Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 123

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eomin2008-11-16 13:29
Antal inlägg: 175

Fast faktum är att jag äter massor med lightprodukter. Fett är jag inte rädd för överhuvudtaget, men jag försöker slippa socker. Framför allt socker i dricka kan jag inte med, jag mår väldigt dåligt när jag dricker socker.

soluppgång2008-11-16 13:38
Antal inlägg: 143

eomin: Men aspartam och annat sötningsmedel är väl egentligen sämre för hälsan än socker, det finns ju studier som påvisat kopplingen aspartam - hjärncancer e.t.c? Att det är olagligt på vissa håll räcker för att avskräcka mig iaf.

Snoosy2008-11-16 13:58
Antal inlägg: 4273

Lightprodukter är väl inte det bästa, men men.. Enligt Rössner så är ju fett jättefarligt. Inte för min ;) Och inte för Eomin heller uppenbarligen :)

Det som är bra idag är imorgon dåligt för hälsan. Man ska nog inte lita alltför mycket på vad som sägs i tidningar.

Har ''bantat'' hela livet. Men hittat min grej. Den jag nämnt. Den fungerar för mig och säkerligen för andra också.

Eomin2008-11-16 14:01
Antal inlägg: 175

Visst är aspartam cancerframkallande, men om man läser forskningsrapporterna och inte tror på media så måste man dricka 40 glas av exempelvis cola light per DAG för att man ska få ökad risk för cancer. Och så mycket orkar jag inte dricka.

Om man jämför det med vanlig cola så vet man att alla som dricker några glas vanlig cola varje dag helt säkert går upp i vikt. Så det avskräcker mig :P

En annan sak jag glömde nämna är att det är jätteviktigt att dricka mycket vatten. Hela tiden. Varje gång man kissar så följer kalorier med.

Snoosy2008-11-16 14:04

Eomin,, där sa du en grej.. Vatten glömde jag nämna.. minst 2.5 liter om dagen. Öven det intaget regelbundet.

_abc_2008-11-16 14:40
Antal inlägg: 2200

TS: Jag tycker också att 24kg på 4 månader låter snabbt som någon påpekade, absolut inte långsamt iaf. 60kg på 1,5 år låter även det skrämmande mycket/snabbt.
Sedan håller jag med någon om att Start nog är riktigt jäkla onyttigt sockermässigt. Bland det sämsta alternativet till frukost om man ska undvika socker?

Någon kanske läste på aftonbladet plus för någon vecka sedan om Tjockholmen-deltagarna ett år efter. Endast två personer av åtta hade droppat vikt sedan programstarten. Dvs 6 pers hade gått tillbaka och över sin ursprungsvikt nä kamerorna slutade rulla ett år senare.

Det är väl det här som är det svåra, att behålla vikten under längre tid? Som en missbrukare som får återfall kan man väl jämföra jojo-bantning med? Som att tidigt påstå "jag har hållt mig borta från drogerna i 4 månader =)", för att sedan ta sig en fix efter 4 åmnader och 1 dag. Det kan väl jämföras med att ha droppat 25kg under 4 månader, för att gå upp 15kg på två veckor efter detta och efter några veckor till, väga mer än ursprungsvikten.

Experterna har jag för mig är eniga om att mycket långsamma framsteg ökar chansen att hålla kvar den lägre vikten. Såväl för kroppens bästa vad gäller anpassning som för psyket med att långsamt vänja sig. Går det för snabbt tenderar folk att lika snabbt kunna öka tillbaka till ursprungsvikten, de verkar se viktnedgångsperioden som en flitig intensivkurs, och då slutar man gärna tvärt med allting när man lessnar på någon enstaka rutin i den nya mat-och-kostvardagen.

Mitt inlägg kanske ser bryskt ut eller något. Men jag ville faktiskt råda/varna/upplysa er om att ta det lugnt, det svåraste är att behålla vikten, slå er inte för magen än.

Snoosy2008-11-16 14:58

_abc_,, säger till dig som jag sa till dalkullan. Det beror nog på vilken startvikt man har.

