Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 113 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| twinklestar - Ej medlem längre | 2008-11-15 19:12 | |
![]() | vem vet , det kanske dyker upp en tekniker tjänst till mig, men som sagt konjukturen har gjort att det finns få tekniker jobb om man inte kan tänka sig att flytta till stkhlm gbg eller malmö... | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-11-15 19:30 | |
![]() | classse... jag håller med dig helt o fullt om pedagogiken... men jag är lärare själv och vet att reglerna skärpts... iaf att det varit tal om det :) | |
| stefanf | 2008-11-15 19:52 | |
![]() | lite halft OT, ordmärkning: Man kanske inte borde tala om obehöriga lärare - eftersom dessa då inte skulle ha tillträde till skolan. ICKE behöriga lärare däremot skulle man kanske kunna anställa. Tror för övrigt att det än så länge går att anställa icke behöriga lärare, beroende på lokala regler, men att det är på väg att stramas åt ordentligt. (lite osäker dock på hur långt reglerna har ändrats) | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-11-15 19:54 | |
![]() | aa... obehöriga/ Icke behöriga lärare... det har vi diskuterat mången gång... obehöriga hänger dock kvar trots att det kanske e lite fel... | |
| Baffin_Bay | 2008-11-15 19:55 | |
![]() | På min utbildning (lärarutbildning) har vissa föreläsare pratat om att det inte borde finnas obehöriga lärare då de utan utbildning borde få kalla sig just lärare... En intressant tanke men troligen inte hållbar i längden.. | |
| jeppie | 2008-11-15 20:00 | |
![]() | känna till innebörden av ordspråket "det är så en slipsten ska se ut" | |
| garder | 2008-11-15 20:00 | |
![]() | måste bara lägga mig i här och säga att det finns tyvärr rätt många utbildade, behöriga lärare som inte fungerar i praktiken. och de blir inte av med jobbet. skrämmande ... | |
| flaxa | 2008-11-15 20:00 | |
![]() | Det är en bedrövlig lön och bedrövlig arbetsmiljö i förhållande till utbildningens längd, men det är ändå ett roligt jobb - bara lite för mycket av det goda.... | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-11-15 20:01 | |
![]() | *det är så en slipsten ska dras*... menar du inte den jeppie? | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-11-15 20:01 | |
![]() | garder... instämmer... | |
| mrperfect | 2008-11-15 20:17 | |
![]() | vapentillstånd, svart bälte och pansarbil (oförstörbar) | |
| Mark_my_word - Ej medlem längre | 2008-11-15 20:24 | |
![]() | En gymnasielärare bör ej heller tafsa på sina elever. Kram /Isa | |
| jnormark | 2008-11-15 20:32 | |
![]() | Definitivt en lärarutbildning! | |
| Angabanga | 2008-11-15 20:49 | |
![]() | Det där med behörighetskrav varierar säkert. På den skola där jag arbetar är båda lärarfacken i alla fall jättenoga med att bara anställa behöriga lärare. Pedagogiken är förvisso en enormt viktig del. | |
| twinklestar - Ej medlem längre | 2008-11-15 23:35 | |
![]() | haha jaja jag nöjer mig med att fortsätta att bara vara maskiningenjör, det tycks ju vara ett krav från många att det ska vara lärarutbildning..fast jag anser att ämneskunskap, driv, empati, att kunna se individen räcker låååångt | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-16 00:04 | |
![]() | Jag tror att det lider brist på behöriga lärare - och jag tror också att du, med din utbildning kan få in en fot och undervisa i specifika ämnen...matematik kanske? Självklart väger de faktorer du nämner tungt, det ska nog räcka för ett vikariat iaf. Sen om det känns lika roligt som du tror - så kan du ju alltid ta en ny examen? Jag har själv arbetat som "obehörig" lärare och det har fungerat alldeles utmärkt. jag tycker det är oerhört mycket smartare att som du, försöka bilda sig en uppfattning om hur verkligheten i yrket ser ut, och därefter bestämma dig för om du vill utbilda dig eller ej. Kör på! | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-16 00:09 | |
![]() | ..Ska tillägga att jag själv gick 2 1/2 år på lärarhögskolan, innan jag insåg att det inte var min tekopp. Nu har ju förvisso inte dessa år varit förgäves då jag har kunnat räkna in poängen i nya sammanhang (läser mot Master i psykologi) Men det hade helt klart varit en fördel om jag hade arbetat fler timmar på en skola innan jag själv satte mig vid skolbänken :) Så detta var bara ett förtydligande på att om du får ett vik. så ta det! | |
| SpelamEr | 2008-11-16 00:11 | |
![]() | Jag har sett för många skräckexempel på just obehöriga gymnasielärare. Väldigt kunniga i sitt ämne men utan kunskap om didaktik eller så enkla saker som skollag, läroplaner o s v. Känsligt ämne visst, men vem vill bli opererad av en obehörig läkare med intresse och kunskap för människokroppen? | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-16 00:15 | |
![]() | Ungefär så där uttryckte sig lärarna vid högskolan också...och visst finns det en hel del personer som inte har i skolan att göra. Men att jämföra en operation utförd av en lekman och några matematiklektioner med en duktig, pedagogisk person med kunskap - fast utan behörighet, är aningen orättvist kan jag tycka. Man kommer nog en liten bit med intresse, välvilja, ämneskunskap och lite fingertoppskänsla. Jag har iaf sett väldigt få "skräckexempel". | |
| SpelamEr | 2008-11-16 00:21 | |
![]() | Visst, och om du får ett vik som kirurg nånstans, ta det också! | |