Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 20 225 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lellemor | 2008-10-06 10:12 | |
![]() | Var det ingen som läste en artikel förra eller förföra veckan om den attackerande katt som hoppa upp på en kvinna som blev klöst. Hon hade tagit upp sin hund i famnen när katten hade attackerat hunden | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-06 10:19 | |
![]() | *vevar vilt och gafflar om hur underbara mina sju katter är* | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-06 11:53 | |
![]() | bara ni har katterna inomhus. Är sjukt trött på lösgående katter i tätorter. Väntar på den dag då samma regler gäller för katter som för hundar. En mkt adekvat lösning. | |
| PowerYoga | 2008-10-06 12:11 | |
![]() | lejonmix; jag kan säga detsamma om vårdslösa hundägare som inte har sina hundar kopplade och inte har ett dugg koll (pli) på hunden. Jag har delvis mina katter i sele när jag går ut med de, men vad ska jag göra när en lös springande hund kommer till attack. Nu klättrar ju katter upp i träd om det finns ngt i närheten, men problemet är att få ner katten (även om jag har honom i sele) då han har blivit skrämd av en hund vars matte inte behagade att koppla hunden. I mitt område är det allt för många som inte kopplar sina hundar och jag blir helt rabiat på de. Kan ju tillägga att jag själv är uppvuxen med hundar, både min ursprungsfamilj och jag har haft hund/ar men att jag för några år sedan gått över i att ha katt och jag har då aldrig sett en katt som anfaller ngn utan anledning. Med anledning menar jag t ex om katten känner sig trängd. | |
| barbi | 2008-10-06 12:17 | |
![]() | Jag vet inte varför dom här katterna anfaller:( Ena katten klappa till min tik nån da innan hon skulle valpa o va kopplad o bara lunka runt. När grannen va ute med sin hund(Husky) så flög katten på honom. Det som ja tycker är jobbigt förutom att dom anfaller är att dom inte regerar när man försöker mota bort den. Ska ringa snart hoppas dom hjälper oss nu | |
| Sangria | 2008-10-06 12:42 | |
![]() | Har två hundar som aldrig är lösa så jag har full koll på dom, dom skäller inte på allt och alla och vaktar bara mitt hus. Men grannarnas katter gör mig vansinnig!! Dom går in och skiter på vår tomt(bland andras) aldrig sin egen verkar det som, dom skiter i min carport och går på bilarna så lacken skadas. As irriterande men om man säger något då svarar dom bara att katter är ju utedjur och svårt att veta vad dom gör när dom är ute men det är säkert inte just deras katt(har själv sett den flera gånger) Har själv varit kattuppfödare i många år innan ena ungen blev allergiskt och vet att det går alldeles utmärkt att ha innekatter. Dom mår inte alls dåligt av det och grannarna blev inte lidande heller. Håller även med om att det är irriterande när det kommer lösa hundar då jag går ensam med mina två Schäferkillar . Vad som helst kan ju hända och det är jätteläskigt tycker jag. Även om mina hundar är coola och jag har koll på dom så är dom djur och reagerar instinktivt om det kommer en lös hund med "fel"attityd.Även alla dessa hundar som står och tokskäller på allat och alla är hemska men det är som sagt ägarna som är problemet både vad gäller hundar och katter. Det är vi alla som djurägare som måste ta ansvar för våra djur och om man bor i tätort så frå man faktiskt respektera att alla inte vill ha kattskit eller repor i lacken eller bli utskälld när man går på gatan. | |
| PowerYoga | 2008-10-06 13:11 | |
