Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 19:06
Antal inlägg: 1600

Nej det stämmer verkligen inte. Med humor kan man närma sig verkligheten.
Den här meningen visar preci det:
"Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet. "

susning.nu/Ironi

Genom att någon sätter något i samband med sig själv,känner man igen och kan spegla något..man kan nå fram till detväsentliga och en kärna

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 19:09

Dessutom skulle man aldrig komma nån vart med sina ideer om man alltid framförde dem likt Ior.
Som tur är finns alla drag i människan samlade i Nalle Puh. Inte en unge skulle orka vara ior eller kolla på ior jämt. Då vill man bara gå och dö

Dyslekso2008-12-13 19:11
Antal inlägg: 8945

Har ni tänkt på att Ior heter Ior för att det är så åsnor låter? "Iii-orrr".

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-13 19:25
Antal inlägg: 319

Dyslekso, Jag la fram just den teorin på ett ölcafé en gång men fick väldigt klent medhåll. Det gläder mig mycket att jag inte är ensam om att grubbla på sånt.

Stormvind_66 - Ej medlem längre2008-12-13 19:26
Antal inlägg: 498

Humor är ett opium för Folke.

Imaginos2010 - Ej medlem längre2008-12-13 19:27
Antal inlägg: 467

Mm, och björnar låter "puuuuh".

Imaginos2010 - Ej medlem längre2008-12-13 19:27
Antal inlägg: 467

Engelskspråkiga björnar låter "poooh".

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-13 19:28
Antal inlägg: 319

Imaginos2010, tror det beror lite på diet och läggning, men i vissa fall kan det säkert stämma.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 19:34
Antal inlägg: 931

Humor finns i alla former antagligen, jag diskuterar väll främst den humor som ter sig absurd och där jag hävdar att authenticitet och hårt arbete är alternativet. Delikat användning av humor kan nog vara konstruktivt.

Dyslekso2008-12-13 19:35
Antal inlägg: 8945

Haha, det var roligt att höra E. Det är såna insikter som gör att man känner sig mer Upplyst och Medveten om Väster Landets brister än andra, tycker du inte? ;)

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-13 19:36
Antal inlägg: 713

jag fattar inte

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 19:39

Jag kom på att det Formula menar är det som jag känner med "ord" och bokstäver. T.ex inom folk som jobbar på soc där man jobbar med allvarliga saker som att placera barn. Där kan man också se folk använda språket på ett sätt som distanserar verkligheten. Likadant inom universitet..samma mentalitet som finns där.. T.ex ett barn blir misshandlat eller incest eller annat jobbigt och så kommer ett akademiskt utlägg där man inte ens träffat barnet. Får alltid rysningar av uppsatser som "barnmisshandel ut ett interimistiskt perspektiv." "Tvärvetenskapliga" blåmärken och ångest. Där kan man också komma långt med humor. Jag skulle vilja göra en mässa för soctanter där man gick runt på olika stationer. En station kunde vara en dator därman fick trycka i olika önskemål, som ett test. Var vill du bo?, Vilken färg på hus? Husdjur? Hur vill du bli behandlad? med mera.
Sen i slutet kommer svaret. Det interimistiska tolkningen av dina svar blev "som fosterhemsbarn hos en alkisfamilj på landet där du blir utsattför övergrepp" Jag vill göra en sån mässa. Jag har tänkt på det länge. Det ska vara lite som Gröna Lund fast tvärtom. Lustiga huset..har jag en jättefin tolkning av. Där ska man få gå in och så...Poängen blir att de inte ska se sitt jobb som ett papper mer utan KÄNNA vad de gör. När de går hem ska de inte kunna skydda sig

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 19:52
Antal inlägg: 931

belugavis, det universiten gör eller akademin är att Intellektualisera, det kategoriseras som en negativ skyddsmekanism. Men är även en del av botemedlet gentemot Existestentiell Depression.

Just Intellektualisering och Altruism är två "skyddsmeknaismer" som jag personligen anser handikappar den västerlänska psykiatrin enormt. Kanske är det jusst det som är tanken. Gud förbjude att alla människor var pålästa och givmilda... det funkar inte i en kapitalistisk värld som bygger på att degradera och exploatera. Men den västerlänska psykiatrin är utvecklad utefter det industriella komplexets behov och inte behovet av individuell helning och antagligen därför vi börjat anamma österlänska behandlings metoder "new age" ... yoga, mediation mm... där deras huvudmotto är balans.

Och här i Sverige har vi ju trotts allt något unikt, ett eget ord vi kallar Lagom.

Lagom är Bäst.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 19:59

Ja fast jag ser ingen humor i Freud eller i kognitiv psykoterapi.
Jag ser hierarkier. De som ska hjälpa ser sig som bättre ibland ja, och skyddar därmed sig själva från att se verklighet eller genom att placera människor i fack med en titel som inte alltid stämmer.
Slentrian-vardfagsmännisk or som inte tänker på resten av världen..och säger till den "sjuke" att den har fel..
Det är inte så här "vi är alla på samma nivå...oj du har haft det jobbigt..då vill jag hjälpa dig" Det kan vara såhär "Lilla lilla vän...det klart du ska ha lite sömntabletter så sover du bättre." Klappa på huvudet, prata lite för högt, inte ifrågasätta sig själv. Jobbet som mentalvårdare kan vara ett bra sätt att känna sig "bättre" än andra. De mår dåligt DE är sämre...Bota allt med tabletter. Det vet jag är så. Jag har träffat flera som jobbar med det och som hade en läskig attityd

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 20:10

Sara Graner är rolig till exempel;
www.corren.se/archiv...94 ttue.xml

Även om länkenär tråkig och rubriken är tråkig och texten är tråkig

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 20:12

Tycker Magnus Betnér om kyrkan också är humor som används bra tycker jag...även om han kan vara elak

www.youtube.com/watc...Rr axJutMWg

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?