Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 382 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:52 | |
![]() | Tycker en förlosning är riktigt spännande, när det börjart blir jag pirrig, förväntansfull och nervös. med första och sista sonen hade jag enbart lustgas, vill vara så närvarande de går. Andra sonen förlöstes med akut snitt, det var inget vidare dock (som många tror) Klart som attan det gör ont nrä huvudet tränger ned, bäckenet (ben)ka ju flytta på sig, säger sig självt att det känns. jag har bara bra minnen, krysta ut bebisen går ju oftast fort, gör satans ont men samtidigt tar liksom kroppen över, bara att hänga på :) och dessutom vet man att snart får jag se mitt barn, helt uuuunderbar känsla... | |
| mrswik | 2008-11-27 16:52 | |
![]() | Första tiden kunde jag knappt känna att det var värt det. Så ont som det gjorde och sådant maktlöshet man kände hade jag aldrig kunnat föreställa sig. Det är nog först i efterhand, efter ett tag, när man glömt hur ont det gjorde, som man kan tycka att det var fantastiskt. Även om jag inte kommer att tycka det... | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:53 | |
![]() | oj vad slarvfel, hoppas ni förstår :) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:53 | |
![]() | Min första förlossning var hemsk, tog tre dygn och fick avslutas med akut kejsarsnitt. Men visst man "glömmer". Drygt 6 månader senare var jag gravid igen... Tänker inte gå in på detaljer men om jag hade legat i en "hydda ute i skogen" under den förlossningen så hade jag absolut varit död i dag. Förlossningar är vidriga, gör ont mm mm. Men själva graviditeten är en häftig och helt enorm upplevelse, och känslan när man får se det lilla knytet som man i flera månader känt inom sig, oslagbart! =) Men förlossning="orgasm"!? =S | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:54 | |
![]() | Alla är olika, vissa tycker snitt är sååå smidigt, för mig var det hemskt... | |
| run-marie | 2008-11-27 16:54 | |
![]() | belugavis, jag menade inte att man inte ska stå för sin smärta och inte heller att man ska ljuga, men en del kvinnor har en tendens att överdriva. Det kan ju faktiskt sätta förlossningsskräck i någon tjej så att hon inte vill/vågar få barn. Min ena svärdotter hade en jättesvår förlossning, lång, utdragen och mycket ont. Det tog ungefär 2 månader tills hon själv sa, åh jag vill ha en till. Hon har nu 3 st (8, 3,5 och 1 år gamla) | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:56 | |
![]() | run-marie,: vet vad du menar, arbetade med 10 kvinnor då jag väntade första sonen och ALLA sa "Åh det är så hemskt, man spricker hela vägen och bla bla...kändes ju nästan lite överdrivet då :) | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:57 | |
![]() | Min syrra hade också varit död på sina 2 förlossningar om de skett för 100 år sen. Hurra för svensk sjukvård :) Och grattis till era fina barn. Ok RunMarie men jag startade tråden för jag jag personligen tycker det är värre när tjejer förminskar sin smärta. Egentligen det är fel åt båda hållen, men eftersom en förlossning faktiskt består av smärta...så är det värre att dölja den och säga saker som "jag fick en orgasm" eller likande.Jag har läst det flera gånger och jag TROR INTE på det! :) inte ett dugg haha Och fortfarande..man får prata exakt om hur ont det gjorde och älta det tycker jag. Jag tycker inte det gör nåt! :) Sen tycker vi olika men det gör inget | |
| run-marie | 2008-11-27 16:58 | |
![]() | Skulle heller aldrig jämföra en förlossning med en orgasm. Det enda som isf går att sätta en jämförelse med är efteråt när man är trött, lycklig och varm i hela kroppen. | |
| Intet | 2008-11-27 16:58 | |
![]() | Nejdå det var ingen sån tävling, vi pratade bara om förlossningar i stort. Och min ena arbetskamrat hade en väldigt svårt första förlossning (hon som sprack) men däremot gick hennes andra utan bekymmer sa hon. Sonen nr 2 höll på att ploppa ut i bilen på väg till BB istället. :) Man har ju många skräckhistorier och även de som haft världens enklaste förlossningar. Inget av det avskräcker eller uppmuntrar mer än nått annat för min del iaf. Kvinnokroppen är byggd för att föda barn. Det har vi klarat i alla tider. Jag ser fram emot att bli mamma om några år! :) | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-27 16:59 | |
