Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 387

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Budalv - Ej medlem längre2008-11-10 15:41
Antal inlägg: 2199

micro113: Håller inte alls med dig. Vi har ju läst ett antal exempel här om aggressiva djur där människan är den som blir sårad och bortstött i relationen.

Det är ingalunda okomplicerat att tycka om djur eftersom det innebär en smärta att inte vara riktigt säker på vad de tycker och känner och innerst inne vill, eftersom de inte kan tala.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 15:45
Antal inlägg: 242

Exempel?! Det behöver man tydligen inte ha här! Jag efterlyste det i en annan tråd och fick då veta att sådana länkningar inte skulle göras, samt att man fick leta själv i någon tråd. Så det är bara att leta upp bästa tänkbara tråd! *s*

Usch, nu är det jag som saknar empati. Men jag erkänner. Jag startade den här tråden för att jag skrev i en anna tråd något i stil med "om man startar en tråd om att många här är känslokalla mot människor, homosexuella etc så skulle man säkert uppmanas att ge exempel"!

Och för att få veta att så skulle bli fallet startade jag den här tråden.

Margana2008-11-10 15:46
Antal inlägg: 826

Måste nog hålla med Tilduskan...nog är det väl övervägande empatiska och sympatiska människor här inne på forumet.

Nu sjunger vi alla tillsamman "We shall overcome" ;-)

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 15:47

Sämst på Beta:

känns som en frustration från en annan tråd, där vedebörande fick ett mothugg från en spelvärd

//

En spelvärd som missuppfattade. Jag hade tidigare än så skrivit att hon inte skulle namnge några personer, men ge exempel. Så jag tog det inte som mothugg.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 15:49

Ber Satyra och ni andra som tog det hela seriöst om "ursäkt" och jag uppskattar era svar.

krutmarie2008-11-10 15:49
Antal inlägg: 1696

Tror faktiskt att de flesta människor har (känner) empati när det är någon som mår dåligt t ex. Undantag finns ju överallt naturligtvis, men i allmänhet är ju människor medkännande och försöker trösta och stötta den personen som har det svårt av olika anledningar.

Att många inte har samma känsla för djur kan ju ha många orsaker, men det tycker jag inte är konstigt även om det också är levande varelser. Själv älskar jag djur (utom bin, getingar och spindlar), men det är ju lite svårt att "prata" med ett djur och försöka pigga upp om det verkar lite "hängigt". Dom kan ju inte heller tala om varför dom mår dåligt, vilket vi människor kan.

trashone - Ej medlem längre2008-11-10 15:50
Antal inlägg: 18678

Annars kan man iaf fejka empati. Allt handlar om hur mottagaren upplever det, inte om det är ärligt eller ej.

Satyra2008-11-10 15:50
Antal inlägg: 4561

Jo cattalinka, jag tycker tyvärr att det är otäckt vanligt. Menar inte här specifikt då utan i stort.

Satyra2008-11-10 15:53

Ok Paniksurr. Men jag vidhåller att frågan ÄR viktig - även om det i det här fallet nu visade sig vara skrivet i annat syfte än att just belysa frågan i sig. ;-)

Cajsa-Stina2008-11-10 15:56
Antal inlägg: 3154

Utan att ha några vetenskapliga undersökningar att visa upp så vill jag ändå påstå, som Margana, krutmarie m.fl också påpekat, att de flesta människor känner empati och medkänsla med andra människor. Det ser vi ju här på Beta bl.a. Jag tror också att de flesta är uppriktiga med sin medkänsla och empati:)

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 16:02

Satyra, jag tror du gillar den nya tråden bättre i så fall! Den är jag seriös i.

Satyra2008-11-10 16:07

Jag har förövrigt inte påstått att det är MER vanligt att människor inte känner empati för andra än att de faktiskt gör det. ;-)

Men att det skulle vara ovanligt med empatilöshet känner jag inte stämmer. Och igen - pratar inte om människor i detta forum i första hand, utan om det intryck jag i stort fått genom livet genom åren - från olika håll och kanter.

