Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 299 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blackrat | 2008-12-02 14:08 | |
![]() | För nåt år sedan så läste jag en liten artikel om nya svenska förnamn. Där var ex vis Stockholm, Oslo, Guld och Gais omnämnda. Underliga förnamn finns det gott om -- se www.svenskanamn.se . | |
| hjortfot | 2008-12-02 15:58 | |
![]() | Det är väl en del kändisar som döpt sina barn till lite udda namn... Sen så finns det ju alltid någon som tycker att ett namn är udda eller konstigt...smaken är ju som baken - delad.... Om vi får en tjej så är namnet vi bestämt oss för inte helt vanligt tror jag iaf... | |
| vulcan | 2008-12-02 16:18 | |
![]() | Ja det är mina vänner folkbokförarna på Skatteverket (en uppgift som övertogs från kyrkan 1991) som ansvarar för namnärenden. Det är en av de ärendetyper som vi har hunnit automatisera med det nya systemstödet. Lite förenklat går det till så att alla nyblivna föräldrar får en blankett hem med uppmaning att anmäla förnamn (och tilltalsnamn) för barnet. När anmälan kommer in slår vi mot en namnbank där tusentals namn ligger. Bara namn som inte finns där åker ut till en handläggare för kontroll/bedömning, övriga registreras maskinellt. Om ett förnamn blir föremål för granskning så sägs följande i namnlagen, §34: "34 § Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn." Tolkningen av den här paragrafen har luckrats upp mycket under de senaste årtiondena och numer ska det ganska mycket till för att man ska neka ett förnamn. Sådant som varumärken och liknande är dock fortfarande svårt att få igenom. Namn med klar efternamnskaraktär går normalt inte (Man kan alltså inte heta Karlsson Svensson eller nåt i den stilen) Dessutom håller man fortfarande en könsuppdelning så att förnamn som anses ensidigt associerade med det ena könet inte godkänns för en person av det andra. En inte alltför vild gissning är väl att det blir nästa uppluckringsområde i god genusanda :-) Avslag överklagas till länsrätten (och vidare till kammarrätt, regeringsrätten) och det är i mångt och mycket dessa domstolar som har drivit på utvecklingen mot högre tolerans mot "konstiga" namn, även för barn. | |
| krutmarie | 2008-12-02 16:33 | |
![]() | Pratade en gång med en kille som hette Blixt Gordon, honom tyckte jag lite synd om. Att föräldrarna kanske vill ha ett originellt namn till sitt barn är väl OK, men själv skulle jag aldrig döpt mina efter nån seriefigur. Tänk att vara döpt till Fantomen eller Tarzan o dyl (om nu de skulle godkännas av Folkbokföringen). Många nya namn har ju kommit på senare år, speciell på flickor tydligen, ett som jag tycker är fint är Saga. :) | |
| gnill | 2008-12-02 16:58 | |
![]() | fast varför är det synd om någon vars föräldrar gjort ett val som du inte skulle göra för dina barn? Har så svårt att förstå varför folk tycker snd om andra som varken har ebhov av det, har bett om det eller är hjälpta av det, och där man inte har med det att göra. Jag kan ju tycka att Kalle är ett tråkigt namn, men inte 17 tycker jag synd om dem som heter det. Och Blixt kanske tycker att hans namn är ascoolt, och om han inte tycker det nu kanske han tycker det sen. Det är som om 30-åringar skulle tycka synd om min son för att han har en så gammal mamma (fick barn vid 40). Jaha, men jag tycker inte synd om barn som är efterlängtade, älskade och önskade oavsett om de heter Tarzan, Lilla Fridolf eller om deras föräldrar är 17 eller 56 när de får barn. | |
| Ekliptikan - Ej medlem längre | 2008-12-02 16:58 | |
![]() | Jag vill döpa mitt barn till Bollplank, alla tycker om en god lyssnare | |
| gnill | 2008-12-02 17:03 | |
![]() | Det låter som en god idé. Fast jag kanske skulle valt Receptiv, för jag tycker det är vackrare. Det blir förmodligen ett smeknamn i vilket fall om man väljer ett så långt namn. På spanska kan man heta Bienvenido, vilket betyder Välkommen, och det skulle jag tycka vore fint att namnge ett barn till på svenska, Välkommen alltså. | |
| lehena | 2008-12-02 17:14 | |
