Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 113 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2008-11-17 16:58 | |
![]() | Här förresten... Vassego och läs: www.notisum.se/rnp/S...93 0100.htm | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-17 16:59 | |
![]() | Måste han då motivera det hela? | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-17 17:05 | |
![]() | Förtydligar: Måste läraren då i de enskilda svaren, det är bara 15 frågor, motivera varför ett G inte blev ett VG? | |
| vulcan | 2008-11-17 20:13 | |
![]() | "Uppenbart oriktigt" ska nog på juristsvenska uttydas som "Alldeles uppenbart även för en jubelidiot att det var totalt j-a åt h-e fel" Att komma som student med olika argument för att mitt svar i praktiken var lika bra som Kalles, men han fick VG och jag bara G sorterar nog tyvärr inte in under den kategorin. Om en examinator ändå väljer att ändra så säger bestämmelsen att han endast får ändra till en students fördel, således aldrig sänka ett betyg. Frågan om överklagande är irrelevant eftersom betyg inte är med i uppräkningen i 12 kap, 2§. OK: Det finns ett litet kryphål. Om du kan gräva fram en annan författning där överklagande av betyg medges så gäller den författningen. Jag vågar dock sätta om inte familjeförmögenheten så åtminstone en del av den på att det inte existerar någon sån författning. Om du ändå överklagar så gissar jag att det mest formellt korrekta är att Universitetet helt sonika avvisar ditt överklagande med hänvisning till ovan nämnda bestämmelser. | |
| stefanf | 2008-11-17 20:33 | |
![]() | Jag tycker det låter lite för mycket sandlåda för att handla om högskola/universitet. Inte för att det inte sker misstag och/eller finns lärare som inte är tillräckligt bra men för att högskolor/universitet är måna om att ha nöjda studenter. Om det verkligen är så att läraren sätter betyg på godtyckliga grunder (och att betygen alltså uppfattas som orättvisa av många) så lär det finnas ett antal sätt att lyfta problemet och få till stånd ändringar. Kåren är nog en bra början (efter ett samtal med lärare och institutionsansvarig vill säga). Räcker inte detta får man väl i värsta fall gå till media och beskriva sitt problem.. Vad gäller det konkreta problemet med den aktuella tentan så är det väl bara att göra om den och bevisa att du kan mer än du fått kredit för. Att grina över en enskild bedömning på en enskild fråga känns dock inte så konstruktivt då det viktigaste väl ändå är helheten. Eller? | |
| Iamx | 2008-11-17 20:39 | |
![]() | Hur gör man med muntor? Jag har haft en drös muntor under min utbildning, de arkiverades ju inte. Trots att man skulle ha mer av sådant, då skulle man nog kunna undvika en massa käbbel. I utlandet har man ju ibland tom. censorer, dvs. personer som inte känner studenterna eftersom de kommer från ett annat universitet som sitter med vid examinationen. Detta för att förhindra godtycklighet och att se till att examinationsfrågorna är relevanta. | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-17 23:24 | |
![]() | Jag läste också det där med "uppenbart oriktigt" och tycker det är luddigt. stefanf, vad det handlar om är att våra lärare har sagt minst 12 felaktiga saker (och vidhållit det även om några protesterat) på föreläsningar. De som skrev dessa felaktigheter och lärarnas förklaringar som svar fick VG på två frågor. De som i stället skrev det som är med sanningen övernstämmande fick G. De som varit aktiva på lektionerna men bara efter att läraren sagt något sagt "Jo, det är ju för att..."(och sedan det som stod i kurslitteraturen) eller sagt felaktiga saker har fått uppmuntran på lektionerna, de som i stället ifrågasatt felaktigheterna har däremot som sagt nonchalerats. Och märkligt nu är att en av lärarna för två elever lär ha sagt (jag var ju inte närvarande) att "jag har ju också märkt på den andra kursen att det här är ett ämne som engagerar X, Y och Z (namn på elever) och att de lagt ner tid" samt att det är lättare att bedöma elever som går hela program än de som bara går enstaka kurser. | |
