Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 366

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Trukkadero - Ej medlem längre2008-12-14 12:18
Antal inlägg: 110

Skogge: En platta som ingen köper vill jag inte ladda hem. Den e nog dåliii.

Mincie2008-12-14 12:29
Antal inlägg: 157

Nedladdning kommer man aldrig att kunna stoppa.. gör det billigare att ladda lagligt så är det nog väldigt många som hellre gör det...

daner002008-12-14 12:38
Antal inlägg: 363

Jag hoppas nedladdningen ökar, och att det går åt helvete för alla stora skivbolag och filmbolag.

trashone - Ej medlem längre2008-12-14 12:40
Antal inlägg: 18678

Det är på g. Är artisterna smarta så hoppar de av det sjunkande skeppet nu. Dela ut sin musik gratis innebär inte ingen inkomst.

Nephelia - Ej medlem längre2008-12-14 12:40
Antal inlägg: 677

är benägen att hålla med daner00

Linders - Ej medlem längre2008-12-14 12:41
Antal inlägg: 1943

Gnill: "Tycker du då att det är ok att någon smyger på dig fotar din uppfinning och gör en likadan och säljer (eller ger bort)? Tycker du inte att du och investeraren skulle ha betalt?"

Tycker du det är okej att en hel del u-länder kopierar den svindyra aidsmedicinen för få billigare mediciner till sin befolkning? Eller ska vi låta fler människor dö bara för alla inte har råd med originalet?

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-14 12:43
Antal inlägg: 713

har ingen bil
föredrar piratkopiering
det är ju guld

Linders - Ej medlem längre2008-12-14 12:43

Bromsmedicinerna.

skogge2008-12-14 12:45
Antal inlägg: 18

Linders:
Vad är det där för jävla jämförelse? Folk dör ju inte för att de inte får tillgång till upphovsrättsskyddad musik!

gnill2008-12-14 12:45
Antal inlägg: 1942

daner00: och dom små då? du tror inte det går åt helvete för dem också?
mincie: Jag föreslår att man slopar den planerade skattesänkningen använder de pengarna till att skapa sajter där man får ladda ner (utan att behöva ladda upp). För vajre nedlladdning får upphovsmannen pengar (finansieras med skattemedel). Max antalnedladdningar per år kanske man måste ha, och kanske en symbolisk årsavgift på 200 kr/år. På något sätt måste man hindra en upphovs man från att tjäna pengar på att ladda ner sitt eget verk 200 ggr men det kan man säkert lösa (kanske ett maxtak på ersättningen). Om det finns ett sådant lagligt alternativ kommer piratsajterna inte ha nån direkt undergroundstatus längre och så få kunder att ingen orkar driva dem.
Det är det bästa alternativ jag kan komma på (och liknar det system som finns för oss författare när vi får betalt per lån på bibblan fast vi får så orimligt lite , 17 öre/lån vill jag minnas och här borde det vara mer.... och dessutom kostar ju vanliga bibblor mer att driva - med skattemedel - personal, lokal etc, än vad nedladdningsbibliotek skulle göra)

skogge2008-12-14 12:46

daner00:
Vad ska du lyssna på i framtiden då? Fågelkvitter?

Linders - Ej medlem längre2008-12-14 12:49

Skogge: När jämförde jag med musik? Jag frågade bara hur Gnill ställer sig till kopierandet av bromsmedicin.

skogge2008-12-14 12:50

Vad hela den här tråden kan sammanfattas till är att folk är snåla, egocentriska och osolidariska. Det här visar att vi verkligen lever i ett klassamhälle. Vi har musiker som arbetar och sliter med att skriva låtar och turnéra flera månader i sträck åt skivbolagen som roffar åt sig det mesta enligt en kapitalistisk modell, för att sedan se sitt material laddas ner gratis av några nyliberala jävla brats.
Om man tar bort de upphovsrättsliga inkomsterna så tvingar man musiker och låtskrivare till ett ännu hårdare arbetstempo medan överklassen lugnt kan sitta och njuta gratis av resultatet av deras arbete.

trashone - Ej medlem längre2008-12-14 12:52

skogge: Han kan ju lyssna på all superbra musik som delas ut gratis. Är det i hans tycke så kan han ju betala vad han tycker det är värt, inte vad någon säger det vara värt.

skogge2008-12-14 12:55

trashone:
Och vem är han att lägga värde på min musik? Vet han vad det kostar att vara musiker? Det ska köpas instrument, betalas hyra för lokaler att repetera materialet, samt att studiotid inte direkt är gratis eftersom de också har materialkostnader och lokalhyra. Vad får vi för kvalitet på den musik som släpps om all musik ska släppas ideellt av fritidsmusiker?

Minta2008-12-14 12:55
Antal inlägg: 20042

Naturligtvis är rattfylla et grövre brott men frågan är som sagt retorisk. Är det så att straffskalan är lika för de två brotten?

trashone - Ej medlem längre2008-12-14 12:57

Då får du väl byta jobb. För är pengar det du vill ha och inte nöjda lyssnare så är du i fel bransch. (och en bekant lever inte direkt fattigt trots att han har instrument och lägger ut all sin musik gratis)

daner002008-12-14 12:58
Antal inlägg: 363

Så skattepengarna ska gå åt att betala uphpvsmännen? Orkar inte ens kommentera nåt så korkat, självklart tycker jag alla ska få betalt för det jobbet dom gör, men samtidigt måste det vara inom rimliga gränser. Tycker du det är rimligt att Per Gessle sitter på 200 miljoner kronor för den "excellenta" musiken han har gjort, och gnäller över att en 12-årig pojke laddar ner hans musik och jobbar för ett lagförslag där hans familj blir skyldiga pengar i en evighet. För det är inga småsummor dom kräver heller.

Tror du Per Gessle bryr sig om en familj som betalar 500 spänn för en konsertbiljett per person för att barnen ska kunna se sina idoler. Hade det kanske inte räckt med hundra kronor? eller 50?? Hur kommer det sig att alla upphovsmän vill ha betalt för sina verk men inte är ett dugg rädda för att ta hutlösa priser för det?? Vilka är dom riktiga tjuvarna egentligen?

Och alla små som du själv kallar dom.. dom kanske inte borde följa dom stora skivbolagens exempel utan erbjuda sin musik och text till vettiga priser. Jag köper den musik jag tycker är bra, men laddar ofta ner för att lyssna först.

le-lou2008-12-14 13:12
Antal inlägg: 17500

musiker och deras stimpengar - ska ha betalt för varje gång ens musik spelas ...helt sjukt egentligen, som att tandläkaren ska ha betalt för varje gång jag tuggar med hans lagade tand.

skogge2008-12-14 13:35

"Då får du väl byta jobb. För är pengar det du vill ha och inte nöjda lyssnare så är du i fel bransch."

Det där är ett klassiskt överklassargument. Det där är som att säga att en som jobbar på pappersbruk bara gör det för att han vill att alla människor ska vara nöjda med sina mjölkförpackningar? Finns det någon som inte har som målsättning att ett jobb åtminstone ska ge mat på bordet och tak över huvudet? Sedan är det naturligtvis väldigt trevligt om folk uppskattar resultatet av ens arbete.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?