Och jag pratar heller inte om en total avsaknad av empati. Det har säkert så gott som alla i någon form, gällande i alla fall någon punkt.

Satyra2008-11-10 16:08

Paniksurr - ok, ska leta upp den - efter middagsfix och disk. ;-)

SämstpåBeta2008-11-10 16:37
Antal inlägg: 1761

Frågan är intressant och många kan nog hävda med goda bevis åt båda hållen. Men man måste ju jämföra utifrån vissa aspekter. Historiskt, geografiskt och kulturellt. Svensken har i min mening blivit mer empatisk globalt på så sätt att genom information och vissa tekniska utveklingar som TV, radio och andra mediala mirakel gör så att vi får in världen i rummet. Då många inte visste vad som hände utanför vår nationsgräns så blev det ju onekligen svårt att uppbåda en empatisk förhållning till de katastrofer och orättvisor som förekom. Nu uppbådar vi galor, massa postgironummer och intresseorganisationer administrerar vår empati då katastrofer och dyligt sker runtom i världen. Ofta hör man att Sverige är ett utav de mest bidragsgivande länderna per person. Jag vet inte vad det säger egentligen, att vi är mer empatiska än andra länder, eller för att media uppmärksammar katastrofer tydligare eller att vi till skillnad från många länder per person helt enkelt kan i större utsträckning.

Men några av mina bästa vänner som är från Chile tycker att svensken är empatifattigare än många andra folkslag. De utgår ifrån att de tycker att svensken är karriärlysten (allting generellt självklart), värnar inte om familjen, speciellt inte de äldre som vi stoppar in på institutioner när de börjar bli besvärliga. Det finns ingen grannsämja i trappuppgångarna. Vi reser oss inte upp för äldre på T-banan. Släkten är bara intressant vid högtider. Vi föredrar dåliga nyheter framför bra nyheter på TV. Vi blir avundsjuk på grannens framgångar och har. Om allt detta stämmer är ju ytterst tveksamt enligt min mening. Men allt har ju med vilken (syn)vinkel man står ifrån. Ska man analysera sig själv kan man bli kanska så hemmablind, ser man det utifrån kan man nog missa en hel del detaljer!

carlmartin - Ej medlem längre2008-11-10 17:04
Antal inlägg: 4590

jag tror att det är få människor som saknar empati. däremot tror jag att många (mig själv inkluderad) har lätt för att känna sig missförstådda i kommunikationen med andra. därav alla angrepp, försvarstal och passivt aggresiva ironier som jag tycker mig se både här och där, inte minst här på beta.
vissa påstår att vårt språk är utvecklat först och främst för att dela upplysningar och fakta med varandra. när det gäller att uttrycka åsikter baserade på känslor eller rena känslor så att andra kan hänga med har språket naturligtvis dessa möjligheter - men jag tror att det är ganska få av oss som är duktiga på det.

SämstpåBeta2008-11-10 17:11
Antal inlägg: 1761

håller med dig CM, i samma veva kan man väl säga att många har svårt för att ge komplimanger och även så ta emot. Endast baserat på egna erfarenheter!

carlmartin - Ej medlem längre2008-11-10 17:15

här är en länk till en sida som handlar om "non violent communication" - även kallat "giraffspråk" (passar ju bra här)
www.cnvc.org/node/369

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 17:43
Antal inlägg: 3473

Ja det känns lite tråkigt att man inte ska kunna prata om saker och ting seriöst, jag fattade ju själv varför tråden blev till.

carlmartin - Ej medlem längre2008-11-10 17:49

bino- saker som skrivs handlar oftast mest om skrivaren själv, ta åt dig det du behöver och låt resten vara. eller försök att lyssna till det du tror ligger bakom orden - om inte annat så lär du dig något om hur du tolkar.

DennisPlz2008-11-10 18:12
Antal inlägg: 4031

...eller folk tar den oförsvarade sidan av en debatt, för balansens skull.

En debatt med bara ja-sägare/ryggdunkare/hi- fivare är ohyggligt tråkigt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?