Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 20 225 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skruttdotorg | 2008-10-08 22:25 | |
![]() | swingmatism: =) Join the club! Jag har ett speciellt utseende, "blatte ur fängelse-aktigt" Men alla svenskar som lär känna mig berättar hur trevlig jag är och att de trodde jag var en störig blatte som sysslar med rån/våldsbrott. =) Vi gjorde ett test förut, jag gick i stan (Stockholm) och frågade 12pers om klockan. Det var sju som svarade, resten fortsatte att gå. Fördomar kommer alltid att finnas, därför sätter jag inte människor i grupper utan ser på de som individer. Spelar ingen roll om du är tjej/kort/fet/neger/svenn e/etc, det är hur du behandlar mig som spelar roll. OBS!! Det är inte alltid så lätt, men jag försöker verkligen och har lyckats ganska bra tycker jag. =) Kram!! | |
| Piaree | 2008-10-08 22:28 | |
![]() | Så det är skillnad på att bli ett offer & känna sig som ett offer? Jag tolkade rubriken att du kände dig som ett offer. Fel av mej. Har man en stil som man vet kan vara provocerande för enfaldiga människor kanske man får ta det med ro. I jämförelse, så finns de ju de som faktiskt råkar ännu värre ut för människors fördomar än du, både psykiskt & fysiskt. | |
| swingmatism | 2008-10-08 22:32 | |
![]() | uffe; jag säger bara: utveckla ditt trevliga inlägg. skruttdotorg: Din självporträtterande beskrivning var rätt fantastiskt rolig (och nej, jag ska inte säga vad jag får för bilder :) ). Dock tycker jag att det är hemskt sorgligt att människor har mage att klaga på fördomar - hur de blir särbehandlade och sedan själva inte är ett dugg bättre. Alla har förstås fördomar; det är väl antagligen ofrånkomligt. Men om man höll de inom sig och väntade med att döma personen tills denne öppnat käften och visat att han/hon inte är så farlig; så skulle man slippa ganska mycket... lidande... konflikter, kanske är bästa ordval. Men ja, jag är ju trots allt och som sagt inte ovan vid fördomar; men att av restaurangpersonal bli behandlad så här var ganska chockerande. | |
| uffe6y | 2008-10-08 22:34 | |
![]() | klär man sig som en rasist och hänger med sympatisörer av diverse främlingsfientlighet så får man fan skylla sig själv och fatta innan att man kommer att få gliringar,,,du verkar ju inte vara dum så det borde du ha förstått innan? | |
| swingmatism | 2008-10-08 22:37 | |
![]() | piaree; Nej, jag tycker absolut inte synd om mig själv eller känner mig så farligt utsatt emedan värre saker händer (alla möjliga människor på alla möjliga grunder); inlägget gällde kanske främst den där chocken som kom då det aldrig tidigare hänt mig att jag blivit utsatt av servicepersonal då jag är betalande kund. Jag har fått utstå både det ena och det andra (långt mer än ord) och då inte bara på grund utav något så lätt åtgärdat som klädstil - mitt ursprung har också medfört en del obehag i diverse situationer. Men jag vet att ta lärdom av skadan och dömer aldrig en annan människa utan belägg. | |
| angie_hell | 2008-10-08 22:44 | |
![]() | swingmatism kom ihåg att fördomar är okunskap. Min kära sambo råkar ofta ut för precis såna incidenter du berskriver pga sitt utseende. han är rakad och många antar av någon anledning att han är rasist. han har blivit påhoppad ett antal gånger av olika männniskor. han är resande och då han bestämde sig för att tatuera in romano på ryggen och började klä sig lite mer i deras traditonella kläder vart han tilloch med portad på vissa ställen. som sagt okunskap skapar problem | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:48 | |
![]() | uffe- kanske skulle vi alla gå i uniform för att inte stöta någon känslig själ. | |
| skruttdotorg | 2008-10-08 22:48 | |
