Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_yes_2008-12-10 13:39
Antal inlägg: 22

Arbetslös i 3 månader nu, kul att komma från gymnasiet ut i denna skiten :(

Risotto - Ej medlem längre2008-12-10 13:48
Antal inlägg: 3069

Peddape, kan man erbjuda en VD på Posten 900,000 kr i månadslön så är vi inte drabbade av någon kris eller så är pengarna jävligt snefördelade.

Peddape2008-12-10 13:56
Antal inlägg: 647

Sådär har det varit en lång tid, och jag säger inte att det är bra. Men för att komma åt de problemen krävs att nån trycker på en fet "resetknapp".

Min poäng var att anledningen till att alla jobb som försvinner just nu är den rådande lågkonjukturen, den återfinns inte bara på hisingen eller ens i Sverige, utan i hela västvärlden. Vilken makt har A Borg i sammanhanget?

Risotto - Ej medlem längre2008-12-10 14:02

Så den sittande regeringen hade bara otur då? attans då att de fick ta över i så dåliga tider när det inte gick att göra något bra. Jag tycker att det är lite för många undanflykter för att det ska hålla.

Peddape2008-12-10 14:18
Antal inlägg: 647

Otur vad gäller lågkonjukturen givetvis, sen så kan väl kanske en hel del annat av deras idéer diskuteras, men det är helt annan fråga som jag inte är det minsta insatt i.

Om du tycker att lågkonjukturen är en undanflykt som inte håller så skall vi nog ägna oss åt betapet istället för forumet.

soluppgång2008-12-10 14:30
Antal inlägg: 143

Äh. Det är ju ingen som vet hurvida det blir så eller inte. Sensationsmedia.

hakwa - Ej medlem längre2008-12-10 15:12
Antal inlägg: 462

Som sagt, 9% är ju bara spekulation. Sen om vi nu prompt ska göra partipolitik av den globala krisen så tycker jag bättre om att det är en öppen arbetslöshet än att man döljer den i massa grumliga sk marknadspolitiska åtgärder som Sossarna gjort i decennier.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-11 10:10
Antal inlägg: 931

Sportradion är väll upplyftande och ger en den linguistiska boosten man behöver för att "kämpa vidare!" ;)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-11 10:25
Antal inlägg: 993

Att skylla effekterna av en ekonomisk kris med ursprung i usa på den sittande regeringen är lite som att skylla tsunamin i Thailand på den förra. Jag kan inte se att ngt parti eller ngn regering hade kunnat klara sig undan ngt som påverkat resten av världen.

mrperfect2008-12-11 11:16
Antal inlägg: 11437

900 000x12=10,8 Mkr

Motsvarar att varje medborgare per år skickar 0,3 brev, en spottloska i Mississippi.

Den ekonomiska krisen förstår jag inte hur man skall kunna bekämpa. Det påverkar ju även staten som inte bara kan börja dela ut pengar för att det går dåligt, även statens finanser påverkas ju. Jag är tveksam till bankstöd fast utan det kanske fler företag drabbas med ytterligare uppsägningar som följd. Alliansen tittar först i kassan innan de börjar dela ut pengar, sossarna börjar med att dela ut pengar innan de höjer skatterna som är deras standardåtgärd oavsett om det är låg eller högkonjunktur. En för mig obegriplig politik.

vulcan2008-12-11 11:29
Antal inlägg: 7666

Jag önskar att jag kunde tro på att den rödgröna treklövern inte kommer att försöka skylla den ekonomiska krisen så där lite lagom åtminstone på den borgerliga regeringen när valrörelsen om ett drygt år drar igång. Tyvärr är jag rädd att de mer cyniska elementen bland valstrategerna inte drar sig för att utnyttja att det finns ganska många bland de potentiella väljarna som saknar ens elementära kunskaper i nationalekonomi. Plus att ett av klöverbladen i stor utsträckning lever i en fantasivärld när det kommer till ekonomiska realiteter.

mrperfect2008-12-11 11:44
Antal inlägg: 11437

Man hoppas ju på att blocken skall fatta at det inte duger att bara skylla på varandra utan att man försöker nå konstruktiva lösningar istället. Frågan är vad man kan göra utan att bata betala ut bidrag. kan man verkligen påverka en marknad med politik, det gäller ju att bygga upp en industri som kan suga åt sig arbetskraft, de elementära kunskaper jag har i nationalekonomi räcker inte för att jag skall fatta det....tror jag

krille_19802008-12-11 11:54
Antal inlägg: 67

Haha vilka patetiska inlägg. Skulle den blåa regeringen i lilla Sverige vara anledningen till den påstådda 9 % höga arbetslösheten 2010?? Ni är väl en hög roliga människor

Flisa Flinta2008-12-11 12:19
Antal inlägg: 15

Yes, tycker att du ska använda tiden till att plugga . Det är bättre än att bara gå arbetslös. Detta kommer att vända och förhoppningsvis har du då skaffat dig en bra utbildning.

