Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 345

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nunnelunan2008-11-08 09:20
Antal inlägg: 1172

Vad hon är mest känd för?
"Glaskupan" har jag läst och att hon tog sitt eget liv visste jag!

Dyslekso2008-11-08 11:19
Antal inlägg: 8945

Jag skulle vilja veta vilka SylviaPlaths Sylvia Plath-favoritdikter är.

Mismatch - Ej medlem längre2008-11-08 11:25
Antal inlägg: 744

Sylvia hade höga ambitioner med sina dikter, men allt som oftast föll de plath till marken. :-)

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-08 11:58
Antal inlägg: 1302

För mig är tragisk ett ord som symboliserar de själlösa varelser som stryker runt på köpcenter i jakt på en TV de egentligen inte har råd med, som bor i ett hus som banken äger, äter mat som förstör deras kroppar och lever för att korta stunder få utlopp för de lustar någon annan talat om för dem att de måste tillfredställa.

En begåvad människa som istället skapar och brinner är något vackert, även om hon till slut förtärs av det. Självklart kan man som utomstående se en tragedi i att någon tar livet av sig, men under sitt liv åstadkom Sylvia mer än de flesta andra. Jag har svårt att se det tragiska i en person som vill säga något och faktiskt gör det, så vitt jag förstår tog hon sitt liv i en fas av förändring, kanske var hon helt enkelt tom och färdig med den här världen.

Mor är rar2008-11-08 12:02
Antal inlägg: 6

Väl formulerat.

Mismatch - Ej medlem längre2008-11-08 12:04
Antal inlägg: 744

Vackert, ordprofeten. Och så sant.

seasick_sail2008-11-08 12:36
Antal inlägg: 11

Mitt i prick, Ordprofeten.
Det här med tragisk eller inte tragisk har väl något med omedvetenhet/medvetenhet- insikt att göra.
Men ändå: definiera själ!

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-11-08 12:37
Antal inlägg: 31064

Ordprofeten, hatten av för dig.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-11-08 12:42
Antal inlägg: 1045

seasick_sail, Eftersom jag har en religiös definition av "själ" så riskerar diskussionen att börja handla om nåt helt annat ifall jag ger en beskrivning av det ur mitt perspektiv, så jag tar en lite feg genväg ut ur den frågan om du ursäktar :)

www.woxikon.se/svens...ll %F6s.php

Synonymer för själlös
fadd : intetsägande, banal, ytlig, tråkig, grund, ointelligent, andefattig, stupid, tanklös, vulgär, animal

uttryckslös : matt, tom, livlös, förtorkad, likgiltig, utan eld, utan liv, apatisk, slö

entonig : onyanserad, torr

maskinmässig : robotartad, mekanisk, automatisk

_Candid - Ej medlem längre2008-11-08 12:46
Antal inlägg: 2602

Sant och vackert skrivet om vad som är ett tragiskt kontra icke tragiskt liv Ordprofeten... =)

Gentiana2008-11-08 13:06
Antal inlägg: 297

Tragisk eller inte, hon är inte den förebild jag skulle välja till mina tonårsdöttrar.

Begåvad visst, men att ta livet av sig när man har två små barn skulle jag kalla synnerligen egotrippat och inte ett dugg begåvat.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-08 13:23
Antal inlägg: 7605

Jag håller med dig, Gentiana.

kissed - Ej medlem längre2008-11-08 13:30
Antal inlägg: 3037

Bara för att hon inte kan ses som en förebild för ens barn så betyder det ju inte att hon hade en fantastiskt begåvning.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-11-08 13:38
Antal inlägg: 2288

hade fått höra att "the bell jar" skulle vara så deprimerande och blev överraskad av hur rolig och livsbejakande den ändå var. ströläser hennes dagböcker för tillfället, redan vid 18 års ålder skrev hon stundtals bländande.
min favorit bland poesin är nog:

Ariel

Stasis in darkness.
Then the substanceless blue
Pour of tor and distances.

God's lioness,
How one we grow,
Pivot of heels and knees! ---The furrow

Splits and passes, sister to
The brown arc
Of the neck I cannot catch,

Nigger-eye
Berries cast dark
Hooks ---

Black sweet blood mouthfuls,
Shadows.
Something else

Hauls me through air ---
Thighs, hair;
Flakes from my heels.

White
Godiva, I unpeel ---
Dead hands, dead stringencies.

And now I
Foam to wheat, a glitter of seas.
The child's cry

Melts in the wall.
And I
Am the arrow,

The dew that flies,
Suicidal, at one with the drive
Into the red

Eye, the cauldron of morning.

Gentiana2008-11-08 13:44

Det var just det jag skrev.

Att vara begåvad betyder inte att man klarar av sitt liv på ett bra sätt, men det har vi ju redan dragit tusen gånger...

Hellre lycklig och normalbegåvad, än begåvad och med ett liv som ett helvete, det önskar jag mina döttrar. Hur mycket man än tycker att SP har gett världen så gav hon inte varken sig själv eller sina närmaste lycka.
Begåvning kan ha ett högt pris.

Gentiana2008-11-08 13:46

Ovanstående var till kissed.

Dallonpaj2008-11-08 13:47
Antal inlägg: 92

Jag tycker det är förföriskt välformulerat av Ordprofeten angående ordet "tragiskt". Det fnns nästan en romatisering av att en konstnär tar livet av sig som gör det, ur konstnärlig synvinkel, nästan konskevent att i ärlighetens och konstens namn att ta livet av sig. Denna försköning läser jag i Ordproetens ord. För oss som lever kvar kan det vara ett sätt att se någon mening i det, att hon har gjort sitt på jorden och väljer att gå vidare.

Men man får inte glömma att det finns ett enormt lidande bakom ett beslut att ta sitt liv, och det i sig är ju tragiskt. Det är tragiskt att en människas enda utväg som hon upplever det är att ta livet av sig. Att hon hade två små barn gör sakne inte mindre tragisk. Naturligtvis kan man tycka det är egositiskt, men dessa personer har så svårt med sitt, föreställer jag mig, att de inte kan tänka på andra. Något mäktigare och svartare har tagit över deras känslor och sinnesstämmning och för dem gäller inte våra vanliga referensramar längre.

Jag har läst Sylvia både på svenksa och engelska för att se om jag kan ha missat något, men jag håller ändå med Mismatch, höga ambitioner, med de faller Plath, tyvärr. Hon har inte gjort något bestående intryck alls på mig. För att hon tog livet av sig betyder det inte per automtik att hon var en stor konstnär. Däremot var det tragiskt livsöde, eftersom hon uppenbarligen inte levde lycklig.

Mor är rar2008-11-08 13:48
Antal inlägg: 6

Varför i helvete smutsar du ned tråden med någonting som borde skrivits i vuxenlek del 5 eller dylikt. Admins, ta bort mitt och inlägget ovanför. ...snart jackpott

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-08 13:58
Antal inlägg: 7605

Jag tycker då bättre om människor som förmår att göra sig själv och sina närmaste nöjda med sitt liv.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-08 14:05
Antal inlägg: 1302

En värld av slätstrukna människor som låter sina barn gunga med cykelhjälm? Nej tack en sån värld vill jag inte leva i, mer gasspisar och misär, vardagen är trevlig, men den är inte det enda jag lever för.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?