Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pentrollet2008-10-21 02:20
Antal inlägg: 376

nä de e de säker inte...men tycker det är hemskt att hänga ut någon o svartmåla på de sättet...

angie_hell2008-10-21 02:24
Antal inlägg: 494

Tack bizzzy för stödet började känna mig lite elak här. Och jag tar verkligen hand om min släkt så mycket som jag bara kan. vårdade min gammelmormor i mitt hem i ett halvår när hon fick cancer var 19 år då. så jag har all respekt för gamla människor. Men det finns gränser. jag vet bara nte hur vi ska sätta ner foten...

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-21 02:24
Antal inlägg: 3169

Jag tycker nog inte hon hängde ut och svartmålade förstås men vi kanske uppfattar det olika..

Man kan inte låta en person som är egoistisk förstöra barnens uppväxt bara för att hon känner sig ensam och börjar bli till åren. Hon inser väl förmodligen inte att hon anses som jobbig.

angie_hell2008-10-21 02:25

pentrollet:Jag säger det igen. släktskapet stämmer inte så som jag skrivit det för att inte hänga ut henne.Och jag svartmålar inte jag frågar om råd för jag är så trött på den här situationen.

le-lou2008-10-21 02:31
Antal inlägg: 17501

helt ärligt, jag fattar inte vad det är som är konstigt eller knäppt med en tant som handlar när det är rea och rabatter?
De flesta lever snålt på pensionen så det är väl inget konstigt?

Dessutom - ja många äldre blir egocentriska. Men tänk er själva, att sitta ensam den mesta av sin tid och glo i väggen som många gör. Jag tycker vi ska umgås mer med våra gamla, frivilligt. Många ggr har jag jag tänkt..när vi varit o hälsat på mormor på hemmet att "fy fan vilket liv, sitta i sin minilägenhet och vänta på - tja döden mer eller mindre. Och utanför snurrar världen som den alltid gör. Hon har liksom "gjort sitt" och tacken hon får är att bli inföst på 25 kvm där hennes dagar går ut på att gå upp, äta, titta på tv och sen sova typ. Thats it. Så känner jag och jag ger mig tusan på om inte hon också gör det, iaf lite då och då.

Vi har gjort en liten grej av det här med besöken, vi åker dit lastade med mat och hårfärg, sen färgar jag håret på mormor, vi gör middag ihop och äter. Mormor pratar om allt möjligt som ingen förstår, men det gör inte så mycket. Hon ler som en sol när vi kommer och när vi går och det gör gott i hjärtat att umgås med henne, jag gillar min mormor som fan.

Angie hell - åk dit och spendera lite tid med henne mer, och gör en vana av det så ska du se att hon förmodligen slutar ringa mitt i natten.

le-lou2008-10-21 02:34
Antal inlägg: 17501

tillägg - nu menar jag inte påtvingade besök utan hitta på nåt kul med henne. Kanske är hon deppig och känner sig ensam och utanför?

pentrollet2008-10-21 02:35
Antal inlägg: 376

ok angie_hell....jag förstår men ändå inte på nått sätt.

Kanske jag har missat men försök prata med henne funkar de inte ta avstånd...man väljer ju faktiskt själv över sitt lite o hur mycker "skit" man ska behöva ta från andra...

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-21 02:35

Är tanten pensionär? Har hon inga vänner och ingen man i livet? Är hon sjuk på något sätt? Känner sig allmänt ensam kanske? Det är svårt att råda när man inte känner till situationen men om hon är frisk och bara känner sig ensam så kanske det skulle hjälpa henne att känna sig behövd igen. Be henne om hjälp med barnpassning eller bullbak kanske. Förklara att ni inte hinner med så ofta som ni är där nu. Kanske ni kunde avsätta en dag i veckan eller vad som fungerar för er som är avsedd för henne. Att göra saker för en annan person och känna sig obekväm med det och att sina barn hamnar ikläm är absolut inte bra. För hur det än är så är hon den vuxna och barnen måste ändå gå före..

angie_hell2008-10-21 02:38

är där minst tre gånger i veckan. det handlar inte om att vi får åka och handla. Men istället för att be en person av oss så ska hon skicka ut alla som sagt vi har barn hemma som inte får all vår energi för att hon beter sig på det här sättet. skulle inte reagerat om hon bet mig handla allt eftersom jag bor ganska nära alla desa affärer eller bett ågon av dem andra. men ata skicka ut oss alla är bara ren jäkelskap i mina ögon. atat hjälpa henne är en självklarhet.

