Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 363 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:04 | |
![]() | Det är inte så viktigt att reda ut varför personen blev drabbat av KOL kanske, för har man en gång fått det så är det något man måste leva med, kan förstå omtanken att det kanske är något ärftligt och man är rädd att det ska drabba nästa generation. Men en viss smily kunde verkligen ha utelämnats. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:05 | |
![]() | Tolkar ni min smiley som flabb? Ehh snyggt jobbat damerna. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:07 | |
![]() | Orsakerna till KOL är viktiga att ta reda på om man vill ha en orsak till varför just man drabbade av KOL. Och som sagt, miljöer kan också vara orsaken men det är inte lika vanligt att det är det som är orsaken, enligt statistik. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:08 | |
![]() | Nej, trashone, jag undrade just också när/var "flabbet" var i tråden | |
| _Jen_31 | 2008-10-09 15:18 | |
![]() | jaha då va trashone här igen....tycker du ofta går o förstör trådarna...varför kan du aldrig va lite positiv? har du inget vettigt att komma med så skriv inget... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:21 | |
![]() | 1: Jag har inte förstört någon tråd 2: Jag tycker synd om er 3: Skulle bara vettiga saker skrivar vore forumet dött 4: Har inga goda råd, man klarar det på något mysko sätt trots allt | |
| pensionären | 2008-10-09 16:17 | |
![]() | Trashone 1: vet inte om du har förstört någon tråd 2: Vem tycker du synd om? 3: alla som öppnar en tråd tycker väl att det är vettigt för just dom 4: varför svara på en tråd om man inte kan tillföra något, bra att du klarar det trots allt | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-10-09 16:24 | |
![]() | Nu hamnar vi ju offtopic, men jag tycker trashone ställer nödvändiga frågor i många trådar. Annars blir det gärna ett gullgullande där alla hålelr med alla och där känslorna styr diskussionen istället för fakta. I övrigt så känner jag för trådskaparen. Tyvärr verkar strul komma i klump, har själv senaste dryga året haft dödsfall, cancerdomar och fått barn med hjärtfel. Det efter att ha levt i en idyll vad gälelr sådant i över 30 år. Sen verkar ju vissa vara mer olycksdrabbade än andra. På något sätt är ju människan starkare än vad man tror. I sverige är vi ju ändå milt sagt förskonade ijmf med många länder ute i världen där det finns både krig, sjukdomar och svält. Ibland undrar jag om vi är dåligt rustade i Sverige i jmf med många andra just pga att vi levt länge i en väldigt skyddad och harmonisk värld. | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-10-09 16:25 | |
![]() | Ingen egen cancerdom, nära familj. | |
| Bitte - Administratör | 2008-10-09 16:37 | |
![]() | Efter en massa personliga upplevelser så vet jag att man orkar mera än vad man tror. det finns alltid ljusglimtar att fokusera på, att se det positiva i stället för det negativa,, Kram Bitte | |
| barbi | 2008-10-17 12:41 | |
![]() | känns som ett stort skämt allt nu:( Aspergers syndrom nån som har erfarenhet om de? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-10-17 12:59 | |
![]() | Jag kan rekommendera dig att läsa den här boken, den är lättläst och visar personliga känslor och upplevelser på ett lättförståeligt sätt. www.bokrecension.se/...91 89091418 | |
| Tess 08 | 2008-10-17 13:07 | |
![]() | barbi. Du kan fråga om du får ta ett alfa1antitrypsin-test. Det finns faktiskt de som har "lättare" att få KOl tom genom enbart passiv rökning... Annars är det inte roligt med KOL. Att vara i närheten när en sjuk person snart kommer att dö... personen drunknar... I övrigt angående hur man överlever och orkar.. Man GÖR det! Du har inget val annat än att överleva och orka eftersom detta inte är självvalda grejer... Har själv fått frågan mer än en gång om hur jag har orkat. Min motfråga har då varit: Hade jag något val? Jag visste inte att man kunde välja sånt... Man får vara ledsen, uppgiven (till viss grad), förbannad och allt annat man kan känna!! Om du inte orkar med allt så ta kontakt med kuratorsenheten på ert sjukhus! | |
| Era2 | 2008-10-17 13:24 | |
![]() | LeMarc sjunger "Det finns inget bättre - än när det vänder", och jag tycker att det ligger en stor tröst i att det är så. Det kommer att vända, och när det gör det så kommer du att kunna uppskatta det lika mycket som du har lidit av att ha det jobbigt nu. I alla fall är det så för mig. Urjobbiga perioder följs alltid av bättre perioder som står i proportion till de eländiga. Man jämför med hur det var när det var jobbigt och tänker att man faktiskt har det riktigt bra nu. Kanske uppskattar man små saker i liver mer än man gjorde innan ... Jag hoppas ändå att det inte dröjer alltför länge innan det vänder för dig barbi. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-17 13:25 | |
![]() | Vad hemskt det skulle vara att vara rökare och orsaka anhörigas KOL. Men Tess, du förväxlar inte KOL med emfysem? Vad jag vet, så kan man leva länge (ev med syrgashjälp) med kol, medans emfysem tar hårdare och ger vatten i lungorna? Min svågers pappa hade emfysem och han fick tömma lungorna på vatten många gånger men han levde i många år ändå. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-17 13:27 | |
![]() | barbi, vad vill du veta om Aspergers syndrom? Om det inte är någon i din direkta närhet som har fått diagnosen tror jag inte det kommer påverka dig så mycket. Försök ta en sak i taget och prioritera det som är viktigt, leta inte efter mer olycka, försök åtminstone blanda det med lite lycka. | |
| Tess 08 | 2008-10-17 13:29 | |
![]() | mommes. Jag pratar om livets slut. Man kan gå länge med KOL både innan den upptäcks (tid är ett relativt begrepp) och innan man får stora bekymmer med den, men i livets slut är det inte kul. De "drunknar", kan inte andas (lungorna är ju tok-förstörda) och inget hjälper. Mer syrgas ger dessa personer oftast en koldioxidförgiftning då de inte kan andas riktigt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-17 13:34 | |
![]() | Tess ok, jag ser nu att emfysem är en del av KOL-sjukdomen och att det värsta, när man drunknar i sina egna lungor, är i livets slutskede. De som drabbats av KOL behöver inte tro att de ska dö om ett halvår, utan vad jag vet kan man leva i flera decennier med sjukdomen och syrgas kan hjälpa en mycket i vardagen Det hjälper säkert inte när man ligger i slutstadiet, nej:( | |
| barbi | 2008-10-17 13:53 | |
![]() | min son så det är i min närhet:( min mamma har kommit till slutstadiet så det finns inte mkt mera dom kan hjälpa henne med. Men några dagar är mkt bättre än andra så de är bra iaf:=) | |
| Minta | 2008-10-17 14:05 | |
![]() | Går han i vanlig skola och klass? Hur gammal är han? | |