Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade83
Mobilspel
Pågående19 807

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BugBig - Ej medlem längre2008-11-30 19:57
Antal inlägg: 200

Pippi Långstrump!

__Robban__ - Ej medlem längre2008-11-30 20:02
Antal inlägg: 296

Vemod, "svenska flicka", surströmming och Björn Borg.

(Firefox`s stavningskontroll föreslår "sugströmming", vad det nu kan vara för något.)

tiiin2008-11-30 20:04
Antal inlägg: 3

Gratis universitetsutbildning. Herregud, gratis universitetsutbildning. Det är värt vintern och allt annat man kan klaga på med Sverige.

Tedacious2008-11-30 20:06
Antal inlägg: 1445

Sverige, landet där lagom är bäst.

precis som trådskaparen så blir jag alltid lite glad och stolt när man ser/hör något svenskt i utlandet.

det är inte föränn man är utomlands som man upptäcker vilket fantastiskt land vi bor i egentligen, världens bästa.
bara en massa småsaker! t.ex. att hundbajs måste plockas upp! i frankrike drar det runt massa lössläppta hundra, ja det finns mycket.

jag kom på nu förresten, det finns förresten mycket som är typiskt svenskt, hör bara Ebba Gröns låt "Schweden Schweden":

Vilken tur lilla jag har haft, jag känner mig så hedrad
Att få växa upp i ditt sköte, är ett privilegium som få har haft
Så tack mor och far, tack mina lärare
Och tack alla vi alla vi som har det så bra

Sverige, Sverige fosterland
Säg mig är det verkligen sant?

Jag har fått lära mig att tacka för maten
Och jag har fått lära mej att ja mår bra ja mår bra ja mår bra
Och jag känner efter och försöker man får ju inte bli en sån där ni vet
En sån som står och hänger, en sån som står och glor

Sverige, Sverige fosterland
Säg mig är det verkligen sant?

Jag har fått lära mig att aldrig ljuga om någonting
Aldrig sno på varuhus, för du vet hur fel det är
Och käfta aldrig med äldre folk för du vet att dom alltid har rätt
Men konstigt nog mår jag dåligt idag precis som jag gjorde igår

__Robban__ - Ej medlem längre2008-11-30 20:06
Antal inlägg: 296

Ja, inga höga studieskulder här inte. ;-)

Tedacious2008-11-30 20:06
Antal inlägg: 1445

just andra versen:

Jag har fått lära mig att tacka för maten
Och jag har fått lära mej att ja mår bra ja mår bra ja mår bra
Och jag känner efter och försöker man får ju inte bli en sån där ni vet
En sån som står och hänger, en sån som står och glor

känns väldigt svensk:)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-30 22:27
Antal inlägg: 3473

run marie jag har även bott utomlands:)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-30 23:38

Ingmar Bergman var inte överreklamerad, men hans filmer kunde vara svåra att förstå, lite djupa men mycket bra

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 23:41
Antal inlägg: 18678

Ja precis, jag förstod inte dem helt enkelt :P

Min åsikt kvarstår. Överreklamerad gubbe it is.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-30 23:42

trashone ja alla tycker vi olika och bra är väl det:)

Robert_K - Ej medlem längre2008-11-30 23:51
Antal inlägg: 273

Pippi Långstrump!

Hah där har vi något som gjorde att jag satte ölen i halsen på en hockeymatch här i Kanada. Var och såg en med diverse nationaliteter. Då började en tysk, en spanjor, en fransos och en dansk sjunga Pippi Långstrumpramsan för att heja på "vårt" lag.
Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva sådana betydande barndomsminnen här i Kanada haha.

Sen måste jag nämna att staden jag bor i heter Waterloo och jag behöver väl inte säga något givna kopplingar? Haha.

everthorns2008-11-30 23:54
Antal inlägg: 74

När jag var i Indien-Pakistan området och sa att jag kom från Sverige fick jag svar som "yees, switzerland, nice country..." - "lots of snow, yes?" - "polar bears?" - "schweiz?" - "not american?". Så vad "fjärde världen", som min familj varmt kallade denna tillfälliga hemort, hade för allmän åsikt om vårat fosterland verkade vara blandad kompott... fast detta var ju svaren på gatan, från lågutbildade taxichafförer med mera.

Personligen associerar jag Sverige till den svenska naturen, som jag saknar väldigt när jag är utomlands.

I övrigt, här är tre saker som vi svenskar är världsbäst på:

1. sjukskrivningar
2. skiljsmässor
3. att köa

Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-12-01 00:07
Antal inlägg: 825

Wallenbergare, Sedinare, vi är inte så patriarkaliska som danskarna och inte så konflikträdda som norrmännen.

Vi har fin natur! Allemansrätt, folkhemmet finns fortfarande kvar believe it or not. Motion och bastubad, kan det vara svenskt? Fin tradition i fina idrotter som orientering och skidåkning.

Det allra finaste jobbet måste vara att få arbeta med vårt välfärdssystem. Fan va skönt att inte tappa all försörjning om man skulle bli sjuk eller puckad.

Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-12-01 00:08
Antal inlägg: 825

PS. Var inte amerikanarna först med porr även om de ville få det till att det var vi??

run-marie2008-12-01 00:24
Antal inlägg: 1806

Ingmar Bergman i all ära, har aldrig gillat hans filmer, men han är ju känd och berömd utomlands. Men ASTRID LINDGREN och alla hennes verk är älskade iaf inom EU. Vet inte hur långt hon kommit längre västerut tex.

Vi har något som bara finns i Sverige vad jag vet, ALLEMANSRÄTTEN. Alla tyskar, österrikare, m fl är otroligt imponerade över att vi får plocka svamp i skogen, bada vid olika stränder, så är det inte hemma hos dom.

Sen, men inte minst har vi ABBA, inte fiskindustrin utan just våra, genom tiderna största stjärnor.

Vi har/haft många stora världsberömda stjärnor inom idrotten, i stora vida världen är Sverige ett litet land, men har ändå gjort oss kända genom olika internationella "kändisar".

harper2008-12-01 00:27
Antal inlägg: 3

Tror att kanadensarna kan ha svårt med identiteten p.g.a. närheten till amerikanarna.
Ang. Bergman: bara för att man inte förstår filmerna så kan dom ju faktiskt vara väldigt intelligenta.

Robert_K - Ej medlem längre2008-12-01 00:33
Antal inlägg: 273

>>Harper

Det ligger förmodligen mycket i deras mindrevärdeskomplex i förhållande till USA. Men när man hör de rabbla upp en massa saker, typ multikulturellt, hockey, natur osv, så borde ju det om något slå fast att de faktiskt är ett mångfaciterat land. Dom är allt det dom funderar över. Likväl fortsätter de vara vilsna. Pratade med en annan svensk här som undrade om inte deras psykvård och terpeuter gick bäst i världen, för det är inte lite dom nojar över sin "brist" på identitet.

----

Sen är det fascinerande punkter folk har här. Måste säga att kösystemet är unikt, likaså uppskattar jag en del byråkrati som vi har hemmavid. Det är strukturerat och bra, även om det kan ta en jävla massa tid ibland.

Cement - Ej medlem längre2008-12-01 00:41
Antal inlägg: 710

Kvarnforth och hans band Shining är en bra representant för Sverige.
www.youtube.com/watc...re =related

alexon2008-12-01 01:10
Antal inlägg: 1173

tintin och barbapappa!

ElsieKvist2008-12-01 01:20
Antal inlägg: 187

åh, tintin! <3

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?