Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 095

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Muminkex - Ej medlem längre2008-11-19 21:12
Antal inlägg: 47

Tack så jättemycket för ditt inlägg och exempel på förra sidan dudeniro.

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-19 21:20
Antal inlägg: 6214

Tack mumin...

ingson2008-11-19 21:43
Antal inlägg: 4285

Muminkex:
Robban B var väl inte luddig alls

Vad han säger är följande:

Man kan (närsomhelst) bestämma vilken intressegrupp man vill tillhöra
Man kan inte (närsomhelst) bestämma vilken klass man vill tillhöra ty det bestämms av hur mycket man (för tillfället) äger.

Om det är rätt är en helt annan frågeställning men han är glasklar.

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-19 21:49

Jo, det förstod jag ingson. Men jag ville ha liksom mer.

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-19 21:52

Om man är t ex arbetslös men har mer på banken än vad många som jobbar har så påverkar väl det också "klassen" om man tolkar det som andra ser på en?

Eller om man är handikappad, missbrukare etc?

ingson2008-11-19 22:10

I ditt utklipp anger ju Robban B bara egendom och dess typ såsom det enda som bestämmer klasstillhörighet.

Är det något att lägga ned tid på?

ingson2008-11-19 22:16

För att förtydliga:
Klassbegreppet är ju inte varumärkesskyddat. Så det står var och en fritt att göra olika klassindelningar så som man finner mest ändamålsenligt och som kanske gagnar ens egen sak bäst

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-19 22:19

ditt utklipp anger ju Robban B bara egendom och dess typ såsom det enda som bestämmer klasstillhörighet.

Är det något att lägga ned tid på?

//

Ja, jag tror inte det räcker med att skriva så. Dessvärre. Även om du har rätti det du skriver.

Minta2008-11-19 22:41
Antal inlägg: 20042

Det går ju inte att säga att en handikappad eller en missbrukare tillhör en särskild klass. Klassbegreppet är ju inte enkelt. Det handlar ju inte bara om pengar, en knarkkung skulle vi ju oftast inte placera i socialgrupp 1. Men kanske om han var av adlig börd? Man kan kliva ur en klass, men kan man kliva nedåt också? Kan en adlig person genom sitt sätt att leva hamna i en lägre socialgrupp? Det är väl generellt egendomar, utbildning, ev. lön, social tillhörighetsom bestämmer klass. Överklass kan man inte kliva in till enbart genom utbildning, den måste man väl vara födas in i? När man läser om klassresor läser man väl oftas om någon från arberat- eller underklassen som blir medelklass, inte överklass.

vulcan2008-11-19 23:00
Antal inlägg: 7666

Det beror väl på hur man definierar överklass. Om man ska göra det i sann marxistisk anda och gå på ekonomi och faktisk makt/inflytande så tillhör ju exempelvis en sån som Gudrun Schyman obestridligen samhällets överklass. Samtidigt är det väl få som skulle betrakta henne som sådan. Utöver hennes supportrar så misstänker jag att de flesta ser henne ungefär som jag. Göran Persson ser jag däremot som överklass - hur skulle man annars kunna se på en godsägare som var Sveriges mäktigaste man i ett decennium? Däremot kan jag tänka mig att han själv försöker upprätthålla en bild inför sig själv som en vanlig arbetare - han kommer ju faktiskt från ganska enkla förhållanden till skillnad från många andra i hans partis ledning idag.

Minta2008-11-19 23:04
Antal inlägg: 20042

En gång i tiden var överklassen (adeln) en klass som inte behövde arbeta, inte skulle arbeta per definition. När borgarklassen växte fram ansågs de inte fina nog trots att de tjänade mycket pengar, därför att de arbetade.

vulcan2008-11-20 00:06
Antal inlägg: 7666

Det är nog mer engelsk överklasstradition det. Jag skulle nog säga att den svenska är/var mer lutherskt präglad. När krigandet minskade så fyllde de istället upp statsapparaten och ämbetsverken och många gick i förgrunden för industrialiseringen i Sverige.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-11-20 00:16
Antal inlägg: 1788

Klass... Så fort en kompis eller bekant har lärt sig det begreppet, till exempel på Sociologi A eller Genusteori A, så blir han eller hon så vansinnigt ointressant att diskutera med.

Någon som känner igen sig?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?