Spelrum
Giraffen | 13 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 28 |
Mobilspel
Pågående | 19 380 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2008-11-03 18:51 | |
![]() | Kroppkakor görs väl helt eller delvis på kokt potatis -- palt görs enbart på råriven. Sen tror jag det är råg och inte korn i kroppkakorna.... Fyllning i palt är saltat fläsk -- inga andra kryddor direkt --- kroppkakor brukar ha fyllning smaksatt med bland annat kryddpeppar. Jag har också råkat på olika fyllningar i kroppkakor --- men i palt får det bara vara fläsk, annars är det inte pitepalt längre. Dock är har jag själv aldrig tillagat kroppkakor, och inte heller ätit det mer än ett par gånger i livet ... så jag är osäker på hur de tillagas och vilken fyllning orginalet har. | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-03 18:55 | |
![]() | Kams är det ångemanländska ordet för pitepalt. Pitepalt är det du beskriver, micro. I kroppkakor är det vetemjöl, de är vita. Höjdaren är blodkams eller leverpalt - tyckte min svärmor iaf. | |
Nunnelunan | 2008-11-03 18:59 | |
![]() | Hädare i TV! Mobba!!! Jag stod förra helgen och kokade massor av kroppkakor. Jag skulle ha fortsatt med ett paltkok - men jag fick koma av kroppkakorna, så kornmjölet får stå en vecka till... | |
pokerhajen37 | 2008-11-03 19:04 | |
![]() | Kall leverpalt med smör på... Snålvattnet rinner bara jag tänker på det.. Gud så gott. | |
micro113 | 2008-11-03 19:09 | |
![]() | mommes Tack för infot :) Nunne Jag håller med ... hädare i TV .... det är stor skillnad på slätpalt som görs med vetemjöl och fläsket vid sidan, vanlig palt som görs på vetemjöl med fläsk i ...... och en rejäl pitepalt med kornmjöl och fläsk. Jag åt pitepalt i dag ... mums ... fast jag har aldrig sylt till utan extrasaltat smör. Levepalt åt jag som liten, och blodkorv som mormor gjorde -- jag minns dock inte smaken längre -- fast paltbröd med fläsk och vitsås älskar jag. | |
pokerhajen37 | 2008-11-03 19:11 | |
![]() | Men om man gör flatpalt är det kornmjöl degen och de äts med fläsket på sidan... :) | |
kaai - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:14 | |
![]() | ja jag har nog äte för lite palt,,, , det är nog dåligt det,, | |
Beardo - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:15 | |
![]() | Micro, du har rätt i sak. Fyllningen ska ligga i. Och i kroppkakor ska det väl vara lök också? Fast jag tycker ändå att du är lite för kategorisk. I mina vegetariska paltar är fläsket utbytt mot stekta champinjoner, och det kommer jag att fortsätta att kalla palt. Himla goda är de också (förutom att det givetvis är nyttigare och billigare med svamp). | |
klibaza | 2008-11-03 19:21 | |
![]() | kams hos oss är gjord på kornmjöl och äts med fläsk bredvid och lingonsylt | |
klibaza | 2008-11-03 19:22 | |
![]() | jag tror vi har lite olika namn på rätterna beroende på var vi bor ?! | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:28 | |
![]() | Kams utan fläsk inuti är väl slätpalt? Kokar jag ibland åt vegetarianerna. Pitepalt ska det ju vara råriven potatis+kornmjöl i, ja och i kroppkakor kokt, riven potatis då. I kroppkakor fläsk, lök eller köttfärs. | |
Jojo - Spelvärd | 2008-11-03 19:28 | |
![]() | Öländska kroppkakor: Degen består både rå och kokt potatis och vetemjöl. Fyllningen tärnat rimmat fläsk och hackad lök och kryddat med kryddpeppar. | |
micro113 | 2008-11-03 19:29 | |
![]() | Beardo Visst kan man göra varianter på palt, men då är det ju inte pitepalt.... Lasagne kan man ju göra både vanlig, och med tillägget vegetarisk .... så det du gör blir ju då vegetarisk pitepalt :))) Klibaza Jo det stämmer nog att det är olika namn på samma rätter, beroende på varifrån man är. Men i palt -- vanlig och pitepalt -- så skall fläsket vara inuti palten, annars är det en slätpalt --- där har man såvlet vid sidan om. | |
micro113 | 2008-11-03 19:30 | |
![]() | mommes Vi är helt överens :)) | |
Giant Charm - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:36 | |
![]() | har en liten dotter som är galen i palt...på ett ställe i lappland så har dom palt....det är drömmen för den som gillar det...fast det är härligt att ge järnet med snöskotern..jag skjutsar gärna till "paltstället" men tittar bara på när det intages... Likaså kroppkakor....jag är bra på att göra kroppkakor (bor för nära Öland) men har endast smakat en pytteliten tugga för många herrans år sen typ i början på 7o-talet och minns fortfarande hur otäckt det smakade ... | |
Giant Charm - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:37 | |
![]() | Kroppkakor... På nån ö utanför Karlskrona....så äter som "ålakroppkakor"... Alltså ål i stället för fläsk.... | |
Nunnelunan | 2008-11-03 19:37 | |
![]() | Då jag gjorde kroppkakor förra helgen letade jag efter recept; jag ville ha stekt lök, rimmad rökt bog och kryddpeppar i fyllningen. Dessutom ville jag ha ägg i degen... Jag kombinerade lite olika recept, så fick jag som jag ville (det blev således ett helt nytt recept). Nåväl, då jag sökte runt träffade jag på ett recept med rökt lax i! Någon som har provat detta??? | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:37 | |
![]() | Micro :)) Nu är "kocken" igång :) | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-03 19:40 | |
![]() | Mään...rost och svett :S | |
micro113 | 2008-11-03 19:42 | |
![]() | :)) | |