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-21 02:40

Lelou, det där låter underbart! Jag tycker också att de gamla är viktiga att inte glömma bort men det ska ju för den delen inte vara så att den gamla ska göra livet surt för de unga bara för att livet är surt för dem. Att mötas av ett glatt leende av sin mormor är en sak, och att ha med en surtant att göra som aldrig blir nöjd hur man än försöker är en annan femma..

angie_hell2008-10-21 02:43

Har verkligen försökt prata med henne. Hon är fullt frisk men vill inte att några andra än vi ska vara med henne. Och när besöken som vi gör tillsammans med barnen äger rum så sitter hon och säger till dem att ingen älskar mig och snart dör jag då blir ni väl lyckliga osv det är inte ok. Men vill inte stänga henne ute eftersom hon endå bara har oss

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-21 02:46

Har hon ork att göra saker då? Vill hon göra saker? Såsom att åka på små turer, picknick o dylikt?

angie_hell2008-10-21 02:49

Absolut sålänge det är med oss. Problemet är att när hennes barn skaffade sig respektive så tog det flera år att acceptera dem alla som är ingifta på något sätt vill hon vara elak mot.

SämstpåBeta2008-10-21 03:21
Antal inlägg: 1761

du är korkad Angie H om du inte inser att du har hängt ut denna person. Alla som känner igen dig och har inblick i din familj vet nog exakt vem du aviserar. Framför allt personen i fråga, hon kanske aldrig kommer att se det här, men någon kanske upplyser henne. Får en känsla av att det finns gammalt groll som kommer upp till ytan. Är du helt oskyldig i detta, är du enbart ett offer? Bara att du skapade den här tråden visar på en respektlöshet mot en släkting som är helt oacceptabel. Sedan är det oväsentlighet vad man har för relation till personen. Skäms på dig!!!

JannekeS2008-10-21 03:49
Antal inlägg: 70

Helt seriöst... Ni är vuxna människor! Hur kan man ens se det som ett alternativ att umgås med en människa som beter sig på det viset och säger sådana saker när det är barn närvarande? Människan ifråga är ju fruktansvärt egocentrisk och det lär ju inte bli bättre av att ni springer rundor för henne bara för att hon hittat nåt billigt hon vill ha... Om man mår så himla dåligt över hur en människa beter sig, så får man faktiskt sätta ner foten och göra det rejält, säga NEJ.. Du styr över ditt liv och väljer vad du gör och för vem...

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-21 04:48
Antal inlägg: 3473

Det beror nog på nåt helt annat. Men om du vet att hon "lurar" dit er så åk inte dit då. Men jg tycker lite synd o henne, hon kanske bara vill vara nära sina nära och kära. Har någon i din familj pratade med henne om detta?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-21 04:53
Antal inlägg: 3473

Sämstpåbeta håller med dig fulständigt

snorklan2008-10-21 08:58
Antal inlägg: 1686

Sämst.. har inte du diskuterat gamla/nuvarande flickvänner till höger och vänster i forumet?? Är inte det att hänga ut någon i så fall? Kliv av dina höga hästar..

micro1132008-10-21 09:34
Antal inlägg: 17542

angie_hell

Så som jag ser det så måste du säga ifrån..

En fullt frisk människa kan banne mig gå och handla själv .... klarar hon inte det så gör låt någon ta på sig en veckohandling och åk sedan dit max en dag i veckan..

Nästa gång hon ringer och säger att hon är sjuk, ensam, ingen bryr sig .... så istället för att lyssna och förstå så svara med samma mynt .. börja prata om hur jobbigt du haft det, barnen lyssnar inte, mannen förstår dig inte .... har hon ont i benet så har du ont i ryggen osv...

När hon vill att ni skall komma i tid och otid ... ha magsjuka, influensa, migrän....

Och var inte så rädd för att stöta dig med henne ... vill hon inte ha kontakt och börjar prata skit om er ... så fine, då slipper ni ha henne i vardagen och störa.

Är hon elak eller börjar tjafsa med barnen så gör klart för henne att hon går över gränsen, och gå därifrån...

Mänskliga relationer bygger tvåvägskommunikation ... vampyrer skall man inte tillåta i sin tillvaro..

Ett problem i dagens samhälle är att vi är lite för rädda för att stöta oss med andra ... och jag tror att vi måste lära oss att göra det ... man måste kunna dra gränser för vad man själv accepterar.

Jag anser att det är stor skillnad på en fullt frisk gnällspik och en sjuk äldre släkting .... men trots att jag varit med och vårdat äldre släkt hemma, så anser jag att det finns gränser för vad man orkar ta i båda fallen.

Du måste helt enkelt säga ifrån ... är sambon inte överens med dig, så låt honom passa upp på sin släkting själv.

Gariam - Ej medlem längre2008-10-21 09:46
Antal inlägg: 2590

Det är ju precis sådär gamla tanter ska bete sig! Allt är helt i sin ordning.

Om du inte gillar att åka och pyssla med extrapriser å hennes vägnar så får du kanske vara en stor tös och säga det till henne. Det vore också en god idé, som du är inne på, att hon skaffar sig en medkumpan som hon kan oja sig över de höga priserna tillsammans med. (Min mormor och farmor rekommenderar det starkt!)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?