Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 250 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kermis | 2008-10-12 22:41 | |
![]() | Sotfinger: Jag har klippt klorna på en katt som hade centimetergrova klor som gick in i trampdynorna... Det du hört är en myt. Dock är det helt ok att låta bli att klippa på de flesta utekatter då klorna slipas ner naturligt... | |
| kermis | 2008-10-12 22:42 | |
![]() | alfamarie: för att de inte ska växa och bli för långa.? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:42 | |
![]() | Jag ser ofta hur mina katter som är relativt pälslösa får mycket småsår på kroppen när de busar med varandra. Huden är tunn och klorna är vassa. Jag tycker gott man kan klippa klorna och anser inte att katten far illa av det. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:44 | |
![]() | En tjock gren som man tar in som de kan klättra i och klösa på? Eller också kan man låta bli att ha katter inomhus, enbart? Skulle aldrig falla mig in att klippa klorna på en katt, det går att uppfostra den till att inte klättra på folk och att dra in klorna vid lek! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:46 | |
![]() | I USA finns det folk som opererar bort katternas klor, kanske vore något? Släpp ut katten, så sköter den klovården själv! | |
| kermis | 2008-10-12 22:47 | |
![]() | Jag har tre klösträd åt mina och det är inte nog. Att ha dessa katter som utekatter är uteslutet. En av dem skulle kanske klara sig men de två andra är definitivt innekatter in i märgen... Klor växer. Därför klipper man. Hur sjutton kan det vara så provocerande? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:48 | |
![]() | Att operera bort klorna kan inte jämföras med att klippa dem. För övrigt har katterna inget eget intresse av att slipa ner klorna när de klöser, de vässar klorna för den som inte har förstått det. Alltså betyder kattens egen klovård att den vässar klorna. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:52 | |
![]() | Jag tycker inte att det är fel att katten har vassa klor, den har förstånd att inte använda dem på husse och matte om man lär den det. Jag tycker att det är provocerande att ha innekatt som inte kan sköta sin klovård som den vill och skall. Det går till och med att lära den att inte klösa sönder möbler, om man har lite ork till det! | |
| Caligatia | 2008-10-12 22:56 | |
![]() | Jag har 2 innekatter. Jag har klösträd. Bägge katterna använder detta, och har lärt sig att möbler inte är tillåtna att riva på. Ingen av dem använder klorna på matte. Klorna kan aldrig få samma naturliga slitage inne som ute - alltså klipper jag dem, för deras skull. Det skulle väl aldrig falla någon in att bråka om kloklippning på hundar? Deras klor får ju inte heller tillräckligt mycket naturligt slitage. | |
| run-marie | 2008-10-12 22:57 | |
![]() | En innekatt behöver inga vassa klor alls och då ska man klippa dom tycker jag. En utekatt behöver klorna för att försvar sig och kunna klättra i träd tex när det är fara å färde. När en katt vässar klorna på klösbräda/träd delar dom på sig och blir vassare. Har aldrig nånsin hört talas om en katt som sköter det här själv med typ "bita på naglarna". Katter har stort förstånd, men när den kelar, tuttar (=trycker sina tassar emot en" är det inte förstånd utan känslor. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:57 | |
![]() | alfamarie, en katt vill ha vassa klor. En innekatt med klösbräda har större möjlighet till att skaffa sig vassa klor eftersom den naturliga asfalten inte sliter bort dem. Hur var det nu igen? | |
| kermis | 2008-10-12 22:58 | |
![]() | ja, mina klöser inte på möbler direkt... men det handlade enbart om kloklippning... Menar du alltså att det bara är konceptet "innekatter" du inte gillar så ok. Det finns utekatter som inte är intresserade av att röja så klorna slipas ner naturligt.... Får man klippa såna katters klor då? | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-12 23:01 | |
![]() | Jag gillar inte att ha innekatter, nej och jag anser att om man ändå har en sådan, så kan den fixa klorna själv om man förser den med rätt hjälpmedel. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-12 23:02 | |
![]() | Som klösbräda då? Som den får vassare klor av? Eller hur hade du tänkt dig? Sandpapper vid matskålen? | |
| kermis | 2008-10-12 23:04 | |
![]() | hmm, betonggolv skulle ju faktiskt kunna funka... får ringa hyresvärden. :) | |
| Caligatia | 2008-10-12 23:05 | |
![]() | alfamarie, som sagt... Hur man än vänder och vrider på det, så slits inte klorna naturligt på en innekatt. Jag har mina katter inne eftersom jag inte vill: 1) Att de blir påkörda 2) Att de hamnar i slagsmål med andra katter 3) Att människor är elaka mot dem. (bara idag jag läste om en död katt upphängd i ett fotbollsmål) Jag tar hand om mina katter på bästa sätt, bl a just genom att klippa klorna på dem. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-10-12 23:19 | |
![]() | Bitte: "fast ingen av våra tre katter river oss annat än av olycka,, tror det handlar lite om hur man fostrat dom oxå.. det är INTE ok att använda familjen som klöspåle" Hörnududu! Jag har en liten pisse som kommer från dig Bitte, det du talar om misslyckades du fatalt med att lära honom innan du lämnade honom till oss... Han ligger på lur på morgonen bla och så fort man rör sig en aning så gör han en gliddykning in under täcket och naglar sina söta små klor i vad han där än må finna! Klippa klor står högt upp på min "komihågattgöralista". | |
| fairflower | 2008-10-12 23:52 | |
![]() | Har fyra skogisar. Klipper klorna när dom ska på utställning, inte annars. Dom går ute litegrann men är mest inne. Tapeterna i huset är strimlade, fast dom har bräden och klätterställningar. Min erfarenhet är att kattungar klöser när dom leker, vuxna katter lär sej av med det. | |
| le-lou | 2008-10-13 00:29 | |
![]() | en katt som går inomhus har ingen möjlighet själv att korta sina klor som den gör naturligt när den går ute. Att lämna klo och pälsvård vind för våg är ju knasigt. | |
| Gigi51 | 2008-10-13 09:09 | |
![]() | Min dotter hade en innekatt som hon aldrig behövde klippa klorna på. Men vetrinären tycker ju att man kan klippa klorna, men man ska använda en tång som fungerar enligt giljotinprincipen där bladen möts istället för en som fungerar som en sax. De kan göra att klon dras ut istället för att klipps av. Taget ur Djurdoktern Katt. Sen inne eller utekatter alfamarie, Katten som min dotter hade som innekatt är nu utekatt hos mig och han är inte särskillt intresserad av att gå ut mer än på morgonen någon timme och på kvällarna några timmar. Resten av dagen vill han umgås och sova. Jag anser att en innekatt som får stimulans inte far illa av att just vara inne. | |