Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-11-21 11:32
Antal inlägg: 17542

Du behöver inte ge grannen en valp, det gamla avtalet gäller inte.

Jag tycker dock skall göra det ändå, för hur skall du lyckas hitta seriösa hem till alla elva?

Sälja till tidelagarna som nu söker hundar till sin förening?

Ärligt talat -- hur faen tänker man när man försöker para en åtta årig tik... och hur puckat är man när man låter tio årig tik bära fram kullen.

Jag blir sällan upprörd -- men ärligt talat.....

johndeere2008-11-21 11:32
Antal inlägg: 117

Värför ge grannen en valp?? Han ska hålla reda på sin hund som inte ska vara ute och springa fritt. Ge bort en valp av ett värde mellan 2500-5000:- vad kostar inte maten till valparna och alla vet kostnader som kommer för att man skall kunna sälja dom. och all tid man lägger ner som inte är planerad. Grannsämjan är en sak för sig, då kan du vara arg på honom/henne som inte har koll på sin hund som springer fritt omkring. Dessutom får man inte ha lösrpingande hundar nu under jakttid. Fråga dom om dom vill vara med och betala för alla kostnader som är runt denna valpkull som ej var planerad??

micro1132008-11-21 11:35

Johndeere

Det finns inget som säger att man inte får ha löshund i jakttid -- koppeltvånget - uppsiktstvånget råder när viltet är dräktigt och när kiden är små, dvs mars-augusti.

Däremot kan det vara lätt korkat att ha hunden lösspringande i en skog full av skjutglada friluftsälskare.

johndeere2008-11-21 11:38

det kanske skulle stå bör istället micro113

micro1132008-11-21 11:42

johndeere

Då är vi helt överens :))

Fast som jag ser det bör en hund aldrig vara utan uppsikt ute, och i synnerhet aldrig en löptik. När mina löper då är det kopplet som gäller.

johndeere2008-11-21 12:02

Håller med dig har alltid min löptik kopplad under dessa perioder oxå

raiker2008-11-21 12:11
Antal inlägg: 62

Jag tycker att jag borde få ha min hund lös på min egen tomt??
Vad det gäller att vi planerade en parning när hon var 8 år så ska ni veta att vi gjorde en stor vet undersökning innan och dom veterinärer som kollade henne tyckte att hon var i kanon form och gott kunde få en valpkull då.
Vet att inte ens uppfödare vet besiktar tiken innan varje parning!
och var parningen har skett det vet jag till 100% är på våran tomt eftersom hon inte går utanför varken under löp eller annars plus att jag lämnar henne inte och åker iväg utan har varit hemma varje gång hon varit ute.

micro1132008-11-21 12:21

Min tik går inte lös på tomten under löp.

Och du har uppenbarligen inte haft under sådan uppsikt att du vet om hon dragit eller hanen kommit till henne -- eftersom du inte visste vilken hane det var frågan om.

Påstå gärna att en veterinär gett klartecken för åttaårig blandras att ta sin första kull....

Med hänsyn till att tiken aldrig skall ta sin första kull efter fem års ålder ..... och helst ingen kull efter sju år ... så innebär det att endera är veterinären en idiot, och du kanske borde satsa pengar på en riktig veterinär en annan gång --- eller också ljuger du.

Personligen tror jag på det senare.

pelix2008-11-21 12:22
Antal inlägg: 64

Tänk på hundens bästa, en 10 årig tik är tycker JAG för gammal för all avel... men det e jag, personligen hade jag nog tagit bort valparna om jag inte visste vem som va pappan.

Men har ni kollat med vet nu? det har ändå gått 2 år sen ni kollade henne sist.

pelix2008-11-21 12:24
Antal inlägg: 64

sorry missade helt i din något röriga text att valparna hade kommit....

le-lou2008-11-21 12:28
Antal inlägg: 17500

raiker - är det första gången hon får valpar?

micro1132008-11-21 12:34

le-lou

Det spelar mindre roll faktiskt -- man låter inte en tioåring föda fram. När man upptäcker att det är valpar på gång så sprutar man, allt annat är djurplågeri.

