Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 230 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 15:20 | |
![]() | Både friskolor och de kommunala har samma styrdokumenten. Men det är ofta också så att föräldrar som väljer friskolor till sina barn är själva engagerad i sitt barns utveckling. Det leder till att de får stöd hemmifrån och ofta har en positiv syn på skolan. Föräldrar som aldrig har tänkt tanken på alternativa skolor för sina barn kanske inte har samma inställning till skolan, har själva dåliga erfarenheter från sin skolgång och tycker att skolan inte är viktig. Då får barnen samma inställning och det är klart man inte har samma förutsättningar då. Föräldrars inställning till skolan väger tungt för barnens utveckling. | |
| run-marie | 2008-12-07 15:53 | |
![]() | Det jag sett om friskolor (läst rättare sagt) är att det ofta är barn som gått i Montessori-(stavning?)för skolor som börjar där. Vet inte om det är så överallt. I min absoluta närhet, Vallentuna, Täby och Danderyd fullkomligt "dräller" det av friskolor av olika slag. En del föräldrar på mitt ena barnbarns dagis/fritids talade redan om när ungarna var 5 år att dom skulle minsann inte gå i kommunal skola för det var bara skit! Hur kan dom veta det om ungarna inte har gått där? Man behöver ju inte alltid lyssna på vad grannen tycker, det kanske inte passade deras "unge" av nån anledning, men ändå. Har man äldre barn som redan gått i skolan kan det ju vara av erfarenhet, men annars tycker jag det verkar som om den kommunala skolan blir tidigt utdömd i dagens samhälle. Mina 4 ungar har alla gått i kommunal skola, fanns inte mycket att välja på förr, och har idag alla bra arbeten och inkomster. Därför tror jag inte att det enbart skolan det beror på. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 15:58 | |
![]() | Run-Marie: Nej, det är klart att man inte kan dra alla skolor över en kam. Men jag vet att kommunala skolor ofta har sämre förutsättningar än friskolor. Pedagoger som söker sig till friskolor är ofta medvetna om ett arbetssätt som inte är traditionellt. Något som också ska användas i de kommunala enligt styrdokumenten. Men in den kommunala skolorna kan man lättare "slinka undan" och köra sitt traditionella arbetssätt och mata elever med information. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 16:02 | |
![]() | YlBjörn tack för ditt svar. kafountine det var bra sagt: Föräldrars inställning till skolan väger tungt för barnens utveckling. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 16:06 | |
![]() | BiNo8: Tack, det var snällt sagt av dig. =) (men jag är bildpedagog och ser med förskräckelese hur föräldrar påverkar sina barn och så sätter käpper i vägen för dem) | |
| run-marie | 2008-12-07 16:09 | |
![]() | kafountine, vet inte hur lärarna arbetar på de olika skolorna, det enda jag vet med säkerhet är att de kommunala skolorna har sämre ekonomiska resurser. = Större klasser, säkert sämre betalda lärare mm. Min lillasyster har varit lärare i en kommunal skola i drygt 30 år och hon är verkligen engagerad i "sin klass" (mellanstadiet) de 3 åren som hon har barnen. Det är säkert individuellt där med. Hon hade säkert kunnat tjänat flera tusen mer per månad vid det här laget om hon bytt, men hon tycker att det ger så mycket att vara just en bra lärare i den skolan hon är. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 16:09 | |
![]() | Jag tillhörde en av dom barnen en gång i tiden. Jag har alltid varit kreativ, men fick inte fortsätta med konst efter högstadiet, då mina föräldrar ansåg att det inte var något "yrke", så dom tvingade mig att gå på Dk som det hette då, kontor och distrubition, vilket gjorde att jag skolkade, kom i fel umgängeskrets etc | |
| YlBjörn | 2008-12-07 16:37 | |
