Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 20 152 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-09 01:36 | |
![]() | Hehe...Nej, det tror inte jag heller. Margareta Kjellberg har jag nog aldrig hört sjunga de här skillingtrycken egentligen, men jag vet att hon har varit omtyckt för dem. Så har du tur så är det hennes version du en gång hade på band. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-09 01:40 | |
![]() | www.youtube.com/watc...re =related Det här låter faktiskt som mitt band :) Men att det skulle vara samma person som sjöng Hottentittvisan hade jag aldrig gissat :) Tack så mycket, u. b. =) Nu vet jag vad jag ska leta efter i alla fall. Får kolla tradera regelbundet så kanske det dyker upp. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-09 01:53 | |
![]() | Så bra! Tråkigt att youtube inte hade ngt skillingtryck att bjuda på dock :( Verkar som att skivan kan ha hetat "Visor och Skillingtryck" och är en samlingsskiva för åren 1940-1959. Förmodligen inte helt lätt att hitta idag. När jag googlade så visade det sig att Tradera sålt ett exemplar :) Nu ska jag sova, uret är för länge sedan midnatt slaget, och inget brännvin har jag heller. Godnatt | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-09 02:06 | |
![]() | Ja, jag tror bestämt att det är den. Då får jag införskaffa den. Tills vidare ska jag leta fram Thorstein Bergmans Dan Anderson-album och försöka återskapa barndomens uppsluppna stämning ; ) Gonatt. | |
| Anton123 | 2008-10-09 02:41 | |
![]() | I en sal på lasarettet, där de vita sängar står låg en liten bröstsjuk flicka, blek och tärd med lockigt hår. Allas hjärtan vann den lilla, där hon låg så mild och god. Bar sin smärta utan klagan, med ett barnsligt tålamod. Så en dag hon frågar läkarn, som vid hennes sida stod: Får jag komma hem till påsken, till min egen lilla mor? Läkarn svarar då den lilla: Nej mitt barn, det får du ej, men till pingsten kan det hända, du får komma hem till mor. Pingsten kom med gröna björkar, blomsterklädd står mark och äng, men den lilla sjuka flickan, låg där ständigt i sin säng. Så på nytt hon frågar läkarn, som vid hennes sida står: Får jag komma hem till hösten, till min egen lilla mor? Läkarn svarar ej den lilla, men strök sakta hennes hår, och med tårar i sitt öga, vänder han sig om och går. Nu hon slumrar uti mullen, slumrar sött i snövit skrud. Från sin tåligt burna längtan, har hon farit upp till Gud. Sjöng jag för min Farmor och hennes syster, som sex - sju åring, så att tårarna rann som rännilar ned för kinderna på dem. Det är mer än 40 år sedan, Tiden går fort när man har roligt | |
| sjutusan | 2008-10-09 09:01 | |
![]() | Lejonbruden är ju så fin... visst räknas den? Ien sal på lasarettet har jag gjort en egen text till, så här i bröstförstoringstider... tuttvisan...eller i en sal på lasarettet I en sal på lasarettet, där de rika kvinnor låg Låg en liten bröstlös flicka, blekt och sprayat lockigt hår Inga tuttar har den lilla, blott som två små alvedon bär sin längtan med viss klagan efter eget silikon Så en dag hon frågar läkarn, som med hennes måttband står Kan man ligga under kniven utan att få några sår Läkarn svarar då den lilla: Nej, nån klyfta får du ej, utan att man skönjer spåren efter ärren, tyvärr, nej Hon blev sövd och opererad, vaknar upp och gäspar trött Tycker själv att hon blev snyggast utav alla som hon mött Så en dag hon frågar killen som i hennes tvåa bor Ska vi skaffa barn till hösten så jag äntligen blir mor Barnet kom och som de flesta tog han mammas tutt till tröst Sedan dess hon som oss andra, pushar-up sitt slappa bröst | |
| sjutusan | 2008-10-09 09:20 | |
![]() | FOLKETS JUBEL!!!!!!!! | |
| Vigdir | 2008-10-09 10:04 | |
![]() | Lejonbruden är så klart ett äkta skillingtryck. Uppskattade nytolkningen av I en sal...! Nya tider, nya probelm, typ ;-) | |