![]() | Håller med dig Sangria om att det är djurägarna som är problemet. Tycker det är jättebra att du har dina hundar kopplade, för du vet ju inte när de drar all värdens väg och känner vittring av småvilt och dyl. Hoppas bara att fler hade sina hundar kopplade. Jag har själv en granne vars hund får springa lös på gården och hon tycker helt seriöst att han har lika rätt att vara lös som grannens småungar, vilket leder till att han skrämmer barnen för att han inte gillar småbarn. Katter skrämmer ifos inte människor (om det inte är nåt fel på dem) om de inte känner sig trängda men det är ju helt riktigt att de skiter lite här och var, dock gräver katter ner sin skit vilket inte hundar gör, varpå jag inte förstår vad problemet är när hundägare inte tar upp skiten efter hunden/arna. Jag går själv ut med mina katter i sele för att jag är rädd om dem och för att de vill vara ute. Självklart kan man ha katter som innedjur, men nu har jag vant mina katter att få komma ut och då vill de det naturligtvis i fortsättningen också. Har själv haft en schäfer och även om hon var väldresserad så hade jag inte henne lös med respekt för andra människor och djur. Även om ens katt/hund inte gör ngt så bör man respektera att det finns personer som är rädd för lösspringande djur. | |
| annaanderss | 2008-10-06 14:51 | |
![]() | Det är verkligen jättemysigt när ungarna leker i sandlådan och gräver upp kattskit. Hundskiten har man åtminstonde chansen att se... Eller när man har fått rabbatten uppgrävd när man precis har satt nya plantor..... Jag anser att hundägare SKA plocka upp efter sina hundar, inget snack om det, men att säga att katter är så bra som gräver ner sin skit köper jag inte... Jag har heller aldrig fått skor/barnvagnar/mattor som varit ute på bron över natten nedkissade av hundar, däremot katter. | |
| -Lala-la | 2008-10-06 16:57 | |
![]() | det låter som mina katter. | |
| Smulan31 | 2008-10-06 17:00 | |
![]() | Jag hade en katthona med ungar en gång. Då kom några och hälsade på med en stor hund. Vid tillfället bodde jag i en etta.. katten tryckte upp hunden i ett hörn och spöade den så den tjöt. Vi försökte gå emellan och då högg hon dåvarande sambon i fingret. Det var förövrigt ingen stor katt. Katten var hur lugn som helst annars, åtmindstonde mot andra hundar. Katthanar spöade hon när helst hon inte var i löpen. | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-06 17:52 | |
![]() | En hälsning till Smulan31:s katt: go girl go! - Seriöst, det är självklart svårt att som ägare ha koll på allt en katt gör utomhus men om grannarna rapporterar om aggressivt beteende måste naturligtvis ägaren försöker göra något. Själv skulle jag aldrig låta en katt vara ute i tätort men det finns ju många som menar att det är fel att hålla katt som innekatt, att man inte tillåter dem att leva ett "naturligt" kattliv då. Men vadå naturligt kattliv - det är inte naturligt för en katt att behöva akta sig för bilar, taskiga ungar som binder fast saker i svansen på dem osv. Det naturliga kattlivet är endast möjlligt på ödslig landsbygd utan trafik. Ska alla som inte bor så avstå från att ha katt? Och vad är förresten ett naturligt hundliv? Är det inte att leva i flock? Borde någon få hålla hund då? | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-07 04:41 | |
![]() | PowerYoga- du är vilsnare än den vilsnaste katt. Att säga att en katt bara anfaller när den känner sig trängd" är en så skitnödig kommentar. F.ö. gäller den lösningen du anger som skäl till "harmlösa" och "oskyldiga" anfall på alla djur. Den går att applicera på alla djur. Sen är det inte så stor skillnad i styrka o storlek mellan många hundar o en katt. Tänk på det. Härom dagen såg jag barnfamiljen gå med sin lilla tax, noga tittandes efter gårdens katt, som lockar till sig många andra katter dessutom. Dom är alltid vaksamma numer, för att dom är rädda att katten ska flyga på deras hund. Katter skiter på andras tomter. Klöser barn. Jag va skiträdd för grannens lömska katt när jag växte upp i ett villaområde med stora tomter. En katt hoppade på vår borderterrier som stod på en tomt med typ 10 människor runt honom. Jag har heller aldrig behövt känna nåt annat urin än kattpiss i trappuppgången. Har inte sett nåt annat djur än en katt klösa o veva sönder färgen på min dörr. Missförstå mig rätt. Katter kan va guld. Men förstå att jag inte vill ha att göra med era katter vad gäller kollektivt ansvar. Det är dags för lite hårdare regler ang katter anser jag. | |