![]() | Precis man ska inte berätta sin historia som den enda sanna historien för en som snart ska föda barn...absolut inte, eftersom alla historier är totalt individuella och det är helt onödigt att skrämma upp en tjej så hon mår dåligt. Jag menar mer när en ickegravid frågar och man får ettsvar som "äsch jag vill inte berätta, det där är glömt nu...) | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:00 | |
![]() | Självklart man får tycka, prata och känna vad man vill, alla är olika :) | |
| run-marie | 2008-11-27 17:00 | |
![]() | belugavis, om någons förlossning var som en orgasm så förstår jag om hon har "ont i huvet" varje kväll. Tror själv att jag skulle leva i celibat (vet inte hur det stavas ens) resten av livet isf. :) | |
| miss_ia | 2008-11-27 17:00 | |
![]() | Det gör för jävla ont att föda barn, ganska uppenbart faktiskt. Man kan spricka, man blöder, man är utmattad och man vill helst bara dö. Samtidigt så försvinner dessa tankar i samma minut som det är klart, då du har ditt barn på ditt bröst. Jag menar det, för jag har fortsatt att föda barn: 4 gånger. Men nu är det nog. Nu får resten av världen befolka den, jag har gjort mitt:) | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:02 | |
![]() | Alltså...jag har två fobier - flygplan och förlossningar. Jag vet inte varför jag har ett sådant svårt trauma kring ett av de mest naturliga skeendena i en kvinnas liv. Men någonstans har det gått fruktansvärt snett. OM jag en dag får möjlighet att välkomna ett litet barn till världen med hjälp av min egen kropp - så får en läkare gärna skära ut barnet från ryggen med lokalbedövning. Jag kan tänka mig att bli uppskuren medelst slö skridsko på 10000 meters höjd i ett kapat flygplan...men ALDRIG någonsin ska något med den storleken passera den naturliga vägen. Jag vet - det finns ingen som helst logik, ingen som helst urkvinnlighet och naturlig styrka hos mig gällande detta. Skulle jag inte få ett planerat kejsarsnitt, och graviditeten var för långt gången...hade jag knipit ihop låren resten av mitt liv och det lilla livet skulle gå i pension inuti min kropp! Ungefär så känner jag :) Så jag är väl en av dem som ställer mig lite tveksam till att förlossningar är "härliga" | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:05 | |
![]() | miss ia: Ja så är det ju :) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:08 | |
![]() | Hahaha Uisge beata.... ;) Det fixar sig, ta det lugnt du. Den dagen du väljer att skaffa barn/bli gravid så ser du kanske annorlunda på det, kanske inte. Men du får hjälp av MVC genom stöd och råd. Och skulle din rädsla sen ändå vara så stor så får du hjälp. =) Kram | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:08 | |
![]() | uisge beatha: Ungefär så kände jag innan jag blev gravid, fick även lite ångest/panik känslor halvvägs genom graviditeten, att, "Äh skit i detta, det kommer aldrig funka" Men ju närmre fölossning desto mer inställd blir psyket och även kroppen | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:09 | |
![]() | Bra inlägg grönöga, så är det ju OM du vill ha barn finns det bra hjälp och stöd att få! | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-27 17:09 | |
![]() | haha ja Men Miss ia Ja men sen har du moderkakan också.. Usige...skära ut från ryggen.haha men Gud. en liten fyrkant i ryggen en lucka...:) Jag tycker itne det är konstigt eller den mest naturliga sak i världen .Jag tycker kontrasterna är otroliga mellan ett barn och hålet det ska igenom. Jag tycker att skräck är helt normalt och sen tycker jag att det är värre att säga till en tjej som hade ont att "ja men du var kanske rädd och därför gjorde det ont?" Än att ja det gör skitont men du fixar det och sjukvården är bra. En kompis tillmig på en filmjag sett när hon födde barn, säger på filmen direkt efter förlossningen "det här skulle jag kunna göra om direkt" Det är sant och jag har sett det själv. Det visar att en förlossning är individuell. Samtidigt är ju kroppen som många säger skapad för att klara av det. Blod eld och smärta liv och död. Det är ju kraft men folk klarar det och sjukvården är ju bra! Sen säger en del att det är en otrolig kraft, som en storm i kroppen och att det är coolt samtidigt som det gör skitont. Så har en tjej sagt till mig. Hon sa att efteråt var det som att stormen har lagt sig och hon kände att hon verkligen levde och hade sjukt mycket energi! | |