![]() | Ja föräldrars inställning väger tungt, håller med Kafou där. Men som förälder har mann ju inte koll på allt som händer under skoldagen...vilket fröhoppningsvis en skola med få ungar och bra betalda o engagerade lärare har. Det är sällan barnet själv vill berätta om nåt jobbigt hännt. Bino8: känner igen d du skirver, tror kreativiteten måste uppmuntras från fösrta början oavsett kommunal eller friskola. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 16:43 | |
![]() | Men det just det som är problemet. Att föräldrar inte kommer till skolan och ser hur det funkar. De skickar dit sina barn och är glada att någon annan tar hand om dem. Sedan kommer de och skäller för att vi pedagoger inte har koll på allt och det förekommer mobbing . . . Tsssss . . . . | |
| mimmipigg1 | 2008-12-07 16:47 | |
![]() | Mina erfarenheter av dagens skolor är att de är väldigt mycket bättre än när jag gick i skolan på 70/80 talet. Barnen blir sedda och lyssnade på på ett helt annat sätt nu, förr skulle man mest lyda utan att ifrågasätta, och det var frusterande. Sen finns det mycket som behöver bli bättre, till exempel måste de vuxna på skolorna anförtros rätten att sätta tydliga gränser för våra barn. | |
| YlBjörn | 2008-12-07 16:49 | |
![]() | Kafountine: Det är klart önskedrömmen att föräldrarn var med under skoldagen. MEn hur många har jobb som tillåter det? | |
| mimmipigg1 | 2008-12-07 16:50 | |
![]() | Vi lämnar ju våra barn där dag efter dag och samspelet och förtroendet mellan lärare, fritidspersonal mm mm och föräldrar måste vara mer än gott. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 16:52 | |
![]() | YlBjörn: Men jag menar ju inte dagligen. Men jag har mött föräldrar som kommer till föräldramöten och säger "Varför är det inte tyst i klassen, varför måste ungarna springa runt så mycket? På min tid fick man minsan sitta på sin rumpa i klassrummet . . ." Då undrar jag om de har någon som helst inblick i dagens pedagogik och tänk. Då tycker jag att man skulle behöva ta en halv dag ledig för att följa sitt barn och se hur allt fungerar. | |
| mimmipigg1 | 2008-12-07 16:56 | |
![]() | 1 dag per termin har jag alltid tagit ledigt för att vara med ungarna i skolan. Väl investerad tid vill jag påstå. Att vara med och se vad som händer, vilka som hänger med vilka i vilka lokaler ungarna vistas om dagarna, se hur lärarna är har gett mig en mycket bättre förståelse för mina barns vardag... | |
| YlBjörn | 2008-12-07 16:57 | |
![]() | Aha, då fattar jag troligen. Visst, det borde inte vara omöljigt. Fördel att ha haft barna på föräldrakoop dagis när man var inblandad i verksamheten...tror många oxå har taskigt skjälvförtroende som föräldrar o tänker "skönt att nån annan tar han dom min unge på dagarna". Men jag fattar attd u blir frustread av gammaldags åsikter när föäldrarna inte visar inatresse annars. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 17:00 | |
![]() | Mimmipigg1: Då är du en bra föräldrar. Skönt att det finns några som gör att jag orkar vara lärare. :-) YlBjörn: Precis. Du är ju en sån föräldrar man önskar alla elever. Inblandad i föräldrarkoop, så ska det låta! | |
| YlBjörn | 2008-12-07 17:06 | |
![]() | Äsch då *generead*. Inte nu längre men tack ändå Kafou. ;)) | |
| mimmipigg1 | 2008-12-07 17:06 | |
![]() | Jag tycker det är naturligt att vilja veta hur ungarna har det om dagarna. Det är ju deras jobb, deras verklighet. Jag tror att fler föräldrar skulle komma på besök om skolorna var tydligare med att det är OK att dyka upp när som. Tror det är lätt att föräldrar känner sig obekväma när det inte finns en formell "inbjudan" att plocka fram. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 17:14 | |
![]() | YlBjörn: Varsågod. Det var så lite. ;-) | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 17:18 | |
![]() | Mimmipigg1: Då ger jag dig och alla andra en officiell inbjudan till era barn och barnbarns skolor. Ni har ALLTID rätt att komma och hälsa på. Bara för att lärarna inte känner sig bekväma behöver ni inte hålla er borta. Se och hör hur det går till i skolan idag. | |