Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 392

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Piaree2008-10-22 22:06
Antal inlägg: 1325

Ja, och konflikterna uppstår ju pga av kulturkrockar. Alltså att de olika kulturerna inte förstår & respekterar varann. Det är väl typ främlingsfientlighet. Notera att jag inte tar någons sida. Det gäller för alla kulturer.

Jag vill veta vilken årskurs han går i som gör enkäten.

huldo2008-10-22 22:06
Antal inlägg: 39

Ja pratade igenom det med min son och han insåg att det vore bättre med öppna svar så kör på det :)

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-22 22:09
Antal inlägg: 6214

Greatans! Lycka till till din son då!

Piaree2008-10-22 22:11

Dude: mitt första inlägg var inte till dej, utan till TS: Håller med om att ordet "alltid" var missvisande.

Håller med Octopus.

Taka2008-10-22 22:13
Antal inlägg: 166

Octopus: Vissa tycker att mångfald är negativt. Många ser mångfald enbart som etnicitet, vilket ju inte riktigt stämmer, mångfald innefattar ju t.ex. även genus, ålder, politiska åsikter osv.

Det är därför viktigt för oss som är för mångfald att även ha ett öppet rum för de som inte gillar mångfald och andra etniciteter. Deras åsikt är viktig för att upprätthålla en demokrati. Även om jag och förmodligen många med mig inte gillar deras åsikter i sig. Jag tycker personligen att så länge man inte skadar andra och inte agerar efter åsikter som kan skada andra så är det fritt fram att tycka exakt vad man vill.

Tommy 19792008-10-22 22:13
Antal inlägg: 1193

Låter som ett lömskt och fult sätt att ta reda på om eleverna har "rätt", d v s politiskt korrekta och rumsrena, åsikter eller inte.

Piaree2008-10-22 22:16

Förstår tanken att man ska lära sig tänka kritiskt, men är lite rädd för resultatet av enkäten.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-22 22:16
Antal inlägg: 6214

Nu är ju saken löst. Grabben kör med öppna frågor istället!!!

Octopus2008-10-22 22:18
Antal inlägg: 4

Om man ska förändra ngt ska man väl lägga all kraft hos barnen och arbeta mot främlingsfientlighet. På ett sätt tror jag en sådan enkät kan vara negativ när den tvingar barn att se skillnader mellan människor istället för likheter

Taka2008-10-22 22:19

egoflickan: nu blev jag nyfiken, på vilken nivå är det du gör mångfaldskartläggningen? :) Vilken metod använder du/ni du/er av?:)

Piaree2008-10-22 22:19

Precis Octopus. Vad klokt skrivet.

ingson2008-10-22 22:20
Antal inlägg: 4285

Verkligen tänkvärt octopus

Jankster - Ej medlem längre2008-10-22 22:21
Antal inlägg: 656

det är inga fel på skillnader, det är fel att börja värdera dem olika högt.

Taka2008-10-22 22:22

Octopus: Det finns så många olika sätt att se på detta. Att se olikheter är ett sätt, att se likheter är ett annat. Det finns problematik i båda sätten. Rätt och fel tillhör nog naturvetenskapen och inte beteendevetenskapen.

Octopus2008-10-22 22:28

Det finns inget rätt och fel. Inget och allt är sant. Men nog borde det finnas vetenskapliga grunder på hur främlingfientlighet, oavsett om det gäller etnicitet, ålder, kön o.s.v. ,växer fram. Och jag har svårt att tänka mig att det är genom vi och dem-tänkande.

Octopus2008-10-22 22:29

tvärtom menar jag såklart=)

Taka2008-10-22 22:33

"vi och dem" tänkande är tyvärr en stor grogrund för rasism och främlingsfientlighet. Visst finns det empiriska studier, men i detta område kan det förändras, framförallt om man har ett intersektionellt perspektiv, då blir det svårt att dra generella slutsatser. Men, det man kan säga som går som en röd tråd är att det snarare handlar om varför det blir ett "Vi och dem" tänkande. Många faktorer som bidrar, faktorer som förändras med tid och situation. Man kan se det kontextuellt snarare än essentialistiskt.

mrperfect2008-10-22 22:33
Antal inlägg: 11437

Dessa frågor är mer komplicerade än att man ska ta upp dem i skolan. Om man tar fråga 1 : "Tror du etnisk mångfald alltid är bra i ett samhälle?"
Så Borde ju i ett perfekt och idealiskt samhälle med god tolerans svaret vara ja. Tyvärr finns det ju motsättningar som gör att det kan uppstå konflikter och oreda i samhället, jag tänker då på ren rasism och på kriminella eller "proffshuliganer". Det blir sådan oreda att för och emot-personer eller demonstranter och motdemonstranter drabbar samman och att politiska rörelser kan byggas upp. Nazismen på 30 talets Tyskland är kanske det mest fragranta exemplet.

2: "Finns det mer fördelar än nackdelar med etnisk mångfald?"

Ifall samhället tolererar etnisk mångfald -och då menar jag inte hur lagarna är skrivna utan vad folk tycker och gör. Det råder ju åsiktfrihet i Sverige så om det finns några som inte accepterar någon speciell annan grupp i Sverige som man motarbetar eller terroriserar så är det ju olagligt men det kan som jag förstår inte vara olagligt att uttrycka sitt missnöje med denna grupp.

3:"Borde Sverige satsa på högre etnisk mångfald?"

Vill vi ha mera internt bråk i Sverige , skall vi ge myndigheter större möjligheter att påverka intoleranta grupper? Ibland är det kanske inte en grupp som kritiserar en annan utan intolerans gäller mellan två eller flera grupper. Skall vi strunta i att det finns motsättningar och låta dessa växa, vilket kan hända ifall samhället inte tillskjuter resurser? Är vi säkra på att samhället över huvud taget KAN påverka? Ibland ser en del grupper på samhället och lagarna som "jävla svennar, komma hit och säga vad vi ska tycka, vår fejd med XXXXX har pågått i 1000 år det kan vi ju inte ändra nu!" och liknande tankar

Det finns inga entydiga ja eller nej om man tar hänsyn till allt

mrperfect2008-10-22 22:36
Antal inlägg: 11437

Det är därför jag hatar skolan btw

huldo2008-10-22 23:48
Antal inlägg: 39

Tack för era åsikter o kommentarer!!!!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?