För renrasiga hundar så kan man få ta en kull på hundens sjunde år, om den är valpad tidigare -- inte har haft några problem, lämnat bra avkomma, och är ett bra exemplar för sin ras.

Första kullen skall tas tidigast när hunden är två år, och inte senare än fem år. Tar man första kullen på en femåring så bör tiken veterinärbesiktas först.

Reglerna finns för att skydda hundarna, eftersom de - liksom vi - får svårare grossesser när de passerat sin peak och börjar bli äldre.

le-lou2008-11-21 12:48

micro - tycker det spelar en större roll iofs. är det första gången så är det betydligt värre enligt mig då.
jag läste slarvigt förrut, tänkte inte på att tiken var såpass gammal som hon var.

micro1132008-11-21 12:53

le-lou

Jo det har du rätt i -- det är ännu värre när man tänker ta en första kull på en åttaåring, än om tiken tidigare haft valpar.

Givetvis blir djurplågeriet också större om en tio åring får sin första kull, men att ta en kull på en tio åring är djurplågeri oavsett.
I synnerhet på en större ras -- där förväntad levnad ligger mellan 10-12 år.

Orm2008-11-21 12:55
Antal inlägg: 172

parentes
micro113 vad menar du med "bra exemplar för sin ras" och vad har det att göra med "Regler för att skydda hundarna"?

raiker2008-11-21 12:57

det är inte första kullen.
och vad det gäller att skaffa bra hem så är det nog inga problem.
dom kom igår och har redan haft folk som ringt vänner till mina vänner
pga att våran tik är så underbar och även hennes tidigare avkommor.
vad är det för skitprat om att på renrasiga hundar kan man ta....
vad är det för skillnad på blandras och nu så fint renrasigt
och föresten så är alla hundar från början en sort och sen har det korsatts hit och dit så ska man hård dra det så är alla blandras..
är så trött på rent hit och rent dit titta på individen istället och vad du ska ha den till.

boffertomte2008-11-21 13:14
Antal inlägg: 1128

Renrasiga hundar är inte nödvändigtvis friskare till kropp och psyke än blandrashundar, men renrasiga hundar har oftast en stamtavla så att man kan utforska dess närmaste släktingars hälsa, vilket kan vara till väldig nytta eftersom många svagheter och benägenheter är ärftliga.

le-lou2008-11-21 13:15

raiker - jo jag håller med när det gäller diskussionen renras-blandras, alla är blandraser bara att en del människor bestämt vilka raser som ska gälla.
Sen sönderavlar de fullständigt men det bekommer de inte.

Däremot så är jag emot att man tar kull på en så gammal tik, hur underbar hon än är. Det är hälsofarligt, även om hon är i toppform så är hennes kropp gammal och tar mycket stryk av en kull.

Hoppas det går bra hur som helst.

raiker2008-11-21 13:29

Ja jag håller med fullständigt
och det hoppas jag att du förstått.
jag vill ABSOLUT INTE ha denna kull
jag har varit och köpt ersättning för att kuna hjälpa henne så mycket jag bara kan.
men när vi började misstänka att hon var d och inte bara tjock (hon har lätt för att lägga på sig ) trotts att hon är med ca 1-1,5 mil om dagen när vi är ute och rider.
då var det för sent och jag kan inte ta bort valpar när det är 14 dagar kvar.
sen får ni tycka vad ni vill om det.
hade jag vetat om det tidigare så hade jag naturligtvis gjort abbort.
men i dags läge hade det varit detsamma som att göra abbort i 7 :e mån på oss människor
så tyck vad ni vill
det blev tydligen en bra länk att hugga i
det är inte ens min fråga som är det största ämnet här så jag lägger ner
tack till alla er som har hjälp mig med min fråga

micro1132008-11-21 13:33

Orm
Precis det jag skriver ... har man en synnerligen pigg och aktiv tik, som är en bra representant för sin ras och lämnat bra avkomma, så kan man få dispens för att ta en kull trots att tiken fyllt sju år.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?