| stefanf | 2008-11-17 23:39 | |
![]() | Det låter som om problemet egentligen inte handlar om tentan utan om att lärarna är dåliga. Om skolan är seriös och intresserad av att behålla sin utbildningsstatus så gör man klokt i att lyssna på studenterna och utreda sånt här. Att lärare säger fel saker kan iofs inte förhindras men det verkar som om attityden är rätt usel och det bör man kunna gå vidare med till rektor eller så. Vad har du/ni gjort åt detta? | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-18 00:01 | |
![]() | Jo, du har rätt i att lärarna inte håller måttet. Och det gällde såväl vad de sa (ganska partiska uttalanden dessutom i många fall) och hur lektionerna hölls. En gång skulle vi ha föreläsning i tre timmar, efter 45 minuter säger läraren att "Nej, nu orkar jag inte mer. Jag har haft lektioner hela dagen" och så fick vi gå hem. En annan gång hade vi en timme och en kvart (med rast) i stället för de där tre. Då bör tilläggas att det här var en kurs med föreläsningar en gång i veckan och att minst två studenter åkte 14 mil för dessa föreläsningar. Vi var dessutom lovade två studiebesök, av vilka det inte blev något. Dessa ersattes inte med någon föresläsning eller så. Eftersom några som gick kursen nu känner några som gått den tidigare så verkar inte problemet vara något nytt. Hittills har vi inte gjort så mycket mer än att ha pratat med varandra och som sagt hört av oss till skolan för den frågeställning som tråden började med. | |
| Kardanase | 2008-11-18 00:07 | |
![]() | I frågan om huruvida betyg hos universitet eller högskola skall anses allmänna eller ej kan knappast råda några tvivel. Oavsett om de håller tentorna ordnade på det sätt som är alternativet till arkivering eller om de arkiveras så är de förvarade hos myndigheten. De måste även vara att anse som upprättade hos eller inkomna till myndigheten, vilket som är fallet spelar ingen roll. Vad som är mer intressant är om de är att anses som offentliga. Utgångspunkten är att så är fallet, de fall av undantag som görs från offentlighet framgår av sekretesslagen. Utan att göra någon djupdykning tror jag att relevanta bestämmelser finns i 7 kap. - Sekretess med hänsyn främst till skyddet för enskilds personliga förhållanden. Eftersom 7 kap. 9 § inte är tillämplig är betyg allänna offentliga handlingar. Vad gäller själva skrivningar är problemet att de när studenten hämtat ut sin tentamen så finns den inte längre förvarad hos myndigheten varför den inte kan utlämnas. Men rent principiellt är en tentamen en allmän offentlig handling efter det att den slutgiltigt rättats.Om studenten eller någon annan begär att få en kopia av tentamen är universitetet/höskolan skyldigt att lämna ut en sådan, givet att originalhandlingen finns kvar. Efter ett år från dagen för betygssättning får lärosätet gallra ut kvarvarande tentamina. Kopior på själva examinationshandlingen skall, efter det att examinationen har genomförts, lämnas ut på begäran om inte sekretess kan anses föreligga. Sekretess gäller t ex om en tentamen upprepas. Vad gäller överprövning av betyg eller tentamensresultat så finns det inte någon sådan lagstadgad rätt. I stora drag gäller följande: Det är endast examinator som kan sätta betyg. Studierektor/prefekt eller annan har alltså ingen möjlighet att ändra ett givet betyg. Avseende rättelse av ett satt betyg, kan examinator utan att någon begär det i enlighet med 26 § FL (förvaltningslagen) rätta uppenbara oriktigheter t.ex. skrivfel eller räknefel. Med anledning av att gynnande förvaltningsbeslut inte kan ändras till mottagarens nackdel kan detta dock inte innebära att redan expedierat betyg ändras nedåt. Har det ännu inte expedierats eller på annat vis slutligen beslutats kan det dock ändras om det blivit uppenbart galet pga. t.ex. ett skrivfel. I 6 kap 20 § i högskoleförordningen regleras examinators möjlighet att på begäran ändra ett satt betyg om det satta betyget är uppenbart oriktigt och om det kan ske snabbt och enkelt. Det får dock inte innebära att ett givet betyg sänks (tänk på 26 § FL). Om skrivningen hämtats ut från universitetet så torde det vara långt mycket svårare att få till sådan ändring då det i dessa fall finns uppenbar risk för "fusk". Jag skulle nog hävda att det är nära nog omöjligt. | |