| -Lala-la | 2008-10-07 09:18 | |
![]() | jag har tre katter varav den ena katten tar in möss varje kväll och natt. leker lite med dem, håller de levande ett tag, sen biter den av huvudet och käkar upp det.. .kvar blir undre halvan och en blodfläck på golvet. igårkväll och natt tog han i totalt fem möss... mums. blir man riktigt fattig någon gång behöver man inte oroa sig för maten i alla fall. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-07 12:30 | |
![]() | Lejonmix, trist att du har så dåliga erfarenheter av katter. Mina katter går ute, vi bor inte så himla ödsligt om än inte i tätort. Katterna är friska är glada och vi har det jättegott med dem. Såvitt jag vet har vi ingen granne som INTE har katt också. Vad gäller våra katter har jag aldrig varit med om att de pissar ner saker, mer än att de markerar på bildäcken (eftersom dessa drar hem andra lukter). Hårdare regler? Ge gärna exempel. När det gäller TS problem har jag och även andra här redan kommit med relevanta råd: Sök upp eventuell ägare och ta upp problemet, eller ring kommunen. Om Lejonmix vill diskutera hårdare regler kring kattägande så vore det intressant med en ny tråd. Eller? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-07 12:34 | |
![]() | _Lala-la, katterna vill nog bidra till försörjningen. Vad snälla de är. Min katt gör processen mer kort. Det knastrar bara till i offrets nacke och sen äter han allt utom gallan. Se upp med resterna om det är sork, de sprider pest. | |
| Femme_Fatale | 2008-10-07 12:49 | |
![]() | mommes...det är nog så att det finns ovanligt gott om möss och råttor där lala-la bor mina katter äter alltid upp allt utom gallan med undantag av när vi har dem med till sommarstugan...där finns så mycket råttor och då äts bara det som är godast innan man ger sig på nästa råtta, dvs huvudet =) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-08 11:47 | |
![]() | Barbi, hur går det med de aggressiva katterna? Kommunen har faktiskt någon skyldighet att skaffa undan såna och brukar använda kattfälla (bur) lite då och då för att fånga in och placera djuren på ett lämpligare ställe. Jag läste i en annan tråd här om en katt som fick ha en bjällra runt halsen, för att varna småfåglar. Usch, jag kände mig så illa berörd för kattens skull. Inte skulle jag vilja gå omkring som en pajas värre än di Leva och hans fru. Det måste nästan vara psykisk misshandel för en katt att inte få vara sin sanna natur, njuta av tystnaden och smyga fram ljudlöst. Har man en utekatt, så måste den ju få ha ett naturligt liv, som det rovdjur den är. Står man inte ut med det, får man väl ha innekatt. De brukar finna sig väl tillrätta i stadslägenheter och kan där åtminstone simulera sina behov med smygande, lek och jakt. Katter, mårdar, rovfåglar m fl dödar småfåglar, liksom lejon dödar antiloper. Lite påläst om djur och natur är jag och kan tala om att 80% av alla talgoxar dör varje år och det är helt i naturens ordning. Ingen av oss skulle vilja trängas med ett överflöd av fåglar som i Hitchcock´s skräckfilm. Rovdjur är så smarta och hyggliga, att de oftast ser ut den svagaste individen bland sina byten och de som lever vidare skapar en friskare och starkare stam, helt enligt naturens grundlag. Om vi människor inte manipulerade naturen så mycket, så skulle både växter och djur må betydligt bättre. | |
| DennisPlz | 2008-10-08 18:49 | |
![]() | mommes: Hur många procent av alla duvor i storstäder dör per år? | |