Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:29 | |
![]() | Jag vet om en uppfödare som föder upp renrasiga hundar och hon avlar nästan uteslutande på sina egna hundar som på ett eller annat sätt är släkt med varandra, på nära eller långt håll. Så länge de ligger utanför den skriftliga stamtavlan, så skiter hon i det. Det har hon i ärlighetens namn inte sagt, det är en slutsats som jag har dragit när hon tuggar om att hon vill säkra den eller den egenskapen. Penningkåt eller prestationskåt? Samma skit i det här fallet I mina ögon handlar det om att hon inte vill förlora 10 000 kr i en "avelsvalp" eller betala en avelsavgift! Det är då bättre att använda morfarsfar som är gratis och har epilepsi och halvtaskiga höfter. Att få henne utesluten ur SKK? Hahaha, de är ju beroende av henne, en del av de som sitter i den styrelsen, då de har egna hundar som måste bli godkända på utställningar där hon eller någon av hennes vänner är domare. Jag står på utsidan av detta och har därmed ingen chans att få bort henne! OM det finns något sätt, tipsa mig gärna! | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:31 | |
![]() | Jag älskar alla hundar. Och det finns så mycket myter gällande många hundraser tyvärr:( Men det är ju människans fel | |
tipitina | 2008-12-10 12:32 | |
![]() | Problemet är väl lite att om det går fel med en pitbull/rottis/amstaff mfl. så kan ju konsekvenserna bli så mycket värre än om det skulle gå fel med, låt oss säga, en chinese crested. Är det ngn som har erfarenhet av psyket på GD? Har nämligen skaffat en för inte så länge sedan och tycker hon är helt underbar men efter vi köpte henne har vi fått höra en del kommentarer ang. att de skulle vara opålitliga. Vi har haft GD i släkten och en av dem fick avlivas pga. psyket men jag skulle nog till största delen vilja lägga skulden på hennes matte... | |
Satyra | 2008-12-10 12:38 | |
![]() | Tess 08 - Jag personligen har bara haft en blandras ja, men jag känner ganska många hundägare så det är inte enbart min egen erfarenhet jag drog den slutsatsen genom. Din inledningsmening får mig att tappa lusten att ens försöka diskutera frågan med dig, sorry. Om du redan bestämt dig för att alla blandrasuppfödare ÄR oseriösa så känns det rätt meningslöst och som slöseri på tid för min del. Håller nog med Incubation om att det finns mer eller mindre seriösa uppfödare både här och där och om jag då återigen ska ta mina egna erfarenheter som exempel så verkar ju just bland schäferuppfödare finnas mer av varan "mindre", tyvärr. Enligt de veterinärer jag träffade genom min schäfertik så är just den rasen för tillfället (och sedan en tid tillbaka) så sönderavlad att det snudd på inte går att hitta en fysiskt frisk hund där längre. Oavsett hur stamtavlorna ser ut så får de flesta problem med hud/tarmar/höfter i allför unga år. Jag antar att veterinärerna har träffat så pass stor andel av rasen - och övriga raser - att man ska kunna tro på deras slutsatser mer än mina åtminstone. ;-) | |
Tess 08 | 2008-12-10 12:38 | |
![]() | En kpmis med GD har väligt dålig pli på henne. Dock är det inget fel på lynnet då hon är go och fin.. bara uppförande och lydnad saknas ;-) | |
Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:42 | |
![]() | Vill börja kasta skit (om ingen annan önskar att tar på sig det förstås), varför blandras då du inte alls vet vad du får och inte kan avla på i andra generation? Många jägare blandar gråhund och wachtel för att de will ha bägges egenskaper vid grisjakt. Har de tur så får de en bra hund har de otur blir den odugllig. I alla fall så lär de inte kunna avla på den. Att blandraser är friskare kan stämma till viss del men samma här de kan likväl få alla sjukdomar och problem också. Tjejen mon avlar på sina Australian Shepheards och de har inga egentliga fel, alla har A höfter och jag tror ingen har haft sämre heller. Men smaken é som baken, alla har rätt att avla på sina hundar som de vill men det sämre alternativet behöver inte främjas. (kastade skit med glimten i ögat, det kan också vara en tårta om det skulle kännas bättre) | |
Tess 08 | 2008-12-10 12:43 | |