| Kardanase | 2008-11-18 00:10 | |
![]() | "Det där med kodtentor är ingen dum idé, på Uppsala universitet har vi inget sånt :/" -asboi Det var en nyhet för mig, jag har nämligen bara skrivit "anonyma" tentor vid UU. Man fyller i en anonymitetslapp som examinatorn aldrig får se, på själva tentamen finns bara ett kodnummer. | |
| Kardanase | 2008-11-18 00:28 | |
![]() | Ledsen för mitt uppenbara skrivfel, jag menade 6 kap. 24 § (inte 20 §) vid omprövning av betyg. Ev. rättelse sker enligt 6 kap. 23 § även det av examinator. Mer läsning om omprövning finns i Högskoleverkets rapport 2001:27 R, 20 åtgärder för att stärka studenternas rättssäkerhet - Högskoleverkets redovisning av ett regeringsuppdrag. Samt prop. 2004/05:162 och bet. 2005/06:UbU3. | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-18 13:24 | |
![]() | Det hela är dummare än jag trodde, och då pratar jag inte om vår kurs utan om reglerna. För tydligen är det så att högskolor och universitet inte behöver arkivera svaren efter betygssättning om betygen är meddelande som studieresultat. (alltså slutligt satta). Som sagt kan man inte överklaga betygen. Om man däremot inte hämtar ut sin tenta så måste den arkiveras i två år efter betygssättningen. Det hela blir lite paradoxalt för det är också så att en student med automatik förlorar sin rätt att begära omprövning om studenten hämtar ut sin tentamen,. På Högskoleverket tycker man tydligen också att det är fel, för att det urholkar studentens rättsäkerhet om den inte kan få rättelse eller begära omprövning. Ett tips måste således bli att INTE hämta ut sina tentor och sedan köra det där när betygen är satta?! | |
| Kardanase | 2008-11-18 16:50 | |
![]() | Muminkex: Jag förstår inte riktigt vad du menar. "För tydligen är det så att högskolor och universitet inte behöver arkivera svaren efter betygssättning om betygen är meddelande som studieresultat. (alltså slutligt satta)." Jo det behöver de, men precis som du sedan säger är det hela beroende av huruvida studenten hämtar ut tentamen eller inte. Det finns inget krav på univ./högskolan att ta en kopia av alla skrivningar och sedan hålla dem förvarade och eftersom de får lämna ut originalet (lite speciellt) så finns det alltså inte längre någon handling att förvara när studenten hämtat ut sin skrivning. Vad är det som blir paradoxalt och vad är det egentligen du vill få till en omprövning av - skrivningsresultat eller kursbetyg? Angående den påstådda paradoxen så vill jag hävda att det snarare är fullständigt logiskt att "rätten" till att få ett skrivningsresultat omprövat går förlorad när tentamen lämnar uni./högskolans besittning. De har ju då inte längre möjlighet att kontrollera att handling förblir i dess ursprungliga skick. Vid den institution vid UU som jag studerat fick vi möjlighet att läsa igenom den rättade skrivningen vid utlämningsstället och tyckte vi då att det fanns anledning att påtala för examinator att ngt var galet så valde man att inte ta skrivningen med sig utan istället lämna kvar den hos sekritariatet och begära att få en kopia. Det kostar dock några spänn att få en sådan. | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-18 18:05 | |
