Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 144 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Margana | 2008-11-24 11:27 | |
![]() | Precis Bobo, han har ju även uppmanat alla som har lite mycket pengar att göra som han gjort. | |
| MaadMaxx | 2008-11-24 11:30 | |
![]() | Bara en liten tanke som slog mig, när vi pratar om pengar, välgörenhet och "kapitalistsvin"... Kan det vara så att om jag skulle vara född under andra omständigheter och leva på gränsen till svält, så hade jag högaktningsfullt struntat i om hjälpen kom från en miljardär någonstans, eller från en "vanlig svensson"? Och kan det vara så att jag är ett "kapitalistsvin" om jag jämför mig med alla vår jords innevånare? hmmm... | |
| Måns_E | 2008-11-24 13:04 | |
![]() | Välgörenhet har väl funnits i alla tider, och skälen till det kan vara allt från genuint intresse för att göra världen bättre till att få lite mer cred bland sina egna eller att stilla sitt egna samvete. Jag tycker att det är mer intressant att diskutera om man vill ha ett samhälle som är beroende av donationer från välbeställda eller inte. | |
| Margana | 2008-11-24 13:12 | |
![]() | Det finns väl ingen som vill ha ett samhälle beroende av donationer. Alla vill väl att klyftorna här i världen ska minska eller? | |
| Måns_E | 2008-11-24 13:14 | |
![]() | Det tror jag inte | |
| Margana | 2008-11-24 13:16 | |
![]() | Nä tror tyvärr att du har rätt Måns, men för mig vore allt annat än att vilja minska klyftorna vansinne. | |
| _abc_ | 2008-11-24 15:58 | |
![]() | Är det bara jag som fick det till att folk försöker försvara miljardärerna, med betoning på försvara? Vad är det man ska behöva försvara? Bevisa att de har ett hjärta och inte bara vill få cred i media osv, inte gör det pga att dölja att de dödar slavar och begraver dem på baksidan av sitt mansion... Pelle Svensson med en månadslön på 40000kr före skatt skänker 2000kr till Rädda barnen varje månad. Är detta bra eller dåligt? Bör han veta hut och skänka betydligt mer? FÖrsöker han dölja att han är en pedfofil som har inspelade filmer hemma, för någonting måste det ju bero på? Hur kommer det sig att 40000kr-månadslöntagare hamnar titt som tätt i lyxfällan? Hur kan man gå back varje månad med hushållsinkomster på 40-60000kr i månaden som alla paren i programmet "lyxfällan"? Hur kan det inte räcka till hushållet och att ge undan några tusen kr till välgörenhet? Allt är väl relativt, det går nog att SPENDERA upp sina miljarder också, det beror helt på vilken överflödeslyx eller hur dåliga affärer man gör så att säga. Själv gillar jag väl inte tanken att folk pekar finger om en miljardär INTE ger bort pengar. Varför är detta standard? | |
| Måns_E | 2008-11-24 16:04 | |
![]() | Är det verkligen så? Visst finns det folk som är missunsamma, andra tycker att höginkomsttagare skall beskattas hårdare, ytterligare en del ser upp till dom. De flesta tror jag faktiskt struntar fullständigt i vad miljadärer gör eller inte gör, så länge de inte blåser folk. | |
| _abc_ | 2008-11-24 16:57 | |
![]() | "Är det verkligen så?" FIngerpekandet? Jag tycker det verkar råda en sån lynchstämning, i det här forumet. Nu påstår jag att forumet inte i närheten är en särskilt god måttstock över svenska befolkningen då vi alla sökt oss hit för att vi dels är perversa för alfapet, dels verkar gilla att diskutera samhällsfrågor i ett forum. | |
| y not | 2008-11-24 17:09 | |
![]() | China Doll "Y not, det var nog det dummaste du har skrivit." då har du inte läst mycket av vad jag skrivit. Le-lou, det vet du ingenting om. | |
| Måns_E | 2008-11-24 17:17 | |
![]() | abc Jag upplever det inte alls så, mer i så fall att aftonbladets läsare "rasar över" chefers olika löner och fallskärmar. Sedan så finns det en del som inte är för sänkta skatter, eller rent av tycker att rikedom skall beskattas hårdare, men det är ju inte riktigt samma sak. | |
| _abc_ | 2008-11-24 17:21 | |
![]() | " Jag upplever det inte alls så, mer i så fall att aftonbladets läsare "rasar över" chefers olika löner och fallskärmar." Det här forumet om något verkar ha en alldeles för hög aftonbladet-skandal-nyhet er-läsare än populationen i övrigt, så det stämmer ju det du säger. | |
| Måns_E | 2008-11-24 17:33 | |
![]() | Jag håller inte med, jag tycker att det är relativt hög nivå i de flesta seriösa diskussioner. | |
| _abc_ | 2008-11-24 17:46 | |
![]() | Hög nivå på språket håller jag med. Lynchstämning eller inte har nödvändigtvis inte med nivån på de seriösa diskussionerna. Men vi kanske har delade uppfattningar om just det, du och jag. | |
| y not | 2008-11-24 21:31 | |
![]() | men vad är den objektiva sanningen i frågan? | |
| Måns_E | 2008-11-25 12:19 | |
![]() | Vad är objektiv sanning? | |