Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 250

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2008-12-11 10:36
Antal inlägg: 7666

Hugos exempel visar ju f.ö. - kanske oavsiktligt - på ett annat språkligt problem. För vissa verb blir det inte helt tydligt vem som är subjekt och vem som är objekt i meningen. "A retar alltid såna som B" kan utläsas både så att A brukar retas med personer som B och att A är en person som personer som B brukar reta sig på.

vulcan2008-12-11 10:40

När det gäller språk visar det sig rätt ofta att det vi uppfattar som det gamla och etablerade i själva verket är en nyare konstruktion och att en form som vi reagerar mot kan ha en mycket längre tradition i svenskan.

För övrigt kan jag ju vända även ditt sista argument till att det inte är speciellt vackert att slarvigt utelämna ord i en sats och göra den ofullständig :-D

JuicyM2008-12-11 10:43
Antal inlägg: 326

Jag har för mig att min svensklärare på gymnasiet sa att dej, mej och sej är accepterade ord i svenskan (jag gick ut gymnasiet för 2,5 år sedan så det är nyligen)..
Jag själv använder mig inte av det, jag tycker det ser fult ut, men det är ju min åsikt.. Sej är för övrigt en fisk ;)

Dalkullan2008-12-11 10:45
Antal inlägg: 1256

vulcan, jag tycker inte heller det är speciellt vackert att utelämna ord i en sats och göra den ofullständig. När har jag påstått det?

Dalkullan2008-12-11 10:46

dej, mej och sej ska vi inte tala om hur fult det...*ryser*

Minta2008-12-11 10:54
Antal inlägg: 20042

Svenska språknämnden:

fråga
Är det verkligen rätt att säga ”Han är lika stor som mig” och ”Han är större än mig”?
svar
Ja, det är det. Orden som och än kan i sådana jämförelsefraser tolkas som prepositioner, och då skall efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall mig.
Naturligtvis är det även korrekt att säga ”Han är lika stor som jag” och ”Han är större än jag”. Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet är) är utelämnat. Orden som och än är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall jag. Så skulle det vara enligt äldre språkregler.

Det går att hitta fall där det ord som står efter som och än kan tolkas både som subjekt och objekt, tex. ”Hon liknar mig mera än Pelle”. Det kan ju tolkas som ”Hon liknar mig mera än Pelle gör”. Men det kan också tolkas som ”Hon liknar mig mera än hon liknar Pelle”. Om man nu ersätter Pelle med pronomen, så måste man först bestämma om man vill se än som preposition eller konjunktion. Om man väljer preposition finns bara en valmöjlighet: objektsform, alltså honom. Sammanhanget får avgöra vilken tolkning som är den riktiga. Om man väljer att se än som konjunktion, måste man välja pronomenform efter den satsdel som pronomenet utgör: ”Hon liknar mig mera än han” (han = subjekt), ”Hon liknar mig mera än honom” (honom = objekt).

Hur svårt det är att konsekvent behandla som och än som konjunktioner bevisas av att alla säger Hon är mer insatt i frågan än sina arbetskamrater. Men om man byggde ut denna mening med ett predikatsverb (är), så måste sina ändras till hennes.

hugokolbaz2008-12-11 11:18
Antal inlägg: 665

Tack för alla förklaringar. Det var faktiskt helt oavsiktligt med subjekt-/objektifieringen . Hade egentligen ett annat verb men ville bara veta för att det är så jävla svårt att hitta bra rim på ordet "du" (som jag många gånger tycker låter bättre). Lättare med "dig". Nu löste det sig alldeles utmärkt genom att meningen i min fina låt blev "Valde det dig" istället och jag slapp då röra till det och gå in i språkliga gråzoner.

vulcan2008-12-11 11:20

"vulcan, jag tycker inte heller det är speciellt vackert att utelämna ord i en sats och göra den ofullständig. När har jag påstått det?"

När du förespråkar "Han är större än du" som mer språkligt tilltalande. Eller tycker du bara att det är mindre fult? :-)

vulcan2008-12-11 11:21

På DU skulle jag rekommendera JU, FRU, GNU eller TU

Tess 082008-12-11 11:29
Antal inlägg: 18003

Nu, bu sju, ännu,

hugokolbaz2008-12-11 11:30

"När du förespråkar "Han är större än du" som mer språkligt tilltalande. Eller tycker du bara att det är mindre fult? :-)"

Var den till mig? I den meningen kvittar det tycker jag. Men om man säger

"Om någon som dig fann någon som mig"

blir det fult (och kanske fel) tycker jag.

"Om någon som du, fann någon som jag"

klingar bättre i mina öron.

Och som sagt. DU är ett värdelöst rimord.

Dalkullan2008-12-11 11:51

nu förstår jag inte vad du menar vulcan...jag skrev att jag föredrar "jag är större än du är" framför jag är större än dig

har du läst något annat så har jag uttryckt mig otydligt

jag skulle aldrig i en text av vikt skriva "jag är större än dig" ej heller "jag är större än du" utan skriva "jag är större än du är" eller ännu bättre " jag är större än vad du är"

Dalkullan2008-12-11 11:53

Håller med om att du är ett värdelöst rimord, men det beror nog inte på bokstäverna i det utan för att det är kort helt enkelt.

hugokolbaz2008-12-11 12:11

Det beror varken på bokstäverna eller att det är för kort utan för att inte tillräckligt många andra ord slutar på U. Så det så.

Dalkullan2008-12-11 12:13

hehe herr messerschmidt ;-)

Tess 082008-12-11 12:14
Antal inlägg: 18003

Vad ska du rimma för något då?

Titta ett paket! Här får du
ett stort paket i stället för sju
små rackade som ingen vill ha ju
Nå, vad tycker du? Är julen nog god ännu??

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?