![]() | Enligt högskoleverkets jurist så behöver inte tentorna akriveras när eleven hämtat ut sin tenta. om beygen är redovisade. "Skriftliga provsvar får återlämnas till studenten efter betygssättning om betyg registrerats i studieregister. Provsvar som inte har återlämnats får gallras två år efter betygssättningen. Som allmänt råd anges att om en student begär omprövning av ett betyg bör provsvaret bevaras i två år." Samma jurist på högskoleverket fortsätter, och jag håller med henne: "tudent med automatik förlorar sin rätt att begära omprövning om studenten hämtar ut sin tentamen, eftersom möjligheten att begära omprövning eller rättelse är viktigt för studentens rättssäkerhet" OM det vore så att högskolan/universitet hade lämnat ifrån sig originalet och inte har någon kopia så är det ju självklart att man då inte vet vad som sedan händer med det i elevens ägo..Därav att jag anser det vore bra om det arkiverades. Och om inte det skulle gå någon längre tid tycker jag åtminstone att detta bör göras med automatik i minst tre månader efter kursslutet. För även om det möjligen inte är så utbrett så öppnar ju det tillvägagångssätt som råder nu (läraren rättar tentan, originalet hämtas ut och betyg sätts) möjlighet för lärare att sätta betyg som kan vara helt fel. För ingen kan ju kontrollera det efteråt isåfall, om låt säga Andreas fick VG och kurskamraterna inte förstår det så lär ju knappast Andreas vara behjälplig om skolan skulle vilja titta på hans tenta för att se om det finns anledning att misstänka att han fått för högt betyg. Hur görs då en sådan granskning? Det du skriver om på slutet är viktigt och så tänker vi givetvis göra i fortsättningen. Vi fick ett annat tips från högskoleverket också som däremot innebär att offentlighetsprincipen gäller. | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-18 18:12 | |
![]() | Blev fel i citeringen där. Juristen forstätter: "Rent generellt kan man däremot fundera på om det är lämpligt att en högskola har regler som innebär att en student med automatik förlorar sin rätt att begära omprövning om studenten hämtar ut sin tentamen, eftersom möjligheten att begära omprövning eller rättelse är viktigt för studentens rättssäkerhet" | |
| Xpose - Ej medlem längre | 2008-11-18 18:22 | |
![]() | Universiteten är tyvärr rena sandlådan ibland. Liu har följande inskrivet i sin förordning: Examination - Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. Det senare är en luddig beskrivning eftersom den definitivt sätter stopp för omprövningar av ett beslut även om examinatorn inte fyller måttet. Studenten bör gå till studentkåren och lägga in en formell anmälan mot läraren om denne är missnöjd med kursen/läraren. Jag har själv varit med om en liknande situation, läraren (professor) hade inte vetskap om en forskning som en god vän till mig (också det professor) kommit fram till, så när jag nämnde denna så spolade han mig inför hela klassen - ett mycket otrevligt och barnsligt agerande. Som tur är så är jag ingen ung student utan har läst på univ i många år och är snart 50 år så hans sarkasmen bet inte på för jag visste att jag hade en poäng och han var ute och cyklade. Jag bara log tillbaka (måste ha gjort han vansinnig...hehehe). Mindre kul var när vi hade en examination (hemtentamen) och jag redan efter 5 ord såg hans mångfaldiga understrukningar. Han påstod att jag använde ett språk som jag inte fattade något av. Då log jag ännu bredare för då förstod jag att detta hade blivit en personlig vendetta. Nä, han underkände mig inte, men försökte sätta "mig på plats". Till saken hör att jag är kunnig i svenska språket (och akademisk svenska) så jag får ofta korrekturläsa vetenskapliga artiklar som blir hemskickade till mig, likaså har alla lärare varit lyriska över mitt sätt att hantera just språket. Jag påtalade detta lite försiktigt till "professorn" och han svarade : Nä det tror jag inte att dom har varit. HAHA. Min undersökande forskning som jag skrev senare fick erkännande för ett bra språkbruk - tänk om jag skulle köra upp det erkännande under näsan på "professorn". Jag lät i alla fall allt vara för att jag inom mig visste att det inte var lönt att fortsätta driva frågan, jag visste att jag hade rätt, kursen var inte heller livsviktig när det gäller betyget, och jag vet att varje gång vi ses och hejar på varandra så vet HAN att JAG vet att han hade fel och jag rätt. DET är njutning!!! | |