Spelrum
Giraffen36
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lagaronne - Ej medlem längre2008-11-12 09:27
Antal inlägg: 65

Om man får 80% konsonanter borde det innebära att man får 20 % vokaler. Jag tycker att detta låter som en bra och tursam mix, då man väl kan säga att många längre ord innehåller just denna procentuella fördelning mellan konsonanter och vokaler.

Gigi512008-11-12 09:28
Antal inlägg: 271

Tror att egentligen är det lika åt bägge hållen, men man tänker mer på när man får dåliga bokstäver. Tänk att när du får bra bokstäver så sitter kanske motspelaren med bara dåliga brickor.

alfamarie - Ej medlem längre2008-11-12 09:31
Antal inlägg: 1003

När slumpen styr, kan du få konsonanter hela tiden under alla spel, i teorin i alla fall, om de bara räcker till för detta...
Det troliga är att det jämnar ut sig i längden men som någon sade: man tänker mer på det när man har oturen med/mot sig.

lagaronne - Ej medlem längre2008-11-12 09:36
Antal inlägg: 65

En cykel över tid jag tycker jag mej se , att man har flytperioder med bra bokstäver varvat med "skitperioder". När jag talar perioder uppskattar jag dessa bestå av ca 10-20 matcher. Har funderat mkt på detta då jag när det "rullar på på" kan gå upp 2-300 p. på 15 matcher, för att sedan rasa motsvarande. Är det periodvis bra resp. dåligt spelsjälvförtroende? Jag tror inte alltid det. Dock är jag den förste att skriva under på att det jämnar ut sig i längden! Så konspirationsteorierna, nä du!

alfamarie - Ej medlem längre2008-11-12 09:45

lagaronne: jag håller med dig!
Jag tror också att det är självförtroendet och dagsformen som avgör mest. Om man har huvudet fullt av annan stress och skit, då går det dåligt för då minns jag inga bra ord om de inte ligger upplagda mitt framför näsan på mig och inte ens då, ibland. Om jag är utvilad och i bra psykisk form då kan jag göra ord som jag inte ens visste fanns, kreativiteten flödar!
Jag har nyligen varit uppe på just över 1400 och nu är jag och kämpar på dryga 1200 igen!
Lite dåliga val på motståndare ibland men mest för att jag just lagt ett ord och sedan ser ett annat som vore smartare att lägga.
Kanske skulle man spela långsammare spel under lågperioderna?

whiskythedog2008-11-12 09:52
Antal inlägg: 122

Själv har jag suttit med bara VOKALER vid något tillfälle

livet_leker2008-11-12 09:56
Antal inlägg: 207

har jag oxo gjort många ggr

david_i2008-11-12 10:00
Antal inlägg: 373

(w)ALKOVER

Gigi512008-11-12 10:42
Antal inlägg: 271

Som alfamarie skriver kanske man borde spela lite långsammare spel ibland , men det innebär ju att också motståndaren får mer tid att tänka. Så det kan jämna ut sig.Jag har varit över 2400 men rasade n er till knappt 2100 och nu verkar det hopplöst att komma upp igen. Men det är ju trots allt bara ett spel och hellre spela och förlora.

Måns_E2008-11-12 10:46
Antal inlägg: 12059

Även IRL så händer det att man bara får konsonanter eller vokaler, vilket jag senast fick erfara i några helt hopplösa matcher under SM :/

Att man upplever att högre rankade spelare får bättre brickor, beror nog på att högre rankade spelare i regel är duktigare på att balansera sina ställ, så ja de har inte lika ofta rena konsonant- eller vokalställ som en nybörjare.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-11-12 11:00
Antal inlägg: 2288

och med en betydligt högre omsättning på brickorna är det inte svårt att lista ut att man bör få de flesta honnörer och blanka. så tänk efter en extra gång innan du lägger MÅ/NÅ för 19p är mitt tips.

vulcan2008-11-12 11:18
Antal inlägg: 7666

... för att åstadkomma detta kan man anmäla sig till oeronbarns sexskola. Med det menar jag naturligtvis inget annat än konsten att hitta och lägga sex bokstäver långa ord. Han är otäckt bra på det :-)

vulcan2008-11-12 11:29

"Men är det verkligen slump? Jag kan uppleva prescis samma som någon anna här skrev att spelar jag mot en högrankad= dåliga bokstäver, mot en lågrankad = bra bokstäver. Men det kanske bara är som man inbillar sig?"

