Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 404 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| yayasout - Ej medlem längre | 2008-11-11 21:48 | |
![]() | Vilken badboy zmiley :) | |
| mrperfect | 2008-11-11 21:49 | |
![]() | _abc_ risken för magcancer vid obalanserad kost på grund av för stort intag av köttproteiner skall inte försummas, tror att det är statistiskt belagt | |
| Gentiana | 2008-11-11 21:51 | |
![]() | Ha-ha, det hade med proteiner att göra, att det tydligen inte är farligt att äta så där mycket stek=proteiner som du gör abc, var det inte det du undrade över? | |
| _abc_ | 2008-11-11 21:51 | |
![]() | Jankster: Tack för länkarna, hade inte koll på läget vad som klassades som rött kött bevisligen. Mrperfect: Det finns alltså risker med köttproteiner. Bra att veta. Jag ville egentligen få höra allt illa om att käka för mycket rött kött så jag kunde övertala mig själv till att dra ner på detta som nästan blivit ett beroende. | |
| zmiley | 2008-11-11 21:53 | |
![]() | Kan ingen göra en studie på överdrivet intag av cloettas juleskum. Har fastnat svårt på dom och börjar bli orolig.... | |
| _abc_ | 2008-11-11 21:53 | |
![]() | gentiana: jag tycker att bantningsmetoder överlag verkar vara hälsovådliga, så att det skulle vara ett bevis på att mycket kött i kosten skulle vara ofarligt tycker jag inte. Att gå ner i vikt = bra för hälsan? Inte nödvändigtvis. Att det kan t ex som mrperfect säger innebära ökade cancerrisker köper jag. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-11-11 22:19 | |
![]() | Gå ner i vikt för hälsans skull --> aktuellt endast för rejält överviktiga skulle jag tro. Mycket rött kött (som inte behöver vara tillagat för att få kallas så) i en obalanserad kost kan precis som mrperfect skrev ge upphov till magcancer, men SÅ stor är inte risken. Skulle tro att tillbehören, som kryddor med smakförstärkare och feta såser, är "farligare" i längden. Krydda sparsamt, ät massa sallad och osötat bröd till i stället. Godare och nyttigare. Och ät några frukter till mellanmålen. Balanserat, gott och enkelt. | |
| Dunderbar - Ej medlem längre | 2008-11-11 22:28 | |
![]() | Shit vilken skoj tråd...prova att äta rött kött. Blir du dålig så vet du att det inte är bra för dig. Alla är ju olika ingen vet hur just DU mår av att äta rött kött. Det är ju som rökningen... En del får lungcancer och andra sjukdomar. Andra röker hela livet och dör av något helt annat. Alla är olika, ingen kan säga vad som är bra eller dåligt för dig. Prova dig fram. | |
| livet_leker | 2008-11-11 22:31 | |
![]() | grönt kött är heller inte så bra | |
| Dunderbar - Ej medlem längre | 2008-11-11 22:34 | |
![]() | Jag tror ingen som har lite hjärna kvar äter grönt kött...*skrattar* Fast å andra sidan kan man aldrig veta...det finns folk som...ja, kom inte på något bra exempel på konstiga saker som folk gör...jag brukar trampa en massa på tårna så jag säger inget...*skrattar* | |
| frvib | 2008-11-11 23:17 | |
![]() | Intaget av rött kött bör enligt rekommendationer begränsas till högst 500 gram per vecka. Det finns en stark koppling mellan intag av rött kött och risk för olika former av cancer. Det finns flera ämnen i det röda köttet som tros kunna orsaka ökad risk för cancer: kanske främst nitrosaminer, men också t.ex. hemproteiner, en form av heterocykliska aminer, polycykliska aromatiska kolväten samt alpha-metylacyl-CoA-racem ase (AMCR). Charkprodukter bör undvikas helt och hållet för att minimera risken för cancer. Den intresserade kan läsa den ungefär 400 sidor långa rapporten om kost och cancer här: www.dietandcancerrep....o rg/?p=ER | |
| _abc_ | 2008-11-11 23:36 | |
![]() | tack för infon frvib. 500g i veckan alltså... Det är ju inte mycket... | |
| YlBjörn | 2008-11-11 23:53 | |
![]() | En sak är säker: alldeles oavsett vad vi äter så kommer vi att dö. Ät det du själv mår bra av, även om du håller jordens smartaste diet så kan du bli överkörd av en långtradare i morron. | |
| fairflower | 2008-11-12 00:10 | |
![]() | Jag tror på blandad kost i princip. Kött är gott och nyttigt men ekologiskt och etiskt något knepigt. Jag har turen att kunna köpa älgkött av grannen, suverän mat som jag slipper döda själv :) | |
| bitteberg | 2008-11-12 14:32 | |
![]() | ska man gå efter allt man hör om olika livsmedel så kan man inte äta något ! jag blandar kosten och gillar röttkött gärna med röttvin, åhh älgkött....jammi | |
| whiskythedog | 2008-11-12 14:42 | |
![]() | Jag tror att någon har sagt att rött kött är farligt för att det skall bli mer kvar till honom...:o) | |
| Ballerina | 2008-11-12 17:48 | |
![]() | Jag tror att det bästa för hälsan är att äta så lite kemikalier och konstgjorda produkter som möjligt och att träna. Att äta rött kött är nog inte farligt om man tränar :P | |
| Intet | 2008-11-12 18:06 | |
![]() | Rött kött är gött! | |
| Snoosy | 2008-11-12 18:06 | |
![]() | Har inte läst alla inlägg. Detta kan vara bra att veta om det inte nämnts. Nötkött är helt ok att äta rått. Jobbade med en i chark, han åt jämt rått nötkött. Observera ''nötkött'' Nog kan det finnas bakterier. Men, det är ändå viktigt att skilja rött kött från griskött som man absolut inte ska äta rått pga trikiner (maskar som kan leta sig till vårat blodomlopp). Nötkött har inte dessa trikiner. Därav gör man råbiff på nötkött. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-11-12 18:23 | |
![]() | Jag blev av med min reumatiska värk och diverse hudproblem när jag slutade äta griskött. Så ur den aspekten är "rött kött" bättre. Människan har ( till skillnad från t.ex hundar, som har en kortare tarm) en lång tarmkanal så därför är egentligen inte kött så bra för oss, det hinner så att säga ruttna, innan vi blir av med det. Rovdjur som fäller byte börjar ofta äta från bytesdjurens maginnehåll,som ju innehåller vegetabilier, så inte ens dom äter bara kött. | |