Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 306 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-16 13:09 | |
![]() | ...ett sånt förståndigt uttalande. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-16 13:14 | |
![]() | klobba2, vi kan släppa dig lös i ett samhälle där var och en får skydda sig själv. Jag hoppas dina grannar inte kommer vilja dig eller dina nära något illa. De kanske rent av vill ta din egendom, kan bli jobbigt att sova om nätterna om man hela tiden måste försvara sig. | |
| annelille | 2008-10-16 13:16 | |
![]() | det finns sätt att förhindra detta våld.... sluta dricka och droga.... det är nästan uteslutande det som ligger bakom allvarliga våldshandlingar..... | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-10-16 13:18 | |
![]() | Börjar undra om vi lever på samma planet? VI lever i ett samhälle där var och en får skydda sig själv! Om någon hyser agg till dig eller mig, vad tror du polisen skulle kunna göra för att förhindra att något händer dig/mig?? Och Beatha byt blöjor du verkar kinkig. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-16 13:26 | |
![]() | klobba2, vad är det som har förhindrat att det inte händer dig varje dag att du måste skydda dig från hot? | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-16 13:28 | |
![]() | Nybytt och glad säger jag: Nej, vi lever nog inte i samma samhälle iaf. Jag känner mig hyfsat trygg. Jag lever inte på ett sådant sätt att folk vill mig så illa att det innebär fara för liv och lem. Jag blir inte hotad till höger och vänster av ingen orsak, just för att det finns ett ganska gott skydd mot sådant. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-16 13:43 | |
![]() | Många poliser behöver stödsamtal och hjälp efter att de har tagit hand om mordoffer och självmordsfall samt uppsökt anhöriga för att meddela om dödsfall. De gör ju en ovärdelig insats här. Hemskt jobbigt kan det vara att verkställa utvisningar på t ex barnfamiljer men de är ju tvungna att göra det, annars begår de även då tjänstefel och ordervägran och kan bli avsatt därför. Remembermyda, det händer visst att poliser döms och aldrig mer får jobba som polis, om de gjort sig skyldiga till grovt tjänstefel. En bekant fick sluta som polis, då han misshandlade frun och det är ju helt rätt. Man ska inte ha poliser som är våldsamma. Men hur skulle var och en av oss reagera om vi i stora folksamlingar blev hotade, fick glåpord och andra provokationer, kanske själva blev slagna eller fick stenar över sig? Under så trängt läge skulle nog även jag kunna brotta ner misstänkta ganska hårdhänt (bara i fantasin då, eftersom jag är så svag så jag kan knappt brotta ner en 5-åring) eller använda mina vapen om jag kände mig hotad till livet. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-10-16 14:01 | |
![]() | Missförstånden haglar... Jag menade inte att det finns en hotbild mot mig eller att jag måste skydda mig. vad jag ville ha sagt var att om någon vill skada någon annan så finns det ingen som kan förhindra detta. varken jag, du eller polisen. Att Polismakten jobbar med att utreda brott är en sak men att förhindra..nja. De kan ju inte ens förhindra att olika ministrar i detta land blir dödade. Mommes: De gör ju en ovärdelig insats här, bara sitt jobb anser jag. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-10-16 14:09 | |
![]() | Japp, de gör bara sitt jobb..... Bra svar på TS fråga | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-16 15:32 | |
![]() | I det här fallet så är det ju tydligt att den direkta faran för andras liv och hälsa var över (biljakten). Mannen vägrade komma ut ur bilen och då gick polismannen in och försatt sig i en situation som hotade både honom och hans kollega. Ja, delvis dåligt omdöme tycker jag. På det avståndet antar jag att de heller inte kunde använda elpistol, varför de valde att skjuta. Att poliserna blir friade förvånar mig inte det minsta. Det sker i princip aldrig att de blir fälda i sverige, och det är än mer ovanligt i usa. Till er som tittar på TV 4 fakta och andra program. Usa är ett stort land och brottsrelaterade program upptar säkert 1/3 av programtiden i tv. Det är klart att om man letar, så hittar man i ett land med över 250 miljoner invånare, tillräckligt bisarra inslag för att fylla en tv-show. Basera inte er verklighetsuppfattning på dessa program då, det vore lika dumt som att tro att man vet något om sverige efter att ha sett "Efterlyst" i TV 3. De flesta polismän i usa har aldrig använt sitt tjänstevapen och hanterar bagatellärenden, precis som i sverige. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-16 15:34 | |