![]() | Diskuterar inte alls schäfer, då jag inte har något intresse i just den rasen.. Men du, Satyra, skrev: Din inledningsmening får mig att tappa lusten att ens försöka diskutera frågan med dig, sorry. Har inte det med saken att göra?? Att kolla upp sin hund och den den ska para sig med? Veterinärbesiktabåda hundarna samt höftkontroller ögonlysning eller vad det nu är... Och sedan även besikta valpen innan den åker till sin nya ägare.. Du behöver inte diskutera med mig och jag behöver inte diskutera med dig. Det är valfritt... Har däremot svårt med praktfolk med blandisar som känner sig tvingade att 'bevisa' att just deras hund är bäst och att, 'MINSANN' blandisar är bättre. Vill du veta nåt mer om vad jag tycker så leta upp någon av de andra trådarna i ämnet hund/avel | |
tipitina | 2008-12-10 12:43 | |
![]() | Kan tro att det märks ganska väl på en sådan stor ras. Min är dock än så länge väldigt lydig men så är hon bara fem månader... | |
znizze | 2008-12-10 12:44 | |
![]() | asså alfamarie va är de med dig? jag hade en mamma när ja växte upp och nu är ja mamma själv behöver inte lära mig vad ja ska göra..... passa inte denna tråd heller så stick då.... blir himla irriterad nu asså vadå att ja är ute efter tjafs å grejer, ja skrev en helt normal fråga, eller ska jag skriva: vilken färg tycker ni om på ljus stakar passa de dig kanske?? ohhh | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:45 | |
![]() | Vad jag har läst och hört är att blandraser är både mentalt och psykiskt friskare än renrasiga. Samt att dom har lättare med inlärning. Och egentligen är ju alla hundar blandraser:) | |
znizze | 2008-12-10 12:45 | |
![]() | bino8 äntligen fick ja rätt tråd för dig :-) | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:48 | |
![]() | Sen när det gäller att avla så är det ju för jävligt att det finns kennlar som avlar sönder sina hundar. Inavelsgraden ska följas. Och ska man ha en kennel ska man göra det för man älskar hundar anser jag:) | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:49 | |
![]() | znizze :) har inte med denna tråden att göra, men fick du mitt inlägg på din tråd ang godis?:) Det kanske finns recept på tasteline:) | |
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:49 | |
![]() | znizze: okidoki, jag skall utebli från dina frågeställningar fr.o.m nu. Jag respekterar det! ; ) | |
Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:49 | |
![]() | Varför skulle en blandras ha lättare med inlärning? tror man at tman får en "überhund" bara för att man blandar lite som en häxa med kittel? Jag tror det är mer nära sanningen att de hundraser som finns i dag finns av en anledning och det är att de är bra på de vi vill att de ska vara bra på. Sen om någon seriös person företar sig att korsa raser på en bred basis för att få fram en ny hund med önskad förmåga så kanske det kan vara en bra blandras i slutänden. | |
neta_ | 2008-12-10 12:50 | |
![]() | har min andra schäfer den första var min första hund ,,säger bara underbara | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:51 | |
![]() | alfamarie det går att anmäla till SKK, och dom är noga med att kolla upp såna anmälningar | |
Tess 08 | 2008-12-10 12:51 | |
![]() | Det är jäkligt lätt att kolla upp om den tilltänkta hanen är nära besläktad med honan. Bara en knapptryckning på datorn... Sen är det klart man ska hålla på med avel just för kärleken till hund eller ras. Problemet med de blandras"uppfödare" jag varit ikontakt med är pengarna det styrande.. alternativt har honan blivit tjuvparad och vad har man DÅ för koll på vem som är pappa?? Och då är ju ingen av föräldrarna kollade av veterinär eller så... | |
Satyra | 2008-12-10 12:52 | |
![]() | Tess 08 - Klart som tusan det har med saken att göra att en uppfödare kollar upp allt det du skriver ned här - men din inledningsmening ... "Hur ofta kollar en så oseriös uppfödare upp de hundar han ska para om det ska bli en korsning??" ... säger mig att du så säkert tycker att man som blandrasuppfödare ÄR just oseriös och inte har koll på ett dugg mer än hur mycket man kan tjäna på aveln. Det är den utgångspunkten jag inte har lust att sitta här och strida emot. För nej, jag tänker inte ens försöka försvara blandrasavel vidare inför dig eller någon annan här. Det jag skrev ned i första inlägget var MIN personliga syn och erfarenhet av det trådfrågan gällde. Det betyder inte att det är "sanningen" för andra - såklart. ;-) | |
Tess 08 | 2008-12-10 12:54 | |
![]() | Tycker dock inte att de som håller på med uppfödning (alltså en ständigt pågående process att avla omkring med hundarna) och blandar hejvilt är speciellt seriösa... | |