Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 387 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2008-12-13 23:14 | |
![]() | Vem jag är att avgöra det? Jag har inte "avgjort" något, jag säger min åsikt och repeterade det Mirr sa, men henne attackerar du inte därför att hon har en liknande åsikt som dig...? Jag har inte ens påstått att du inte får göra inlägg eller skapa denna tråd så din "retoriska" fråga är enbart löjlig. | |
| odin - Administratör | 2008-12-13 23:16 | |
![]() | Jag tycker det är bra att myndigheterna sätter en stämpel och stoppar dem i ett fack så man kan ha adekvat statistik för olika ändamål. | |
| run-marie | 2008-12-13 23:16 | |
![]() | Helt klart är iaf att det inte längre är så att invandrare får en 9:a som första siffra i de 4 sista efter personnumret för det kom tydligen nån på att det var diskriminerande. De som redan har så XXXXXX-9XXX kan ju inte göra mycket åt det. :) | |
| Mirr | 2008-12-13 23:22 | |
![]() | Odin: Jag blir inte heller upprörd av själva uttrycket tycker bara att det är onödigt och missvisande. Min dotters far är invandrare, men hon är alltid med mig( svensk sedan vallonerna). Det blir då snett i ev. statistik om man vill visa på hur barn med invandrarföräldrar klarar sig i skolan tex. Eller hur? | |
| BugBig - Ej medlem längre | 2008-12-13 23:25 | |
![]() | Om en katt föds i ett stall! Är den en häst då? | |
| odin - Administratör | 2008-12-13 23:25 | |
![]() | Någon statistiker har kommit fram till att detta är den bästa lösningen, så jag litar på dem tills de ändrar sig, men har inget emot en diskussion i ämnet. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-13 23:34 | |
![]() | Får jag fråga vilken statistik ni pratar om? Jag har aldrig hört talas om att någon myndighet i något avseende separerar andragenerationsinvandrar e från någon annan. Varför skulle en myndighet vilja använda en sådan kategori? Vilken myndighet skulle det vara? När det gäller forskning så använder SCB en databas för integration (STATIV), men den registrerar data för båda föräldrarnas ursprungsland, utan att kategorisera. En forskare kan förstås använda denna information bäst han eller hon vill. Kan någon ge mig en länk till myndigheten som separarar sina offentliga tjänster efter ras eller etnisk bakgrund. Det här låter grundlagsvidrigt. | |
| Mirr | 2008-12-13 23:36 | |
![]() | Statistik används tex. vid forskning om hur det går för olika grupper i skolan, bostadmarknaden, arbetsmarknaden etc. | |
| Mirr | 2008-12-13 23:38 | |
![]() | Även i debatter etc används statistik. Själv bor jag med min dotter i ett invandrartätt område Rågsved. I statistiken skulle hon som barn till en invadrad far lätt kunna hamna i facket invandrare. Inte för att det skulle vara ngt att skämmas för men det kan bli riktigt missvisande, tex när det gäller studier. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-13 23:41 | |
![]() | Mirr: Du tror inte samhällsvetare tänker på det i sin forskning? | |
| Mirr | 2008-12-13 23:43 | |
![]() | Det gäller inte bara dessa i debatter används statistik, tex vid pengafördelningar, och hur politiker använder dessa vet vi ju. Annars kan man ju fråga tex. Björklund | |
| micro113 | 2008-12-13 23:44 | |
![]() | Vigdir När jag lärt mig kriminalstatistik -- brottsstatistik -- så räknades inte adopterade som andra generationsinvandrare. Man kan inte heller se utifrån uppgifterna att personen är adopterad. | |
| Sangria | 2008-12-13 23:45 | |
![]() | Odin-Mirr skriver borde och inte är vilket jag tolkar som att hon tycker att det är den bakomliggande orsaken som är onödig och inte själva diskussionen. Du uttrycker att själva diskussionen är onödig och då tycker jag bara att du kanske skulle strunta i att göra inlägg för om man skapar entråd då är man ju mest intresserad av vad folk har att säga om själva saken och kanske inte vilka som tycker att det var en onödig tråd. Det är alldeles för många sådana inlägg i alla trådar som gör att dom spårar ur fullständigt ibland. Jaap-Jag valde fel ord när jag skrev myndighet men i tex nyheter när det talas om andra generationens invandrare då är mina ungar medräknade eller när tex kommunen kommer med statestik om skolresultat. Vem som ligger bakom det vet jag inte men jag har vid något tillfälle för länge sedan kollat upp och fått svaret att det är alla barn till invandrare även adopterade som räknas till andra generationen. Det är som mirr skriver missviasande i många fall och det är det som gör det hela väldigt märkligt tycker jag. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-13 23:47 | |
![]() | Min mormors morfar kom från finland, jag är 5:e generationens invandrare! | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-13 23:50 | |
![]() | Mirr: Är du vansinnig? Tror du att försäkringskassan och skatteverket (de två viktigaste instrumenten i sveriges omfördelningspolitik) använder olika officiella policies för invandrare och svenskar? Sangria: Ok. Så när du får höra någonting i media stil med "Invandrare skolkar i genomsnitt oftare" så mår du dåligt för att ditt barn kanske räknades som invandrare? Det låter som ett i-landsproblem, så du tycks ju inte ha tappat fotfästet alldeles. | |
| odin - Administratör | 2008-12-13 23:53 | |
![]() | Sangaria, jag tycker jag har rätt att göra inlägg i denna tråd och jag tycker inte att det är struntinlägg som gör att den spårar ur. Om du skapar en tråd i forumet här får du acceptera att jag tycker att det är korrekt att kategorisera folk på detta sättet i statistiken - en åsikt bland andra. | |
| Sangria | 2008-12-14 00:06 | |
![]() | Odin -självklart får du ha vilken åsikt du vill angående själva ämnet men du skriver att tråden i sig är onödig och det är det jag menar när jag säger att du inte behöver göra några inlägg i ämnet isåfall. Men du har ju en åsikt i själva frågan alltså är det ju tydligen något värt att läsa och skriva om eller? Jaap- Vill bara lugna dig med att jag absolut inte mår dåligt på något sätt för det är jag som avgör vad mina barn är eller inte är och ingen annan. Jag tycker bara det är konstigt att om det tex från kommunen görs en undersökning i skolorna om studieresultat så räknas mina barn till andra generationens invandrare och inte bara som svenskar vilket dom ju är lika mycket. Visst är det ett Ilandsproblem men det är myckat trams som skrivs om här i forumet och vill man vara väldigt seriös så skriver man väl hellre unde den tråden. Världproblemen klarar vi väl ändå inte av att lösa så jag håller mig till mer triviala problem. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-14 00:48 | |
![]() | Sangria: Håller helt med. (dock tror jag de flesta forskare är noggrannare än du tror). | |
| odin - Administratör | 2008-12-14 01:35 | |
![]() | Sangaria, jag sa att tråden var onödig, och personen innan mig sa samma sak, ändock väljer du givetvis att attackera mig då jag hade avvikande åsikt, så var konsekvent. Avslutar härmed pseudo-diskussionen om diskussionen. | |