![]() | Jag vill tro gott om de flesta poliser men fick fasiken magont av tanken på att de ganska många kassa poliser skall få mer befogenheter. De förpester nog som det är. | |
| DennisPlz | 2008-10-16 17:22 | |
![]() | Jag tycker den skjutne ska åtalas postumt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-16 18:30 | |
![]() | Polisens befogenheter är överstyr i usa. Rädsla sätter nivå på policies. Ta t.ex. det som hände på stureplan i stockholm härom veckan. En knivman sköts i foten av polisen efter att polisen avfyrat ett varningsskott i luften. Jag var tvungen att kolla med polisen i Maine, USA (att jämföra rent demografiskt med Norrland mer eller mindre) vad deras policy är. "You aim at the torso, if that does not stop him you aim for the head" Varför importera såna befogenheter? | |
| Uffetuffe | 2008-10-16 18:49 | |
![]() | Amerekanska poliser har ätt mucket farligare jobb än de Svänska påliserna så killen får skulla sig schälv...att trådskaparen är bitter för att han blev oskyldigt misstänk är ju uppenbart av denna tråd. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-16 19:01 | |
![]() | Som jag sa, "amerikanska poliser" är en grov generalisering. "Livet på landet" i USA är minst lika lugnt som i Sverige, men ändå har polisen befogenheter i stil med shoot to kill. Så det är inte riktigt så enkelt uffetuffe. Att trådskaparen är bitter på polisen framstår dock med all tydlighet, ja! | |
| Uffetuffe | 2008-10-16 19:14 | |
![]() | Poliser i Sverige har också befogenheter att shoot 2 kill ifall det finns fog till det...fast tur för buset här så görs det sällan här....för inte så länge sen var det en mindre klipsk person som hotade en polis med en "dummy" trots att polisen stod med dragna vapen och skrek att han skulle släppa vapnet,,till slut så sköts han i benet,,,jag hade inte tvekat en sekund att sätta en kula i brösten på den galningen. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-16 19:16 | |
![]() | Åh du är så tuff uffe grraoo | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-16 19:21 | |
![]() | ok uffe tuffe... läs mitt tidigare inlägg (kl.18.30) så förstår du vad jag menar. Vad som menas att det finns "fog till det" har inte alltid så mycket med riskuppfattning eller reell hotbild att göra. I vissa kulturer är polisen mer våldsbenägna, och de har policies som stöder våldsanvändning. Om du vill leka tuff polis så får du väl söka dig till polishögskolan... i typ mexico!? ;) | |
| Uffetuffe | 2008-10-16 19:31 | |
![]() | vill inte bli polis för lönen suger,,,men att vänta på att bli skjuten eller att skjuta är ju situationen som jag skrev om,,,och i det fallet så hade jag skjutit för att döda...har inget med att vara triggerhappy eller att vara cool | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-16 19:45 | |
![]() | Det finns ju inget svårare i en sådan situation, om man nu har möjligheten, att våga INTE skjuta. Jag tycker det tyder på oerhörd disciplin hos en polis och något som inger respekt. Det verkar som vi pratar om olika saker, och det är ju ok. Svensk polis har befogenhet att använda våld, men det är mer kontrollerat våld än i vissa andra länder. Om policyn är att man alltid skjuter mot bröstet (kanske med argumentet att det är största träffytan på kroppen) så ökar sannolikheten att den som skjuts avlider, än om man siktar på benet eller foten. Ofta behöver man inte skjuta ihjäl någon för att stoppa dem i deras framfart. I fallet med klippet som inledde tråden, förefaller det som om rattfyllots framfart redan var stoppad men att polisen sedan till varje pris skulle få ut honom ur bilen och det slutade ju som det slutade. Kanske var det det enda alternativet, men då skulle vi ju inte ha så mycket att diskutera eller hur? | |