Snoosy2008-11-16 14:59

Var nyligen gravid .. gick upp allt jag gått ner. På 10 dagar hade jag rasat ner allt. Tro det den som vill. Men så var det. Min läkare sa, det där kommer du in i guinnes rekordbok med haha

Dalkullan2008-11-16 15:06
Antal inlägg: 1256

snoosy - har du varit gravid så är det kanske vatten du dragit på dig i slutskedet av graviditeten och inte övervikt i egentlig mening

håller med abc fullständig....man bör inte banta utan lägga om kosten för alltid

_abc_2008-11-16 15:12
Antal inlägg: 2200

Snoosy: Ja det beror delvis på vad man hade för startvikt. Jag tänkte inte längre än så. men 25kg låter ändå mycket på 4 månader, tycker du inte det själv? Jag menar, hur lång tid tog det att gå upp i vikt? 25kg på 4 månader är ju 75kg på ett år. Att GÅ UPP 75kg per år i 10 år, det är inte att gå upp långsamt i vikt... Lättare då att gå upp i vikt dessutom än att gå ner i vikt eller hur? 25kg utan att veta om du vägde 400kg eller 90kg, det låter mycket i mina öron. Nu har ju jag bara tampats med I-landsproblemslönnfetma på sin höjd så det mesta jag nämnde har jag läst mig till och kommer inte från så mycket personlig erfarenhet.

Det jag dock erfarit är att det är lätt att träna och äta sig fit till sommarn på ett halvår, svårare att hålla kvar den formen när det är Jul igen.

Softarman2008-11-16 15:37
Antal inlägg: 122

Om man går ner 24 resp 60 kg. Blir inte huden väldigt hängig?

golden2008-11-16 15:39
Antal inlägg: 1431

bukfetma är ganska snyggt tycker jag

LENAFELTSEN2008-11-16 15:44
Antal inlägg: 1

jag äter allt, men inte alltid. dvs, lördagsgodis istället för att äta det varje dag. regelbundna måltider, kostcirkeln, mycket frukt och grönt, mycket vatten. och så regelbunden träning. har tappat 30 kilo på 1 år och jag mår bättre än någonsin!
www.tungviktaren.blogspot .com

Dalkullan2008-11-16 16:04
Antal inlägg: 1256

Mycket imponerande Lena! *skickar en flaska champagne*

Tror på det där....omläggning av kosten men inte banta..utan en långsiktig förändring

Basta - Ej medlem längre2008-11-16 16:06
Antal inlägg: 3528

Kalla fakta 19.20 i kväll på TV4 avhandlar detta ämne.

frvib2008-11-16 16:24
Antal inlägg: 431

Fett behöver vi inte se upp för så länge det är omättat, men det finns mycket som tyder på att mättat fett är skadligt i stora mängder. Transfetter går också bort. Välj margarin före smör.

Socker bör vi heller inte överkonsumera. Drick hellre lightläsk än vanlig läsk; toxiska doser aspartam är i stort omöjliga att komma upp till.

Ät så ofta det känns naturligt, men missa inte frukosten. Någon "3-timmarsregel" finns det inte anledning till så länge som man ser till att äta regelbundet.

Fett mättar egentligen ganska dåligt. Proteinrika livsmedel har i regel högre mättnadsindex. Många kolhydratrika livsmedel mättar också bättre än fettrika livsmedel, men sockerrika livsmedel är ofta i stort sett tomma kalorier.

Slutligen: ät varierat och så som passar dig själv bäst. En kost som är fantastiskt bra för en person kan vara hur dålig som helst för en annan. Ofta krävs motion för en bestående viktnedgång.

trashone - Ej medlem längre2008-11-16 16:26
Antal inlägg: 18678

Oj samma ämne i ytterligare en ny tappning, cred till TS som nästan nästan vinklat det på ett unikt sätt. Nästan.

Snoosy2008-11-16 16:30

_abc_,, i början är det alltid mycket vätska som försvinner. Jag rasade i vikt i början när jag ändrade min kost (Vet inte om du själv har erfarenhet av övervikt), sen stabiliserade det sig med ca 1 kilo i veckan, ibland 3, ibland 0.
75 kilo på ett år, ja det är mycket. Och jag har aldrig sagt att jag skulle fortsätta gå ner i samma anda. Utan vikten stabiliserade sig efter dessa 24 kilo, fram till förra hösten då jag blev gravid.
Dalkulla,, och iom att jag blev gravid så bildades väldigt mycket vätska, svar ja. Men att rasa ner 24 kilo, tilbaka till det jag hade gått ner till tidigare kunde jag aldrig drömma om att jag skulle. Det är bara att tacka och ta emot.

Något mer jag måste försvara mig med ?
Ville bara ge råd iom att jag känner att det jag gjort har gjort mig gott. Utan att egentligen banta. Man behöver egentligen inte utesluta nått ur kosten. Utan endast minska på tallriksmodellen och äta oftare. + dricka mycket vatten.

Snoosy2008-11-16 16:33

Softarman, beror på om man tränar eller inte :)

Softarman2008-11-16 17:00
Antal inlägg: 122

Hur tränar man huden Snoosy?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?