Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 256

Forumkategorier

Användare Inlägg  
soluppgång2008-12-01 18:12
Antal inlägg: 143

Varför är det intressant?

soluppgång2008-12-01 18:13
Antal inlägg: 143

(till risotto)

trashone - Ej medlem längre2008-12-01 18:13
Antal inlägg: 18678

Ja självklart skall vi bevara våra hederliga svenska traditioner.
Men vänta, vi gör ju en variant som det är? Går det verkligen inte att ändra på vår ganska så fritt vinklade Luciavariant?
Skulle svaret bli nej så ser jag det som ett hyckleri, för då vi ju egentligen ha en Lucia som är svarthårig och dödas med svärd.

krutmarie2008-12-01 18:14
Antal inlägg: 1696

Om en kille är vald till Lucia ska han väl få va det, men då ska det inte kallas Lucia. Kanske Lucifer?

krutmarie2008-12-01 18:15
Antal inlägg: 1696

På en av mina söners julfester för ungefär 100 år sen så var alla pappor Lucior och mammorna stjärngossar, det tyckte ungarna var jättekul!

Lisaa2008-12-01 18:23
Antal inlägg: 205

När jag gick i gymnasiet i Helsingborg -86-89 brukade Tycho Braheskolan alltid ha manlig lucia. De hade det säkert så både före och efter min tid där.
T.B. hade mängder av teknister och rätt många hade halvlångt hår (eftersom det på den här tiden fortfarande var coolt med hårdrocksband med pudelfrissor) och det var en kul grej bara. Det är väl inget att hetsa upp sig över?

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-01 18:29
Antal inlägg: 993

Vad är det som är viktigt? Att Luciarollen innehas av en tjej eller att elevernas val respekteras?
Budskapet i det hela blir nu istället; ni får välja fritt så länge ni väljer rätt.

Risotto - Ej medlem längre2008-12-01 18:54
Antal inlägg: 3069

Ok jag vänder på det och tänker mig ett julspel med Jesus i krubban, varför vill en tjej spela den rollen om hon får chansen?
Visst at det är populärt att bejaka sin sida i det motsatta könet (det vet alla som har gått en modern kurs) men jag tycker ändå att en man är en man och en kvinna är en kvinna. Säg vilken av er kvinnor som vill ha en partner som befinner sig någonstans emellan de bägge könen?
Varför jag tycker att den frågan är intressant är därför att det kan finnas anledningar till varför en kille vill vara Lucia, han kan t.ex. vara transvestit och av den anledningen finna sig väl hemma i rollen som ett kvinnligt helgon snarare än ett manligt. Ett exempel och det finns säkert tusen till, men varför är alltid intressant då jag anser att det går utanför genusnormen.

Andreas

alexon2008-12-01 19:00
Antal inlägg: 1173

det handlar ju ändå bara om att klä ut sig, vad spelar då könet för roll?

sanns88 - Ej medlem längre2008-12-01 19:05
Antal inlägg: 179

Lucian ska självklart vara tjej, inge snack om saken. Lucia var en tjej och ska så förbli. Om vi ska bevara våra traditioner så ska vi göra de på rätt sätt också.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-01 19:05
Antal inlägg: 3169

Precis Apan bollo! "Ni får välja fritt så länge ni väljer rätt". I skolan får man även komma med åsikter men samma gäller där. Ha rätt åsikter annars får du vara tyst!

alexon2008-12-01 19:10
Antal inlägg: 1173

varför ska dom vara av samma kön som lucia själv? dom blir ju ändå inte lucia.
traditioner är bara nåt som stofiler skyller på.

3-4-32008-12-01 19:11
Antal inlägg: 28

Jag tycker att Lucia bör vara tjej/kvinna likväl som tomtefar bör vara man...Men liksom många andra säger före mig, ett demokratiskt val är ett demokratiskt val...Felet ligger väl i avsaknad av begränsningen av valbara kandidater (läs kön)...

sanns88 - Ej medlem längre2008-12-01 19:12
Antal inlägg: 179

alexon: nej dom blir inte lucia, men meningen är ju att man ska "efterlikna" henne.

Schäferhatt - Ej medlem längre2008-12-01 19:13
Antal inlägg: 215

Fast han där androgyne killen från idol skulle varit jävligt mycket likare Lucia än typ Babben så vem ska bestämma vem som får var och vem som inte får vara Lucia?

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-01 19:24
Antal inlägg: 3169

Vi ska lära barnen att kvinnor och män ska ha lika rättigheter. Att en kvinna kan bli brandman om hon vill det och en man kan bli sjuksköterska om han önskar det tex. Men sen får barnen inte välja om de vill vara lucia eller inte för då är det plötsligt könet som styr. Snacka om dubbla signaler.. Förresten så var det inte så längesen som enbart män var skådespelare och spelade alla de kvinnliga rollerna. Och att gå lucia ÄR att spela en roll.

Risotto - Ej medlem längre2008-12-01 19:34
Antal inlägg: 3069

Vad är går gränsen för länge sedan? under mina år i livet så har män spelat manliga roller och vice versa.
Män och kvinnor ska ha samma rättigheter och en kvinna ska ha möjligheten att bli brandman, till så vida att hon klarar exakt samma fysiska krav som en man och de kraven ställs efter kroppsvikt och inte kön. Jag kan personligen erkänna att det är förbannat tungt att göra brandmansprovet, i synnerhet kondistestet på rullband i 5,6 km/h med 24 kg på ryggen.

trashone - Ej medlem längre2008-12-01 19:36
Antal inlägg: 18678

Vart vill Risotto komma? Lika rättigheter bara vi inte rör våra traditionella roller?

lump - Ej medlem längre2008-12-01 19:39
Antal inlägg: 114

att hindra en pojke att vara lucia är en förolämpning mot lucia tycker jag. grejen med henne är ju vad hon gjorde. inte vilket kön hon är! en pojke kan väl efterlikna henne lika bra som en flicka eftersom det handlar om egenskaper. rektorn skapar ett problem som inte finns.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-01 19:43
Antal inlägg: 1600

Jag skiter också i vilket och egentligen hade jag inte tänkt skriva nånting mer för jag är trött på mitt skrivande överallt. Men! Jag tycker nog att Lucia, enligt myten, sägnen är en tjej, var en tjej och även om ingen orkar bry sig mer om det än att äta pepparkakor och lite bullar så sjunger man ändå om "henne" i benämningen "hon kommer den goda..." osv. Lite förvirrande för barnen att inte bara enkelt kunna säga där.."Lucia kom från Italien och var en tjej..." Sen börjar man förklara för fyraåringen om martyrdöden :) Nej..
Jag skulle inte heller vilja se Berta 65 som tomtefar...
Men en liten unge som verkligen vill vara Lucia och han är kille, det skulle man nog inte kunna säga nej till..Han kanske skulle säja "å vad fin, den vill jag ha!" Gud vad gulligt. Så jag säger nej och ja. Som vanligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?