Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 401

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nasty Nimrod2008-10-29 13:37
Antal inlägg: 1063

Och ord med C utan K...

CD CP CV MC PC

alexon2008-10-29 13:51
Antal inlägg: 1173

fortsättningsvis kan man satsa på att lära sig dom här orden i ungefär den här ordningen:

-tvåornas hakningar
-alla treor
-de mest sannolika rullningarna
-korta ord med C, Z och kanske Y & J
-femmor som börjar och slutar på högpoängsbokstäver (som man kan lägga från grå ruta till gul)
-fler rullningar
-alla rullningar
-alla ord

PanikMonster - Ej medlem längre2008-10-29 14:03
Antal inlägg: 10

fal3n, att fuska gör väl inte en spelare direkt duktigare? sen är det rätt lågt att generalisera på det där sättet... Men jag utgår från att du talar om hur du själv gör när du spelar genom ett sånt påstående

Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-10-29 14:30
Antal inlägg: 825

För oss som kanske kommit en bit, finns det nån lista på ord som är ovanliga?

PanikMonster - Ej medlem längre2008-10-29 14:34

det finns listor med "matnyttiga" ord på scrabbleförbundets hemsida, men om det finns någon särskild lista med just "ovanliga" ord till förfogan är nog värre.

Stagnelius2008-10-29 14:42
Antal inlägg: 125

Okei, du är ju rankad 589 (rating 2720) så varför ställer du över huvud taget frågan?

vulcan2008-10-29 14:44
Antal inlägg: 7666

Vilka ord som är "ovanliga" är ju en helt subjektiv fråga som beror på din egen allmänbildning, specialintressen etc. Jag har t ex varit lite intresserad av fiske och fiskar och hade därför ganska användbara ord som SARV, RUDA, FAREN, FÄRNA och VIMMA "gratis" Andra kanske aldrig sett dessa ord i hela sitt liv innan en motståndare plötsligt spelar dem. Och som f.d. anställd hos kronofogden var ett av de allra första ord jag lyckades rulla faktiskt det obskyra OGULDEN som helt enkelt betyder "inte betald".

Jag har utifrån min egen kunskaps och okunskapsnivå gjort listor på fyr- och fembokstavsord som jag inte ansåg mig kunna. De använder jag fortfarande när jag tränar, som t ex nu inför SM. Men jag tror i princip att var och en måste göra en egen sån lista - för din lista kan ju både behöva vara kortare och längre än min och delvis kanske också ha ett annat innehåll.

Ruhrområdet2008-10-29 15:07
Antal inlägg: 190

Jag brukar säga att ord förknippade med kroppsarbete i princip helt har ignorerats av akademien (tex fläktrum), men att varje liten detalj på ett segelfartyg står med i saol. (Motvilligt införde man tex slutligen ordet BORR, fast då med den underförstådda betydelsen OSTBORR).

gnill2008-10-29 15:18
Antal inlägg: 1942

jag hade ett intresse för geologi en gång i tiden vilket jag fick nytta av häromdagen då jag lade jaspis vilket fick en högrankad motståndare att utbrista vafan??!! :-) Så som Vulcan skriver vilka ord som är ovanliga har med ens kunskapsområden att göra... och eftersom jag arbetar med med funktionshinder var jag nog en av dem som tidigast hakade A på taxi till ATAXI (men det spred sig snabbt :) och fortfarande verkar det inte vara så många som lägger det användbara ALEXI (dvs ordet är användbart, att ha alexi är däremot inte användbart, särskilt inte här :-)). Och från sjukvården finns användbara ord som FISSUR och RUPTUR, tyvärr kan man inte lägga kutan och subkutan vilket jag velat göra många gånger, dags att tillskriva akademin!

Q-tile - Ej medlem längre2008-10-29 15:35
Antal inlägg: 1319

SUBKUTAN och PERKUTAN är godkända åtminstone fr.o.m. SAOL 12. (Det är såpass tidigt jag själv vet att de förekommit. Någon med tidigare tryckningar vet säkert hur det ligger till för de upplagorna.)
Däremot är inte KUTAN i sig självt spelbart.

Louise3002008-10-29 15:39
Antal inlägg: 2

Jag tror att det absolut bästa att ha med sig är ett bra ordförråd. Läs böcker, gärna de som ligger precis över din kunskapsnivå (Den proximala zonen)

//Louise

alexon2008-10-29 16:02
Antal inlägg: 1173

jag tror louise300 har fel.
ordlistor är bättre och effektivare än böcker.

finns mycket användbara ord som knappt förekommer i böcker.

PanikMonster - Ej medlem längre2008-10-29 16:08

dessutom står orden ofta i sina icke godkända böjningar i böcker, så för att lära sig ord för att bli bättre på scrabble är det troligen som Alexon säger

gnill2008-10-29 17:48
Antal inlägg: 1942

fast man bör väl själv kunna räkna ut vilka som är grundformerna av de ord man läser? Tror egentligen dock mest på (hur mycket jag än älskar skönlitteratur) att skaffa sig kunskap om fackområden med gångbara fackuttryck, segling, militär, kemi/fysik, medicin, juridik etc. Alla dessa (och andra) har trevliga egna ord som knap, skota, niob, titrera (ett ord jag rullat många ggr :-)) etc...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?