Risotto - Ej medlem längre2008-12-11 12:35

Flisa Flinta, om det var till mig du addresserade ditt inlägg så kan jag informera dig om att jag är egen företagare med en helt unik uppfinning med skydd i bagaget. Jaghar kunder både i och utanför Sverige och jag handlar med folk i andra världsdelar.
Att jag har lyckats med det beror på att jag redan har pluggat och lärt mig hur jag på bästa sätt ska ta vara på mina idéer och möjligheter.
Nu var det inte därför jag skrev denna tråd utan för att jag tycker att det är ett skräckscenario med en arbetslöshet på 9% om det skulle bli en realitet, vi befinner oss i så fall i en djup kris som jag inte tycker anstår oss i det här landet. Orsakerna till ett sådant scenario kan givetvis vara många men att helt frikänna den sittande regeringen vore ett generalfel, de har ju ändå med vackra löften tagit på sig ansvaret för att få landet på rätt köl, om man nu ska tro på att vi redan var kapsejsade från början?

Bjure2008-12-11 12:44
Antal inlägg: 15

Jag har en fråga: Skyller du den globala finanskrisen på de svenska borgarna? Du är inte äldre än typ 17 egentligen va?

Risotto - Ej medlem längre2008-12-11 13:10

Är "Du" allmänt Jag (Andreas) i den här tråden?
Om så är så Bjure så tycker jag att du ska låta bli att anspela på att jag skulle ha en låg ålder, men om det är din bristande argumentationsförmåga som speglas så kan jag låta det vara så. Tar dig ändå inte på allvar med tanke på din profilbild, vilken jag förövrigt inte förstår hur den har passerat genom kontrollen.
Du får läsa och tolka dig till svaret på din andra fråga, en sak är dock klar att saker sker inte över en natt och problem uppstår inte av en enstaka orsak.

vulcan2008-12-11 13:45
Antal inlägg: 7666

För att få till stånd en mer meningsfull diskussion så kanske du kan börja med att beskriva vilka åtgärder eller brist på åtgärder så här långt från den borgerliga regeringen som har orsakat eller bidragit till den globala krisen och dess verkningar här på hemmaplan. Om du kan åtminstone skissa ett sånt orsakssammanhang hyggligt tydligt så finns det ju något att bemöta eller instämma i.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-11 14:25
Antal inlägg: 3169

Nu är det väl ändå inte bara den ena sidan som anklagar den andra för arbetslöshet och annat som går dåligt. Har för mig att båda sidor brukar vara ganska bra att skylla ifrån sig på varandra på partidebatterna istället för att komma med bra förslag på lösningar. Men om något har gått bra då vill de ta åt sig äran oavsett om det är deras förtjänst eller inte.. Detta gäller båda blocket.

Risotto - Ej medlem längre2008-12-11 14:27

vulcan, min mening är egentligen att ställa frågan och att själv vara fördomsfri. Eftersom den nuvarande regeringen till stor del baserade sin valkampanj på att sänka arbetslösheten så tycker jag att en prognos som den jag redovisade är värd att fundera och resonera ikring. En prognos är alltid en förutsägelse och det är inte sant att det blir så, men om det nu skulle bli så har arbetslösheten stegrats med flera hundra procent sedan de tog över ansvaret( någon får gärna fylla i en procentsats innan valet -06) vilket måste ses som ett misslyckande, eller?
Faktum är att det är inte för att det går dåligt för stora företag såsom Telia och Ericsson som de gör sig av med folk utan det är i många fall för att slå vakt om aktievinsten. Tittar man på arbetsmarknaden i dag så utnyttjas arbetstagaren i ofta genom uthyrningsverksamhet t.ex. och det tycker jag är fel. En kompis till mig jobbar ständigt i skuggan av att få lämna sin arbetsplats om han inte behövs längre. Att ta ansvar för sina arbetstagare är en självklar del av att vara arbetsgivare.
Den globala krisen är lätt att skylla på, säger inte att den inte är en faktor men den är inte allt. Dessutom är finansspel lek med andra människors pengar och något som inte borde få ge ett sådant genomslag på nationella ekonomier som det har gjort om det är det som är skälet till att folk i Sverige är arbetslösa i en större utsträckning nu än tidigare.
Men jag kan vara ärlig, de som röstar borgeligt har (enligt mig) en klar tendens till att ofta slå på skygglappar för att sedan putta över problemet som om det hade sitt ursprung i den förra regeringen. Borgerlig självklarhet kan i de flesta fall förstås utav ord jag hörde dåvarande statsminister Carl Bildt svara på en fråga om Arlanda-banan (tror jag) i Täby C. "Jag är statsminister, säger jag att det är så så är det så".

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?