Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2008-12-09 09:22 | |
![]() | så intressant... 'not' Vilken typ av handikapp är det då?? Fysiska eller psykiska eller kanske båda? *imponerad över att jag ens orkar svara* | |
| Amiable | 2008-12-09 09:23 | |
![]() | handikapp = dum i huvudet ???? *ironi* dr indianJAN - testa *nyfiken* | |
| Amiable | 2008-12-09 09:24 | |
![]() | tess : ibland tror folk att bara för att det är ett handikapp att det gererar i att vara dum i hövvet :S | |
| Amiable | 2008-12-09 09:25 | |
![]() | gererar = genererar | |
| malekhamoves | 2008-12-09 09:26 | |
![]() | Tess: Tycker det är kul att du säger till ^^ Tror för övrigt att dr indian är rädd för att själv drabbas av ett handikapp. Kan väl inte finnas någon annan anledning att tycka illa om så många människor som är precis som de flesta andra i övrigt. | |
| gnill | 2008-12-09 10:04 | |
![]() | Ursäkta att jag problematiserar den stora godheten, men jag har ganska svårt för generaliseringar a la "Förståndshandikappade anser jag dom är underbara människor och har mycket att ge." Prova att byta ut "Förståndshandikappade" mot "Svarta" eller varför inte "Kvinnor" eller kanske "Engelsmän". Förståndshandikappade (och människor med andra funktionsnedsättningar) är en lika komplex och sammansatt grupp som resten av mänskligheten. | |
| malekhamoves | 2008-12-09 10:08 | |
![]() | Jo, påpekade det också förut gnill... | |
| malekhamoves | 2008-12-09 10:09 | |
![]() | .. eller kanske inte föresten, äsch :P | |
| Tess 08 | 2008-12-09 10:23 | |
![]() | Ehh... Gnill?? QUE?? Jag pratar inte förståndshandikappad, jag pratar ´handikapp... | |
| gnill | 2008-12-09 10:27 | |
![]() | Tess08: Jag citerade ett svar i tråden av BiNo8 där hon ordagrant skrev "Förståndshandikappa de anser jag dom är underbara människor och har mycket att ge." På vilket trådstartaren svarade "Tack för de orden de värmde" Och då vet jag inte riktigt varför du, Tess08, tänker att det har med dina inlägg att göra? Jag kunde ju varit tydligare med vem jag citerade iofs, men i o m att jag hade hela meningen citerad tänkte jag at man skulle fatta vilket inlägg jag svarade på. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-12-09 10:28 | |
![]() | Handikapp (eller funktionsnedsättning som jag föredrar att använda.)är ett vitt begrepp som inte inskränks till att bara innefatta fysiskt handikappade, om det nu var det du avsåg med handikappade. | |
| Tess 08 | 2008-12-09 10:30 | |
![]() | gnill: Det KAN ju ha varit för att du skrev... 'Ursäkta att jag problematiserar den stora godheten, men jag har ganska svårt för generaliseringar...' Ett bra sätt för samtliga att fatta vem man skriver till/syftar på är att skriva namnet.. Nu har jag och ett par andra diskuterat bra länge och du kommenterar någon som skrevs i början på förra sidan... Hus ska man då veta vad du menar? | |
| gnill | 2008-12-09 10:37 | |
![]() | den här tråden är ju inte så lång så därför trodde jag att det var uppenbart. Men visst jag håller med, en god idé att skriva namnet. | |
| cibo13 - Ej medlem längre | 2008-12-09 11:27 | |
![]() | vem bryr sig eg? synd om dem som har det, men vad kan man göra? som om att döma nån för att denne har ljust eller mörkt hår | |
| Tess 08 | 2008-12-09 11:32 | |
![]() | cibo: Man kan kanske inte göra något åt det, men man kan ju ändå diskutera det. Man kan ju ändra sin uppfattning om olika handikapp eller förstå hur man beter sig mot de personer som har något form av handikapp. Jag kan behandla en blondin som en 'dum' blondin och vara övertydlig då jag 'vet' att blondiner är korkade... lika som en mörkhårig naturligtvis är dundersmart... eller? Var det en fördom? En fördom är det också när folk tror att in dotter är mindre smart då hon sitter i rullstol... för ingen bryr sig när hon springer omkring som en 'normal' unge | |
| gnill | 2008-12-09 11:32 | |
![]() | Är det verkligen "synd om"? Är det då synd om ljushåriga och mörhåriga också? Eller är det så här: "Det finns uppenbarligen två nödvändiga steg för att en förtryckt minoritet ska bli fri. Först måste minoriteten återkräva sin identitet och uttrycka att vara den de är inte längre kan betyda skam eller förtvivlan. I och med att grupper har påbörjat detta befrielsearbete har människor upptäckt stoltheten i att vara kvinna, afrikan-amerikan eller homosexuell (eller alltsammans). Det andra steget är att majoriteten måste erkänna att etiketter inte har med rättigheter och värdighet hos de människor som bär dem att göra – därav kampen för ett språk som respekterar alla lika mycket och för verksamheter som skapar möjligheter för alla människor. När frigörelsen för människor med funktionsnedsättningar börjar kan vi inte längre tala om att ha fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som ”tragedier”, lika lite som vi kan tala om det ”tragiska” i att ha blivit född kvinna. En följd av detta blir också att ingen med gott samvete eller medvetenhet kan tala om människor som ”lider” av Downs syndrom eller cerebral pares, lika lite som man kan tala om människor som ”lider” av att ha blivit födda som något annat än vita heterosexuella män. Självklart kan människor med Downs syndrom och cerebral pares lida, men den smärta som kan kopplas till funktionshindret beror huvudsakligen på fördomar. När vi växer ur dessa fördomar kan vi inte längre förutsätta att människor nödvändigtvis ska vara omgivna av personal i skyddade miljöer som andra valt åt dem, utan vi måste börja förbereda oss på att möta människor som lever liv som är meningsfulla för dem under former som de själva valt. Våra professionella roller i en sådan värld kommer att bli återförda till den ursprungliga idén att hjälpa människor att vara den de vill snarare än att bedöma vem vi tror de är och sedan få dem att acceptera vår bedömning som sin verklighet. Herbert Lovett, psykolog | |
| skrabban | 2008-12-09 11:41 | |
![]() | Jag håller helt med BiNo8. Jag känner flera stycken som är förståndshandikappade och de har så mycket värme och fina känslor att ge. När man träffar någon i rullstol med ledsagare så ska man prata med den som sitter i rullstolen. Har träffat folk som pratar med ledsagaren istället för den som sitter i rullstolen men det är ju inte alltid den handikappade förstår vad man säger. Jag tror att en förståndshandikappad förstår mer än man tror. Jag vill berätta en historia som hände när jag var tio år. Jag mötte en mamma med ett handikappat barn i rullstol och då kom några skolpojkar i 12-14 årsåldern fram och glodde och började reta det handikappade barnet och då sa jag till dom, vad gör Ni, tänk om Ni själv satt i rullstol. De blev så snopna och stack där ifrån. Jag tycker man ska våga säga ifrån när man ser sådant här. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:16 | |
![]() | Katten1972: "Utvecklingsstördhet är ingen sjukdom.................. ...det är något som man måste leva med" (Du skrev detta i en annan tråd som nu är stängd så jag hade ingen möjlighet att bemöta ditt påstående där.) Jag förstår hur du menar, utvecklingstörda blir många gånger både sär och felbehandlade i samhället och det finns inget som rättfärdigar det. Jag är inte här för att bråka med dig, jag har arbetat med utvecklingsstörda och har en styvson son är handikappad, men du har till viss del fel när du påstår att utvecklingsstörning inte är en sjukdom. Se FUB´s egen sida nedan. FUB (För barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning) www.fub.se/fakta/ors...ke rtillus/ "Orsaker till utvecklingsstörning Det finns många orsaker till utvecklingsstörning. Det kan vara en kromosomförändring, en fosterskada eller en annan skada man fick när man föddes. Olyckor och sjukdomar under uppväxtåren kan också genom skador orsaka utvecklingsstörning." "Genetiska skador En del skador på olika gener leder till sjukdom och funktionshinder. Ofta är sjukdomen recessivt ärftlig, vilket innebär att bara de som har den skadade genen i dubbel upplaga blir sjuka. De som har en frisk och en skadad gen är friska anlagsbärare. Två friska föräldrar kan således få ett sjukt barn därför att de bär på varsin skadad gen. Risken för att de ska få ett sjukt barn är 25 procent." "Hjärnsjukdomar Ett antal progredierande - framskridande - hjärnsjukdomar orsakar grava flerfunktionshinder. Barnet föds symptomfritt, utvecklas normalt en tid, men börjar sedan gå tillbaka i utvecklingen." | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:24 | |
![]() | Trådens syfte är väl egentligen att få uttrycka frustration över att det finns intoleranta människor som bemöter handikappade (oavsett typ av handikapp) på ett trist sätt. Att det finns massor av handikappformer, och vad dessa kommer av, är väl ganska irrelevant? Själv är jag en snäll människa och har förstås inte ett dugg emot handikappade. Möjligtvis att jag inte trivs med socialt handikappade människor men det är ju en annan sak. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:28 | |
![]() | Jag kan känna att det är enklare att umgås med människor som inte har ett förståndshandikapp, helt enkelt för att jag är van att kommunicera på ett visst sätt. Å andra sidan har jag arbetat med förståndshandikappade och även om det ibland kan vara svårare att kommunicera lär man sig snabbt och kan därför ha ett givande umgänge även med dessa. Sedan finns det förstås störningar som är för grava för att jag ska kunna eller orka tränga igenom, såvida jag inte måste på grund av arbete eller annat. | |