Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 391 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Voldemort78 | 2008-12-13 19:49 | |
![]() | Myspruppen: har du ätit en kofta?:P | |
| skrattblomma - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:51 | |
![]() | Innan jag blev vegetarian grillade jag lammkotletter. Marinerade dem, gärna över natten, i en blandning av olja, rosmarin, salt, peppar och massor av pressad vitlök. Det var gott, kommer jag ihåg. Till det bjöd jag en ugnspotatis: skala och skiva potatisen, varva potatis med salt, olivolja och rikligt med pressad vitlök på en smord långpanna. Droppa olivolja över ytan. Stek i 250 grader till den blir knaprig på ytan. Mums. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:53 | |
![]() | vet hur en kofta gjord av lammull doftar då den är blöt,å så som den doftar,smakar lammkött då de är fel tillagat=P det är jätte många som säger att det just smakar kofta då man misslyckats med det köttet!reagereda oxå sj då jag hörde man sa de smakade kofta,utan att jag hade upplevt de själv,men förstår exakt nu,,*s* | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:56 | |
![]() | skrattblomma:Låter super gott!!!!!hoppas jag får smaka det ngn gång*s* | |
| magre_memed | 2008-12-13 20:03 | |
![]() | det ska inte lukta kofta... då gör ni ngt fel... | |
| Andersqaz | 2008-12-13 20:03 | |
![]() | 58,,,,,,tja lite lagom rosa. Om vegetarianer ger fan i spriten ska jag ge fan i grönskakerna....Win-Win.. ... ;) | |
| CHL | 2008-12-13 20:03 | |
![]() | voldemort: vad menar du skulle vara så bra med eko? litar du på det? | |
| Minta | 2008-12-13 20:04 | |
![]() | Hur vet du att alla får ätit genmanipulerat foder? | |
| CHL | 2008-12-13 20:07 | |
![]() | Klart dom inte har, dock är det inte ovanligt för att få dom att växa till lagom storlek tillräckligt snabbt för att tjäna på det ;) | |
| CHL | 2008-12-13 20:08 | |
![]() | själv litar jag mer på gammaldags uppfödning (vilket kommer tillbaka nu) mer än eko :) | |
| y not | 2008-12-13 20:20 | |
![]() | Lammkött är det absolut bästa och mest lättlagade kött som finns. Kofta, tja, ullfett lanolin har en viss smak som finns lite i lamma och ofta ganska utpräglat i äldre djur. Vissa har svårt för det och det är där vitlök och rosmarin neutraliserar det. När man väl är van så är snarast den smaken en krydda och jag föredrar att äta en 18 månaders bagge med femkilosstekar och vuxen smak. Jag skulle rekomendera 70 grader på stektermometern mitt i steken. Själv har jag alltid benet kvar. Voldemorts påstående om gmofoder var intressant. Är det mer för lamma än nöt och fläsk? Jag trodde det var tvärtom. Personligen föder jag upp egna djur som inte ens får kraftfoder utan bara bete och hö. hacka vitlök och stick in i steken. Ta grovsalt och kryddor , rosmarin, peppar i olika färg, enbär (eller vad du tycker om) mal ihop det i en mortel och gnid in steken med. gör en steksky av olja soja senap och gärna lite chilli och pensla steken med innnan du tar in den och varje gång du vänder den. När termometern är 70 och/eller köttet släpper från benet är steken kvar. Ta den sky som finns i stekplåten och koka ur med hett vatten, ner i en kastrull och red av med grädde och päd med vatten till lagom styrka. passa gärna på att låta klyftpotatis, lök och lite annat gott ugnsbakas på samma plåt samtidigt som steken. | |
| CHL | 2008-12-13 20:31 | |
![]() | y not: Vilket kött föredrar du om du får välja fritt? Bara nyfis, vill inte störa tråden ;) | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-13 20:32 | |
![]() | Oj nu blir jag alldeles våt om läpparna. Det vattnas ju i munnen bara jag läser ditt inlägg y not! Tack för det fina tipset. | |
| y not | 2008-12-13 22:27 | |
![]() | CHL har du inte gissat det. :) Jag äter med min sambo och eventuella gäster då och då ca 100 kilo lammkött om året. För de allra flesta så är lammkött lika med stek eller möjligen kotletter, men det är ju bara en del av lammet. Kommer ni över en hals så var inte rädda för att tillreda den i en gryta. börja med att bara koka den med lite salt och peppar i en till två timmar tills köttet släpper. släng i lök morötter och potatis en halvtimma innan den är klar. Pilla bort allt kött, bryn i en gryta, släng på grönsakerna som är nästan färdigkokta och bryn dem med. slän på ett par nypor mjöl och bottenred, slå på vatten och kryddor (samma som för steken men gärna mer chilli) toppa i slutet med lite grädde. Hur lätt som helst och väldigt gott. Benmärgen från halsen ger en mustig smak. | |
| Kal-El-Shejk | 2008-12-13 22:34 | |
![]() | Om köttet ska upp till x i temperatur när det är färdigt, för att smaka himmelskt, sätt då teperaturvarningen till x-2. Ta ut köttet och packa in det i folie. Då stiger innertemperaturen precis lagom mycket så att när några minuter har gått, är det klart. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-13 22:47 | |
![]() | Trashs förslag tyckte jag lät riktigt intressant, kanske man ska planka....tror att det är onödigt att ge sig in i debatten om recept när så många har givit bra förslag. Ett enda lite förslag från min sida vore att titta på arabiska (orientaliska) recept, de har mycket fint man kan göra på lamm och det innehåller mycket frukt i deras recept som bryter köttet fint. I övrigt så tycker jag att lamm är bland det bästa kött som går att äta, synd att det ska vara så dyrt bara. Andreas | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-12-13 22:51 | |
![]() | ååhh- jag vill gå på den festen! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-14 00:12 | |
![]() | Voldemort78: de lamm jag äter har en bekant till mig fött upp själv, på "naturligt" foder som de har odlat hemma hos sig. Vad du vet om detta foder som jag inte vet, snälla berätta! Du äter väl inget som inte är hemlagat, så att du inte får i dig palmolja eller majsmjöl eller nåt sånt? Lammkött tillagat med chili, vitlök och rosmarin är underbar mat som omöjligt kan smaka kofta (tror jag, då jag inte har ätit så många koftor). Det är inte svårare att tillaga än annan mat. Googla lamm så får du oändliga mängder recept att laga till. Om du är läskunnig och har något så när känsla för mat, så kommer du att få en glad fest. Önskar att jag kunde deltaga! Lycka till! | |
| kilgast | 2008-12-14 00:15 | |
![]() | jag brukar marinera lammkotletter i en marinad bestående av olja, grillkrydda, massor av vitlok, rosmarin, svartpeppar grovmalen, rosepepparkorn lite krossade, senap (vanlig el. dijon) och lite tomatpure... dessa serveras med en maffig potatisgratäng med massa vitlök o grädde och en fräsch krispig sallad... Lycka till med middagen...: ) | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-14 00:47 | |
![]() | Glöm inte att man inte kan få evigt liv utan att äta guds lamm heller. Det är viktigt. | |