Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 360

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fjortisnet - Ej medlem längre2008-10-25 13:54
Antal inlägg: 361

Det beror förståss på va man väljer å ta in för nyhetsflöden. Ja tkr att Landet runt o 60 minutes är bra tex. Inte så mkt mord där,, mera bra grejjer.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-25 13:59
Antal inlägg: 3473

Personligen tycker jag det är intressant att följa med vad som händer i världen såväl negativa händelser som positiva

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-25 14:00
Antal inlägg: 3473

ryssbrud ja då vet jag inte vilka nyheter du tittade på när det gällde det som hände i Phuket

Gariam - Ej medlem längre2008-10-25 14:13
Antal inlägg: 2590

fjortis: Ja, landet runt har jag hört andra tycka gott om också. Någon sa att om Landet runt var en person så skulle hon vilja gifta sig med honom eller nåt sånt. :) Har du lust att utveckla vad som är bra grejer i de båda exemplen? Jag trodde hoppet var ute totalt med tidningarna.

fjortisnet - Ej medlem längre2008-10-25 14:24

Ja Gariam, de brukar va mer possetiva reportasch å sånt. Typ www.cbsnews.com/stor...36 67.shtml ock svt.se/svt/road/Clas...mp ;d=37311

Gariam - Ej medlem längre2008-10-25 14:28

Jaha, tv-programmet landet runt. :) Finns det inte en tidning som heter så också?

fjortisnet - Ej medlem längre2008-10-25 14:30

De tror ja inte,, men ja vet inte. XD

Gariam - Ej medlem längre2008-10-25 14:43

Jag tänker nog på tidningen Land.

fjortisnet - Ej medlem längre2008-10-25 14:50

Den ä säkert bra den oxå,, men jobbit å läsa ju,, när man kan se på teve =D

DennisPlz2008-10-25 15:07
Antal inlägg: 4031

Att sålla ut allt negativt från alla världens nyhetskällor är inte så svårt, eftersom källorna själva har order/beställningar att bara rapportera sådant. Balanserade/ofärgade nyheter finns inte, och har - mig veterligen - aldrig existerat. Det finns för lite pengar i glädje.

När det för en gångs skull inte handlar om skandaler, elände och terror så är det endast dåligt maskerad reklam som förmedlas som nyheter.

Eventuella paralleller till läkemedelsindustrins inflytande i nyhetsflödet låter jag betraktaren själv lista ut. En hund som växer upp med endast rotfrukter och pipleksaker som ger elchocker kommer ofrånkomligen bli störd.

Nyhetskonsumenterna utnyttjas på bästa möjliga sätt, eftersom de köper vad de tror de vill ha.

Nunnelunan2008-10-26 07:39
Antal inlägg: 1172

Dennis: Hm, funderar på vilka medier du följer, om du bara tror att de nyheter som kommer fram är negativa eller kommersiella?
Att flödet inte är balanserat ligger väl i sakens natur, eftersom de återges av en andra, tredje eller fjärde person och därefter tolkas av en läsare.
Där tror jag heller inte att det spelar någon roll vilka empiriska fakta som ingår, oavsett om vi kallar det för rapport, uppsats eller artikel?

Jag känner mig inte alls utnyttjad, för att jag läser och på annat vis får återgett rapporter, uppsatser eller artiklar!

Gariam - Ej medlem längre2008-10-26 09:54

Förutom att det inte är förstahandsinformation så är det ju vinklat ur andra aspekter också, som har med politiska intressen (mer eller mindre) och pengar att göra.

Vad tänker ni om detta med information som egenvärde? Är information intressant även om man inte kan använda den till något?

Nunnelunan2008-10-26 10:18

Nu hänger jag inte med Gariam! Information som egenvärde? Menar du information som ligger på en minnesbank i en dator?
Du kan i och för sig använda även den infon, om du kopplar in ett moderkort etc.
Jag tror inte det finns någon info man inte kan använda, men då reserverar jag mig för att jag nog inte förstår frågeställningen?

Gariam - Ej medlem längre2008-10-26 10:23

Jag tänker på skvaller o.s.v. Men även på sådant vi "lärt oss" är viktig information men som på ett sätt inte är det egentligen, utan som kanske mer har en slags social funktion som vi var inne på förut.

Nunnelunan2008-10-26 10:29

Hmmm. Nu måste jag tänka en stund. Skall hoppa ner i badkaret och börja den uppstigna delen av dagen (meningslös info :) ). Återkommer senare!

Gariam - Ej medlem längre2008-10-26 10:31

Ja, gör så! Inspirerande info om inte annat :)

DennisPlz2008-10-26 12:53
Antal inlägg: 4031

Nunnelunnan: Läs mellan raderna så ser du att till och med Dagen (som har en allvetande uppdragsgivare) har en mer eller mindre dold agenda.

kermis: Så här?

"Fem hundra barn blev lemlästade i Rwanda igår. FN tittar åt andra hållet eftersom det är lättare att lista barns rättigheter än att försöka följa och upprätthålla dem. Men! Årets första tussilago har dykt upp i Tomelilla, så nu väntar snart varmare tider och en skön vår! Över till Bengt med vädret."

fjortisnet - Ej medlem längre2008-10-26 12:58

De e ju så de e DennisPlz, ganska exakt. Förutom att de brukar va:

"Fem hundra tusen irakier blev dödade i år. FN tittar åt andra hållet eftersom det är lättare att lista barns rättigheter än att försöka följa och upprätthålla dem. Men! Helen Alfredsson är en vinnare på golfbanan igen.
På söndagsförmiddagen, svensk tid, vann hon LPGA-tävlingen i Kina efter en fantastisk slutrunda. Över till sporten."

Nunnelunan2008-10-26 18:06

Dennis: Gällande tidningen Dagen, så behöver jag inte ens läsa den för att lista ut vad du menar. Således är väl knappast agendan dold?

Jag arbetar bl a med funktionshinder och vet att det finns många som har svårt att förstå abstrakta uttryck och ett språk med dolda budskap. Istället vill dessa ha en rak, tydlig, och konkret kommunikation för att ha en chans att tolka omvärlden.
Ofta har dessa svårigheter att förstå att ett ord kan ha flera betydelser beroende på sammanhang och tonfall. Vad som sägs eller skrivs tolkas ofta bokstavligt. Det gör att ironi, ordvitsar och metaforer blir obegripliga.
MEN
Jag tror att dessa är i en minoritet av befolkningen och att vi andra klarar av att hantera information, även om det finns en dold agenda.
Jag tror även att de flesta nöjer sig med den abstrakta informationen om Rwanda, för att ta in något så konkret och roligt som årets första tussilago - det behöver man inte vara autistisk för!

Jag tycker att information kan vara viktig, även om den är innehållslös och meningslös Gariam.
Man får inte förringa det sociala samspelet.

Gariam - Ej medlem längre2008-10-27 15:24

Jag gör gärna skillnad på meningslös och oanvändbar, för jag tänker att ett visst mediaflöde iaf blir indirekt meningsfullt pga att det blir en social grej, men att nästan alla nyheter är direkt oanvändbara.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?