)..

Annars försöker vi (normalt) stimulera och uppmuntra positivt genom att hjälpas åt och köra ett litet poängsystem där man får ett eller flera streck/poäng när man bidrar till hushållsarbetet (strecken omsätts sedan till veckopeng; inget engagemang - inga streck - ingen veckopeng)
Detta system utvecklas successivt och man får bara streck när man gör något _utöver_ det som normalt förväntas..

Ska man vara lite självkritisk så är jag (och frun) smått lat(a) själv i perioder (sitter nu vid datorn exempelvis - fast jag har en del att pyssla med..) och det är givetvis så att barn lär sig.. :)
Om jag själv (och frun) är aktiv(a) och engagerar mig(oss) i hem och hushåll så brukar barnen vara lättare att aktivera också.

- Handen på hjärtat; hur har ni det själva på den fronten egentligen? (med tanke på hur mycket en del hänger här på beta..:))

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-10-05 12:42

fashion: får ju betala för det nu, 1500/ månaden.. funderar på att skicka räkningen till mamsen! ;)

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:43

Det som man lär tänka på som ungdom i min ålder att om man städar ur garderoben .. eller byrån att man ska tänka efter några dar innan man inte vill ha det längre.. för efter ett par månader efter eller nått år efter kan jag komma till mamma o fråga om sakerna jag lämnat över till henne o sagt att ja inte vill ha längre å då blir det bråk å jag blir besviken. ^^ vilket jagm åste läram ig någon gång. .:D

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-05 12:44

dilligaff tss! Skicka över det till mammsen glöm det.. du som ska betala den skiten inte din mamma :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?