Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:22 | |
![]() | religion är ganska fult i sverige skulle det stå! ;) | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:26 | |
![]() | Dudde, du är smutsig om hakan. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:27 | |
![]() | Det är inte smuts, det är mitt rock-starskägg pappa! | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:30 | |
![]() | Åh fan, cool! Men försök att håll dig till trådens ämne nu , okej? Far | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:31 | |
![]() | Kyrkorna lär nog stå ett tag till, staten skjuter ju till pengar. Jag skall helt fräckt gå till kyrkan i jul, och jag är inte medlem eller kristen. Snylta <3 | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:33 | |
![]() | Människan är en religiös varelse. Tror man inte på det ena så tror man på det andra...Att inte 'tro' är oxå en 'tro'. Jag vet inte,, men när jag dör.. för det lär väl även jag göra nån gång:-) så vill jag vara i en kyrka o inte i en kommunal, för ändamålet uppiffad lokal. | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:35 | |
![]() | Jag har Gud på min sida, och det äger! *Tänker icke gå ur svenska kyrkan* | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:38 | |
![]() | Som dudeniro säger....ny look ser jag;-) så är det nog lättare att gå till kyrkan för många, än till myndigheter. Kyrkan står ju också för något beständigt, till skillnad från myndigheter, som ändrar riktlinjer o regler stup i kvarten. En grundtrygghet för många, tror jag. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:39 | |
![]() | Jag gick ur kyrkan för sådär 20 år sen, därför att jag helt sonika inte tror på Gud. Skattelättnaden blev en bonus liksom.... Människan är inte en religiös varelse, däremot en biologisk och social dito | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:41 | |
![]() | Ja,, den tron är lika god som nån annan. | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:42 | |
![]() | Det är ganska meningslöst att diskutera tro. Min tro är en sak mellan Gud och mig. Det skulle aldrig falla mig in att försöka pracka på någon annan min tro. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:43 | |
![]() | kaparen... hur skiljer du en social varelse från en religiös? Rent historiskt så är väl just religion den största sociala rörelsen människan har skapat (bortsett från staten, men det är ju inte riktigt samma grej). Missförstå mig inte. Jag känner visst obehag kring "predikan" och sånt som har med religion att göra. Det stör mig enormt att min dotter varje dag i skolan gör en "pledge" där orden "one nation under God" nämns. Kyrkan som social instans i vår tid, särskilt i sverige, har jag inget problem med. Jag tror kyrkan kan bedriva socialt arbete på helt andra premisser än myndigheter... med ovillkorlig öppenhet, icke-fördömmande och värme, något som definitivt saknas på den statliga/kommunala sidan. | |
| malekhamoves | 2008-12-04 19:44 | |
![]() | Bra bok om ämnet: www.bokus.com/b/9127...74 994.html | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:46 | |
![]() | Dudde, går din dotter i amerikansk skola? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:49 | |
![]() | Dudeniro.. med tanke på allt vad usa gör i 'Gods' namn så stör det många. Men det kan man ju inte klandra religionen i sig för. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:50 | |
![]() | En social varelse samspelar mellan andra fysiska individer inom gruppen. En religiös varelse samspelar också på det planet men dessutom med ett tänkt/påhittat/konstruera t väsen... så skiljer jag på dom, dudeniro Sen va gäller socialt arbete så finns ju politiskt och religiöst obundna organisationer, Röda Korset t ex... Dit kan man ju skänka en slant lika bra som att betala församlingsskatt | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:57 | |
![]() | absolut, röda korset är superbra | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 20:09 | |
![]() | Eller så gör man både ock...skänker till Röda Korset och betalar kyrkoskatt. Finns många alternativ..det är bra. | |
| immortales - Ej medlem längre | 2008-12-04 20:14 | |
![]() | Skatt är stöld. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-04 20:18 | |
![]() | Att människan skulle vara en religiös varelse och att alla skulle vara religiösa på ett eller annat sätt kan jag inte hålla med om. Att säga 'att inte tro är också en tro' är lite som att säga att man är religiös för att man tänker över huvudtaget. Så fort man har en uppfattning om ngt är man alltså religiös? | |