Flera förklaringar har redan lämnats. Jag ska lägga till en till. Även om högrankade spelare kan fler "konstiga" ord så är trots allt merparten av de ord de spelar välbekanta även för den. Det föder lätt en illusion av att "Ja men det där draget hade jag ju också hittat och lagt om jag haft de brickorna. Big deal" Men si, det är en större deal än det verkar. Vi missar alla möjligheter som kan tyckas självklara i de brickor vi har. Dels för att vi inte lyckas anagramma fram den och dels för att vi inte ser vissa lägen som finns på brädet. En högrankad har dock en mycket lägre procent missar och en mycket bättre "split vision" av brädet och dess möjligheter. Två typiska misstag bland lägre rankade spelare som jag noterat genom åren när jag studerat hur de spelar:

- Överfokusering på det ställe på brädet där det senast "hände nåt". Man glömmer bort delar av brädet där ingen lagt något på några drag och därmed de fina möjligheter som kan gömma sig där

- Överfokusering på poängrutor.
Finns en öppen röd lägger man alldeles för mycket kraft på att hitta något att spela där och missar att det kan finnas för en själv mycket mer lukrativa lägen på andra ställen på planen med hjälp av hakningar, dubbla bokstavspoäng och annat.

Ett ständigt lika aktuellt tips är att ladda ner Frankprogrammet och spela mot det i sim-läge (simulering) spela igenom matchen så gott du kan och spela sen upp den igen och titta på vilka drag Frank föreslår som alternativ till dina egna. Titta också på hur programmet ofta når god utdelning med rätt knackiga brickor tack vare att det aldrig förbiser en möjlighet som du och jag. Ofta med helt vanliga och "självklara" ord, fast man inte själv såg dem.

tilduskan - Ej medlem längre2008-11-12 11:36
Antal inlägg: 1208

hmm jag har då aldrig tänkt på motståndarens rating i samband med dåliga stäver, kombo. Det händer lika ofta mot lågratade som högratade är man i en svacka så går det bara inte.

likadant är det irl. man kan sitta i spel på spel med skitstäver rent utsagt för att sen rulla klockren mot en storspelare (inga namn nämda)
Det går verkligen upp å ner där med. (mest ner)

vulcan2008-11-12 12:03

... sen har säkert inte Hottiz haft 80% konsonanter på en dag. Han bara känner det så. Däremot är det en ofta missförstådd aspekt av sannolikhetslära att man tror att slumpen alltid ska generera ett regelbundet mönster. Om vi exempelvis vet att 50% av bilarna som kör genom en korsning är röda så tenderar vi att tro att slumpen bör skapa serier som ser ut ungefär så här: röd-inte röd-röd-inte röd-röd-inte röd-röd-inte röd. I själva verket kommer slumpen att bitvis skapa mycket större kluster av röda eller inte röda bilar. Även 7-8 av endera sorten i rad är inte det minsta konstigt och ju fler bilar som passerar, desto oftare kommer det att inträffa. Man kan faktiskt byta 7 brickor 3 gånger i rad och bara få upp nya konsonanter utan att det är ett tecken på övernaturlig manipulation. Även om man blir jävligt irriterad när det händer :-) Och precis som nån skrev så kan man över tid vänta sig att slumpen ibland skapar större sjok av matcher med bra eller dåliga brickor. Sen kommer ens subjektiva upplevelse att förstärka intrycket av otur när det gäller de dåliga klustren.

Angående vokaler så skulle jag gissa att i runt 90% av de matcher där motståndaren och du omsätter lika många brickor så kommer du att dra mellan kanske 15 och 20 vokaler av de totala 35. Men det är fortfarande 10% matcher kvar och i dem kommer du att ha problem åt ena eller andra hållet. Jag hade en match på SM med totalt 12 vokaler (vi räknade efter matchen) trots en rullning och fyra byten som omsatte massa brickor. Inte så sannolikt, men absolut inte osannolikt att det händer nån gång ibland.

antara1 - Ej medlem längre2008-11-12 12:03
Antal inlägg: 1

Var finns frankprogrammet att ladda ner?

alexon2008-11-12 12:06
Antal inlägg: 1173

lär dig att slänga iväg fyra eller fem konsonanter på redan liggande vokaler. :)

BugBig - Ej medlem längre2008-11-12 12:09
Antal inlägg: 200

Livet_Leker! Nä har ingen statistik på det, men det är uppenbart. Spelar nästan aldrig mot 2000+ are längre p.g.a det

alfamarie - Ej medlem längre2008-11-12 12:16

Vulcan: Fy på dig att avslöja en del av knepen för att förvilla motståndarna!
Ibland måste man ju "luras" på ett ställe för att motståndaren skall glömma ett uppenbart läge, när man väntar på bokstäver...

moahaha, vad elakt!

Ja, jag vet! Jag bekräftar istället för att bara tiga men jag tycker att spelet blir roligare om man får sitta och säga (bara för sig själv, så klart) "ahaaaaaaa din skit, det var såååå du tänkte" för att motståndarna tänker lika taktiskt!

mydominion - Ej medlem längre2008-11-12 13:00
Antal inlägg: 273

hu ja
vulcan
när ska du explodera igen?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?