| Caligatia | 2008-10-09 11:59 | |
![]() | I skimrande bruddräkt, så vit som en snö står djurtämjarns dotter, en blomstrande mö. Hon tvingats att giva en främling sin hand, imorgon går färden till främmande land. Re'n gästerna kommit, men tid är ändå för Selma att träffa sin trofaste vän. Och sorgsen hon gångar till lejonets bur att taga farväl av sitt älskade djur. Hon lägger sig ner där hon förr varit barn och lindar sin arm kring dess böljande man. Och skogarnas konung sin vildhet har glömt när Selma hon smeker, och viskar så ömt. Vi måste nu skiljas, min bruddräkt du ser hav tack kära vän, nu vi råkas ej mer. Jag tvingats att giva en främling min hand imorgon går färden till främmande land. Du blickar så ömt, du mig säkert förstå förlåt kära vän se jag torkar en tår. Men hör hur min brudgum han ropar igen farväl nu för alltid min älskade vän. En kyss nu till avsked hon lejonet ger, men mannen vid gallret nu lejonet ser. Med det är dess saktmod och mildhet förbi det reser sig häftigt i fullt raseri. Den väldiga svansen nu svängningen tar och Selma står dödsblek men fattning hon har. Att bedja och hota är fåfängt beslut för dörren står djuret hon slipper ej ut. Kom hit med en bössa! nu främlingen skrek. Ett skott skall väl ända den blodiga lek. Dödstystnad härskar, geväret han får han laddar nu djuret hans mening förstår. Och lejonet rasar i fängslande bur, vill Selma försvara, men vet inte hur. Ett rytande skallar, barmhärtige Gud! I stycken slet lejonet främlingens brud. Och sedan det druckit den älskades blod, det lägger sig stilla med nedslaget mod. Det bleknande liket, det väntar få tröst. En kula som mördande sårar dess bröst. | |
| Caligatia | 2008-10-09 11:59 | |
![]() | Gillar lejonbruden och prästens stora bok. Har letat som en tok efter många skillingtryck, men inte hittat... :S | |
| Vigdir | 2008-10-09 12:26 | |
![]() | Jag har ett antal böcker hemma med texter från mångahanda. Vill du hitta någon får du gärna fråga, Caligatia. Ytterligare en favorit är Jesu järnväg, som börjar "-Var är biljetten, vart ska du fara? -Jo, jag ska resa till himmelen. -Vem har dig sagt att du dit kan resa med detta tåget, min lilla vän? - Jo se, min mamma hon sjöng så ofta om Jesu järnväg till himmelen Jo se, min mamma hon sjöng så ofta om Jesu järnväg till himmelen". Ack ja, vackert är det ;-) *stryker en tår ur ögonvrån* | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-09 13:05 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Eb giKKj-Z4 Lejonbruden, hittade den igår när jag kollade upp Maritza Horn. | |
| Caligatia | 2008-10-09 13:13 | |
![]() | Texten till "Prästens stora bok" (eller vad den nu heter, kan vara "Mor Anna och pastorns stora bok" eller nåt också) hade inte vart helt fel. :) Fast letar dessutom just skivor o så. | |
| angie_hell | 2008-10-09 19:53 | |
![]() | Hur du vänder dig och hur du slänger dig så laga att du har en trogen vän. Snart förgås dina ungdomdagar, snart förgås dina ungdomsår. Aldrig kommer till dig aldrig kommer till dig mer igen. Vem kan dessa rader från rasmus på luffen... | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-09 23:08 | |
![]() | Den enda låten jag tyckte illa om var just "Pastorn med sin stora bok" Jag blev skitskrämd av den av ngn anledning. Hoppar fortfarande över just den visan när jag nu får för mig att lyssna på Maritza. Vill du ha texten till den, eller ngn annan av sångerna som Maritza sjunger - så fixar jag det. Tror nog att jag skulle komma ihåg varenda textrad med lite ansträngning. | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-10-09 23:09 | |
![]() | Detta är egentligen bara ett sätt att komplimera föregående talare att hon är förtrogen med begreppet livets vatten... | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-09 23:11 | |
![]() | U bet :) | |