Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 507

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BetaMaxx - Ej medlem längre2008-11-06 17:48
Antal inlägg: 317

dudeniro: läs igenom tråden så ser du mitt exempel

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 17:48
Antal inlägg: 6214

Det är bristande logik beta.

OM vi hade dödsstraff för säg fortkörning så skulle det säkert minska antalet fortkörningar. Det är knappast det vi diskuterar dock, så ge ett konkret exempel på hårdare straff och låg brottslighet.

Heartandsoul2008-11-06 17:48
Antal inlägg: 169

Betamaxx .
Varifrån får du din fakta??? Nyfiken, har inte riktigt fått den uppfattningen, men sen kan även jag tycka att en del har det för bra.
Men sen är ju frågan, när dom suttit av sin tid, vad är det vi vill ha ut för människor i samhället igen???

Zickzacker2008-11-06 17:49
Antal inlägg: 396

Iindium, håller med till viss mån. Står du inför ett val, dö eller döda så är det ju lite skillnad, men står du inför ett barn...våldtar och dödar barnet... Vad tycker du? Vad ska göras, intergrera personen i samhället igen? Sätta han i fängelse tills han självdör? Vilka ska betala för det?

Minta2008-11-06 17:49
Antal inlägg: 20042

Tvärtom BetaMaxx, visar forskningen att dödsstraff för t ex mord inte leder till färre antal mord. De som avrättats begår inte fler, men det kommer nya. Kriminalitet måste motverkas på andra, effektivare sätt.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 17:50

Beta, ditt enda exempel i tråden är som du själv säger "ett överdrivet exempel". Skulle du själv tycka att det vore en vettig tillämpning av dödsstraff?

Ge ett konkret exempel som visar på att din "logik" är praktiskt hållbar.

lindim2008-11-06 17:50
Antal inlägg: 17

BetaMaxx du borde akta dig för att använda din aggrisioner för att få ett rättfärdigt samhälle! Det är aboslut inget bra sätt. Tänk om det var någon du kände som hade mördat eller för den delan "bara" rånat någon, ska den också avrättas!! Eller få handen avhuggen.. de blir lätt att döma andra...

krutmarie2008-11-06 17:52
Antal inlägg: 1696

Det här med att fråga en förövare, vilket grövre brott han än har begått, en rättpsyk-utredning som slutar med ett boende på Säter eller nån annan liknande anrättning, få permission, frigång med biobesök som sedan i många fall slutar med rymning, är det att ÅTERANPASSA en notorisk sexbrottsling eller mördare till samhället?

Vet inte själv om jag direkt är för dödsstraff, men helt klart för hårdare straff. 3 månader för att köra ihjäl någon i fyllan? Det daltas för mycket med förbrytare enligt min uppfattning.

Zickzacker2008-11-06 17:52

Minta, kommer det fler om du inför dödsstraff? Ökar antalet mördare då?

Zickzacker2008-11-06 17:53

Bullseye Krutmarie.

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-11-06 17:53

"OM vi hade dödsstraff för säg fortkörning så skulle det säkert minska antalet fortkörningar. Det är knappast det vi diskuterar dock, så ge ett konkret exempel på hårdare straff och låg brottslighet."

dudeniro: du har ju svaret själv i ditt inlägg där du även säger emot dig själv.

Ju hårdare straff desto färre brott. Det kan man inte komma ifrån. Den som tror motsatsen borde omyndighetsförklaras.

Jag får exemplifiera igen.

Vid felparkering är straffet:

1. Böter på 5:-
2. Böter på 50.000:-
3. Dödsstraff

Vid vilket straff parkeras det fel minst tro?

lindim2008-11-06 17:54

det beror helt på vad som har hänt- om man våldtar ett barn så är det isig ett problem, som man borde få hjälp för.. såklart så ska en viss rättvisa finnas mot anhöriga men jag vet faktiskt inte.. jag har inget bra arugment för detta, men jag tycker inte att man ska avrätta en person i slutändan vad man än gjort.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 17:55

Frågan är kanske felställd zickz... dödstraffet i sig lockar inte fram mördare, men de hårdare tagen gör det. Du kan i princip, trots vad beta säger, se ett direkt samband mellan hårdare straff och ett hårdare samhälllsklimat (med mer våldsbrott).

Dödstraffet tillför en psykologi också... Tror du t.ex. Englas mördare hade låtit sig arresteras om han visste att han skulle bli avrättad? Tror du att Malexander-rånarna hade lagt ner sina vapen om de visste att de ändå skulle bli avrättade?

kaai - Ej medlem längre2008-11-06 17:55
Antal inlägg: 453

dödstraff är bra , ! inför det i Sverige ja!

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-11-06 17:56

bättre polisen hade skjutit dom direkt på plats

Zickzacker2008-11-06 17:56

Undrar vad man tycker om det är ens son eller dotter det handlar om, alla tycker ju inte samma, men jag kan lova hade något gjort något sådant mot mina barn så hade personen ifråga inte blivit långvarig.

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-11-06 17:57

kaai: rätt

dudeniro: du bemötte aldrig min kommentar till ditt inlägg innan!

dilivio2008-11-06 17:57
Antal inlägg: 643

Dödsstraff? Menar ni allvar?
Det är väl, tvärtemot vad ni säger, ganska ofta bevisat att hårdare straff inte minskar brottsligheten

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-06 17:57

Problemet beta är att om du inför dödsstraff för fortkörning eller felkörning, så måste vi ju ha det för alla brott rakt av -inte sant? Annars skulle man ju komma billigare undan med grova brott än med felparkering.

Så, vart har du kommit med din "logik"? Du har just återuppfunnit det totalitära samhället där folk avrättas godtyckligt på grund av felparkeringar, och där staten skiter i vad du gjort - alla får samma straff = döden.

Så, du får utveckla din logik och ge ETT PRAKTISKT exempel.

lindim2008-11-06 17:58

Betamax du verkar ju vara helt borta. MAN KAN INTE HA DÖDSTRAFF FÖR ATT MAN KÖRT FÖR FORT! Det är ju helt sinnessjuk..det spelar ingen roll hur många som kör fort och hur många som skulle sluta köra fort. Det finns ingen grund för detta alls!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?