![]() | Självklart får föräldrarna tycka vad dom vill, men man får nog som förälder tänka ett steg längre. Hur kommer barnets framtid att se ut?? Kommer barnet bli mobbat i skolan för att han te x heter Snorre, Solstråle eller Filibombombom??? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:32 | |
![]() | Jag vet en kille som heter Drutten, vi skulle på krogen en gång och jag sa det att -om du kan bevisa att du heter Drutten på riktigt så heter jag Jena för resten av kvällen. Killen langade fram sitt leg på vilket det stod just det ja, Drutten. Får jag en son ska jag döpa denne till Napoleon Alexander Caesar. Alexander är ett namn i familjen och resten är kanske bara storhetsvansinne. Andreas | |
| Plinka | 2008-12-02 17:58 | |
![]() | Ett klassiskt svenskt namn som jag aldrig i livet skulle döpa mitt barn till är Jerk. Kul att presentera sig på engelska liksom... | |
| Minta | 2008-12-02 18:07 | |
![]() | Sid harta hette en liten killa på 70-talet. | |
| gnill | 2008-12-02 18:15 | |
![]() | lehena, det finns många som blivit mobbade som heter Lena, saga, william, eva, peter etc etc så det är nog inte ett namn som avgör. Och föräldrar som döpt sin son till Kent skulle då inte kunna flytta till ett engelskspråkigt land (kan ju gubevars uttalas som cunt)... nä, nä, ge barnet ett namn som ni gillar och älska det så går det nog bra! Jag tror mer på föräldrar som lyssnar till sin egen hjärna och sitt eget hjärta än som försöker räkna ut vad barnet skulle kunna mobbas för och undvika det.... | |
| Evisaur | 2008-12-02 18:24 | |
![]() | känner en tjej som heter Anne Ahl. Där kan man verkligen fundera om inte föräldrarna kunnat tänka ett steg längre... | |
| kermis | 2008-12-02 18:29 | |
![]() | Jag tycker också att det ska helt vara upp till föräldrarna, myndigheterna lägger sig i alltför många privata saker, inte bara det här... Men jag undrar mer vad det är för människor som vill döpa sina barn till de mest extrema sakerna... Är det folk som heter i stil med Lena och Johan Svensson som stampar i golvet och utbrister att "mitt barn ska minsann få heta något lite mer fantasifullt!"? Jag tycker det är jobbigt nog med mitt efternamn, som förvisso inte är något konstigt i Finland men här i Sverige är det väldigt ovanligt och man får bokstavera det varenda gång... Jag tackar mina föräldrar för att åtminstone gett mig ett någorlunda normalt förnamn i alla fall... | |
| lehena | 2008-12-02 18:38 | |
![]() | Mycket möjligt att lena, saga och william har blivit mobbade, men av vilket anledning? Knappast för deras namn. KERMIS - Jag har åxå ett lite annorlunda namn och säger som du. Jag tackar min mamma för ett riktigt förnamn. Antar att hon tänkte steget längre då hon själv blev mobbad för att hon hade rött hår, tandställning, kom från Tyskland och DESSUTOM hette Astrid. Hade hon inte blivit döpt till Astrid så hade hon förmodligen blivit mobbad för en sak mindre... | |
| Minta | 2008-12-02 18:48 | |
![]() | Barn kan bli mobbade av vilken orsak som helst. Glasögon, fel hårfärg, fel kläder, fel föräldrar, fel beteende, osv. osv. Jag tror att föräldrar som ger dessa namn vill ge barnet ett annorlunda namn, som sticker ut lite. Barn vill sällan det, men blir ju vuxna de också. | |
| Miss_jk | 2008-12-02 20:02 | |
![]() | Japp, barn kan bli mobbade av vilken konstig anledning som helst, men måste man hjälpa till på traven? Kan nästan LOVA att Pluttskrutten skulle bli mobbad, vilket jag absolut inte hade kunnat om h*n hette William eller Anna. Barn mobbar för ungefär vad som helst, men GE dem inte en anledning. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 20:04 | |
![]() | Mina ungar skall heta Sladdertacka, Pösmunk och Blabberstråle. | |
| Dyslekso | 2008-12-02 20:08 | |
![]() | trashone: jag vet inte, det låter inte som namn på högavlönade direktörer.:/ Eller iofs...lite adligt låter det nästan, med lite annan stavning blir det nog rätt elegangta namn. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 20:09 | |
![]() | ;) | |