![]() | swing: här har du ex. you be the judge =) skrutt.org/skrutt.jpg | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:50 | |
![]() | jag skulle bli stött om alla gick i uniform! :O | |
| Ruggig_tjej - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:51 | |
![]() | Härligt med en oldschool skinhead :D... Tyvärr är det inte bara skinheadkulturen som "dessa typer av naziste" har anammat. Från mina år som punkare så hade vi ett par "nazipunkare" som ofta gästade vårat spelningshus. De var såklart alltid välkomna, men inte utan att de visste att de inte hade personer omkring sig som tyckte såsom dem... Dialog och moget bemötande är ju ett måste från båda parter... | |
| swingmatism | 2008-10-08 22:52 | |
![]() | skruttdotorg; det är fascinerande hur fantastiskt fördomsfull jag är (även om jag aldrig någonsin skulle erkänna det högt, än mindre göra mig lustig över det) men du ser ut som en 'sån där typ' som pryder aftonbladets löpsedel tillsammans med ord som 'eftersökt' eller 'på fri fot'. | |
| Ruggig_tjej - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:52 | |
![]() | Hehe skrutt... du är jättelik en vän till mig som jobbar inom kriminalvården. Undrar om han också känner såsom du? :) | |
| Piaree | 2008-10-08 22:54 | |
![]() | Så egentligen är det här tråd om rasism i allmänhet? Antagligen finns det redan x antal trådar om ämnet & ingen av dom är särskilt givande. Fördomar finns i alla kulturer, bara att acceptera (inte acceptera rasismen, utan att den finns). Trist att du kände dej provocerad. | |
| skruttdotorg | 2008-10-08 22:54 | |
![]() | ruggig_tjej: heter han aydin? =) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:55 | |
![]() | elle- då kanske folk skulle få för sig att vara lite mer generösa med sin person, samt försöka utveckla sina sociala sidor istället för att bara klä sig roligt och skapa uppmärksamhet på det sättet? | |
| Ruggig_tjej - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:58 | |
![]() | skrutt: Hehe, nee.. är det din onda tvilling? :P | |
| skruttdotorg | 2008-10-08 23:00 | |
![]() | Grejen är att jag personligen inte bryr mig när det handlar om "någon på stan". Alltså, om en person jag inte känner kommer och säger "oj vad bra du är på blablabl" så kan jag väl inte bli glad? För personen känner ju inte mig. Varför ska jag bli ledsen om någon kommer och säger "du är ju kass på blablabla"? Så jag bryr mig faktiskt inte om någon tror jag är si eller så, de känner mig inte personligen. Det suger att söka jobb dock, fråga om hjälp i butik. För någon månad sen @ IKEA i uppsala :) står med min svenska kompis och ett par bredvid oss säger (med lite högre röst) här kan man ju inte ha sin kundvagn, han ser ut som en brottsling. Nu när jag tänker efter, skulle ha tagit deras kundvagn och sagt att det är allas/IKEAs varor innan någon betalt för de. | |
| skruttdotorg | 2008-10-08 23:02 | |
![]() | Ruggig: =) Jag som är den onda tvillingen! | |
| swingmatism | 2008-10-08 23:03 | |
![]() | Personligen så anser jag att alla här rätt till sin åsikt och sina fördomar så länge man håller dem för sig själv eller, som fröken ruggig så bra uttryckte det; Dialog och moget bemötande. Men det spelar ju ingen roll i vårat idag, vare sig vad jag personligen anser eller vad fröken uttrycker. Därför att människor är hemskt elaka. | |
| Piaree | 2008-10-08 23:08 | |
![]() | Jag håller med, swing. Vi lever ju inte i en diktatur där man kan kontrollera vad folk tycker & tänker. Illa med förmycket tankefrihet ;-) Haha kul skrutt, var dom så dumma att dom trodde du skulle sno deras kundvagn på inne IKEA?! Det var det roligaste jag hört! Människor är inte bara hemskt elaka, dom är även dumma, bittra & misstänksamma! | |