Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 404 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:37 | |
![]() | Var finns alla dessa empatilösa? Förutom i TS fantasier då | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:40 | |
![]() | trashbone, Brist på empati är något av våran civilisation lider av, det är odiskuterbart. Däremot så är det av många skäl. T ex bristande emotionell utveckling, massmedia, stress mm... givetvis har du även rätt i det du säger; ingen människa är helt utan empati konstant. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:42 | |
![]() | Iom att hon skriver här, så vore det nice med hänvisningar till alla dessa hjorder av djurempatilösa. Att bristen är påtaglig människa till människa är sant, dock inte ämnet. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:51 | |
![]() | Jag menar absolut inte att du ska namnge en mängde betapetare som verkar helt avsaknad av empati/känslor för djur. Men du skriver att det det finns så många sådana HÄR och därför skulle jag vilja ha exempel i form av i vilka trådar de gett uttryck för det. För jag antar att det inte räcker med att folk skriver att "Hatar giraffen" eller "Krokodilen är full av puckon"? :-) | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:53 | |
![]() | trashbone, att det finns folk som utövar sin omanagerade ångest på djur har jag upplevt många gånger i mitt liv, jag har även sett dokumentärer där kycklingar åker på industriband, kossor injekteras tillväxthormoner, kycklingar får tillväxthormoner i fodret för att producera 2 ägg om dagen istället för 1 som är normalt. Ett annat bra exempel är ju genmodifieringen; som i sin tur har en historia av nederlag i försöken till att uppnå framgång. Hundar och katter verkar ju vara det djur som råkar mest illa ut, på hemmaplan, där psykiskt dåliga försöker kompensera med husdjur för att lösa sina personliga problem. Personligen tycker jag att husdjur i sig är en konstig företelse förutsatt att dom inte har fri tillgång till sin naturliga miljö och får komma och gå med egen vilja. För att inte notera nån otroligt äcklig video på nätet jag fick se någongång där en flintskallig finne stoppar upp huvet i baken på kossan... | |
| hALvPACKAd - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:56 | |
![]() | jag tycker vissa djur kan vara riktigt kallblodiga | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:57 | |
![]() | ps. jag har snövita minkar som leker på tomten idag, fantastiskt fint att se dom avlånga snöbollslika krabaterna hoppa runt på den gröna nykrattade gräsmattan. ds. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-09 14:58 | |
![]() | formula: Det är en intressant och tragisk diskussion i sig. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:01 | |
![]() | Hmm... nu blir det tjatigt men... definitioner... em|pati [-ti´] substantiv -n • förmåga till inlevelse i andra människors känslor Låt oss säga att man trots allt överför begreppet till relationer djur och människa, när det gäller de flesta djur blir väl resultatet att man känner nåt i stil med: Hungrig, stressad, rädd, rädd, uppspelt, fokuserad, mat mat mat mat, mätt, belåten, kåt, förtjust, tillfredställd, trött, Zzzz, nyvaken, hungrig, stressad... osv De flesta djur har nog inte så värst många nyanser i sitt känsloliv, inte för att de nödvändigtvis är sämre människor för det, men för att deras tillvaro kanske inte kräver att de grubblar så mycket. Sen är ju djur individer förstås, en hund med egen skateboard har kanske mer utvecklade tankemönster än en vildhund på landet? En mask har förstås inte lika mycket att tänka på som en chimpans. Att tala om djur som en grupp och människor som en annan blir lite märkligt i just det här sammanhanget, det finns så stora skillnader. | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:02 | |
![]() | trashbone, kör igång en separat trådtitel om du har lust | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:04 | |
![]() | Ord: Håller du med TS? formula: Nja, jag är så ego att jag redan gjort upp vad mitt samvete klarar. Diskutera djurhållning tenderar alltid att spåra ur, även om alla vill att djur skall ha det bra. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:06 | |
![]() | trashone, nej jag undrar om folk vet vad ordet empati betyder | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:12 | |
![]() | och jag undrar varför det finns människor som orkar skriva så mycket om djur/djurhållning och dessutom verkar värdera djur högre än människor.. | |
| Minta | 2008-11-09 15:25 | |
![]() | klobba, att diskutera djurhållning och djurens väl och ve innebär inte att man anser djur är viktigare än männiksor. Det är en konstig sak som många anser. Jag förstår inte resonemanget bakom. | |
| Mismatch - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:30 | |
![]() | Jag är lite fundersam över om man kan prata om empati när det gäller djur. Åtminstone jag har väldigt svårt att tänka mig in i t. ex. en hunds känsloliv. Jag gillar att klappa de små krabaterna dock. | |
| Beardo - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:40 | |
![]() | Klobba, jag tycker att det är svårt att jämföra djur och människor på det sättet. Men OK, tvingas jag rädda livet på en individ och har att välja mellan å ena sidan en hund och å andra sidan en telefonförsäljare från Dagens Nyheter (hinner inte rädda båda) vinner hunden varje gång. | |
| am69 - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:44 | |
![]() | mäniskor kan inte förstå varndras känslor kanske viktigare att diskutera än djur | |
| Minta | 2008-11-09 15:49 | |
![]() | Vanligtvis kan man tycka om både människor och djur och jag har personligen svårt att tycka om en människa som inte är snäll mot djur. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-11-09 15:52 | |
![]() | Minta: så chansen att du skulle dejta en slaktare är liten? | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:02 | |
![]() | beardo, att du för just den tankegången tyder på ANTIPATI gentemot människan kanske? ... jusst det här att man måste välja och prioritera, och ditt personliga val är djuret. Inom Buddhismen så menar man att livskraften är universal; och att man skall vara rädd om allt. Rent tekniskt. Så om Livskraften (i vårt fall, själen och energi) är Universal; så gör det även Veganer till onda människor för samma universala livskraft finns i t ex blommor och grönsaker. Det gjordes en dokumentär på sjuttiotalet där man stälde två blommor i ett rum; man satt elektroder på ena blomman, och slaktade den andra blomman. Enligt denna dokumentär kunde den överlevande blomman registrera detta och skickade ut stressignaler genom sin kropp. Intressant ... men... Huruvida vi har mer empati för en hund än en blomma, en ko eller människa är ju individuellt. Däremot, etiskt. Så kan man ju föra debatten hur vi skall hantera vår värld på bästa sätt... inom engelskan kallar man termen "Best Practice" .. i Sverige, bästa Praxis. Att det industriella komplexets första mål är Vinst, och skiter i om dom skapar genetiska missfoster, långsiktiga sjukdomar, eller vad som händer är en begränsning inom kapitalismens ramverk för Kvartalsvinst. Att dom väljer att behandla djur och natur på det viset är pg a girighet och avsknad etisk hållning. Som jag skrev i ett tidigare inlägg här så finns det Etiska hållningssätt man kan föra sig med, och handböcker för det man kan beställa som företagare. Däremot vill jag återigen, skrika ut (för att se om det ekar) ... VART TOG DOM VISA FILOSOFERNA VÄGEN? HALLÅ PERSONALEN! :) | |