Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 373 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:26 | |
![]() | Sylvia, jag tycker det är lite olika. Om någon kallar mig "svenne" här i usa för att jag är från sverige, så tror jag det skulle uppfattas av positivt av mig. OM jag blir kallad för svenne i sverige, så är det möjligt att sammanhanget skulle göra att jag kände det som att någon försökte förolämpa mig. Vad jag menar är att ordet "blatte" egentligen bara har ett värde, vilket är negativt. Det förändrar ju inte saken för Barbis son. Däremot gör det att vi kanske inte skall likställa svenne och blatte som kränkningar. Gör vi det så gör vi livet jävligt hårt för dem som faktiskt heter Svenne! ;) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:26 | |
![]() | mitt inlägg 03:23 var menat till caligatia | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:27 | |
![]() | hur ofta invandrarkillar kallar varandra för blatte har jag ingen aning om, sylvia. säger du att det är så så får jag väl ta det som att du vet hur det ligger till med det. | |
| Caligatia | 2008-12-15 03:30 | |
![]() | Har också hört det användas frekvent, och inte bara mellan killar för den delen. Det är nog en del av "vi mot dom"mönstret som uppstått. Fick följande förklaring när jag frågade "det spelar ingen roll om vi är turkar, jugoslaver, iranier eller albaner. Blattar är vi allihop". Där blatten blir motsatsen till svensken; vi och dom... | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:31 | |
![]() | Jag pratar om när ordet "svenne" används just FÖR att markera främlingskap. Då tycker jag termerna är jämförbara, trots att de är olika värdeladdade. Jag fokuserar på uppsåtet. | |
| Caligatia | 2008-12-15 03:36 | |
![]() | Man kan ju lika gärna använda bara ordet "svensk" för att markera samma främlingsskap, utan att vi för den sakens skull blir kränkta av det. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:39 | |
![]() | Nja... "Ey, svenne" och "Ey, svensken" är väl inte riktigt samma sak? (Ey= försök att låta förorts-autentisk. Ber om ursäkt om jag trampar ngn på tårna...) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:42 | |
![]() | Just för att det handlar om uppsåtet Sylvia så menar jag att man inte kan likställa svenne med blatte. Det finns kanske en positiv innebörd (emancipating) för invandrarkillar att kalla varandra för blatte, och i så fall tycker jag de har gjort något bra. Om vi svenskar börjar kalla varandra för svenne så tar vi ju udden av det negativa en del uppfattar med det i vissa sammanhang. | |
| Caligatia | 2008-12-15 03:44 | |
![]() | Nej det är inte samma sak. För vi har börjat väva in en värdering i ordet "svenne". Fast egentligen är det ju exakt samma sak, bägge orden används för att beskriva din nationalitet. Anledningen till att ordet svensk inte används nedsättande är för att ingen uppfattar den som nedsättande. Hade alla valt att lyssna till ordet "svenne" enbart som en synonym till svensk, så hade förmodligen inte det heller använts, eftersom det inte uppnådde önskad effekt. (Förmodligen hade det då använts ett annat ord, eftersom främlingsskapet existerar, försöker mest påtala just det faktum att ord saknar värde till vi ger dem ett värde) | |
| romdrink | 2008-12-15 04:39 | |
![]() | jag uppfattar "svenne" och det lite underliga ordet "svennebanan" som ord som inte betecknar svensk så mycket som det tråkigaste och klyschigaste som går att vaska fram ur den stereotype svensken. jag använder iaf själv ordet på det viset, och uppfattar att min omgivning gör det samma. alltså tycker jag inte att ordet är rasistiskt, men en sådan användning kanske också finns. nedlåtande är det i vilket fall som helst. | |
| Nasty Nimrod | 2008-12-15 05:06 | |
![]() | Precis, det finns en skillnad mellan "svensk" och "svensson", som man behöver hålla isär. | |
| MaadMaxx | 2008-12-15 06:08 | |
![]() | Jag tycker vi ska låta bli att mobba alla bananer... | |
| _abc_ | 2008-12-15 07:56 | |
![]() | "(Ey= försök att låta förorts-autentisk. Ber om ursäkt om jag trampar ngn på tårna...)" Det värsta som kan hända är att någon tycker att du lät förorts-autistisk, Sylvia. Samhället verkar inte vara konsekvent vad gäller detta. Den stora massan "medelsvensken" som är vit (arisk), som inte talar förortsmål och tycker att adidadbyxor mer passar på gymmet än på stan med tillhörande keps på sniskan, denna majoritetsskara borde således vara mindre ömtålig för kritik/skällsord osv. Den stora skaran av samhället, medelklass och underklass, borde vara mindre ömtålig för skällsord/kritik från överklassen (som är minoritet)? Eller?... | |
| _abc_ | 2008-12-15 07:57 | |
![]() | För övrigt, varför förstår de flesta att man syftar på "kurden, bosniern eller araben" i en klunga av svenskar om man säger blatte? Medan de inte alls är svarta? En blatte när en kurd, bosnier eller arab säger det, syftar väl till en riktigt svart person? | |
| MaadMaxx | 2008-12-15 09:42 | |
![]() | Vad betyder "blatte" egentligen? Vad kommer det ifrån ursprungligen? Någon som vet? | |
| Dyslekso | 2008-12-15 10:29 | |
![]() | Kackerlacka va? | |
| vulcan | 2008-12-15 10:59 | |
![]() | Hehe, jag prövade att sätta in dudes inlägg från i natt i ett lite annat sammanhang och det funkade jättefint: ...Svarting är nedsättande, medans Fritz faktiskt är ett förnamn! Det verkar vara mest tyskar som, kanske på grund av jantelagen eller något inavlat lutherskt syndrom, ser Fritz som nedlåtande. Var stolt barbi, att vara en Fritz är inget att känna sig kränkt över. Det är ju en Fritz, d.v.s. något positivt ... "We won the war" :D | |
| barbi | 2008-12-15 15:02 | |
![]() | Självklart är jag stolt över att vara en "svenne" Men jag blir så arg att att det är ok att säja (barnens ord) "din jävla svenne" men inte "din jävla svarting" Ska man inte säga svarting ska man inte säga svenne min åsikt! | |
| _abc_ | 2008-12-15 15:15 | |
![]() | Varför använda "svenne" i exemplen istället för "viting"? "Din jävla viting!" Hur kan det jämföras med "din jävla svarting? Den vite bör ju rycka på axlarna och tycka, "Jaha och? Jag har ju "rätt" ras, jag är ju arisk elit lixom!" och bara gå därifrån när en invandrare skriker "jävla viting" åt denne. Precis som en tysk borde kunna resonerat förr, med vulcans exempel med Fritz I Tyskland. | |
| serendipity6 - Ej medlem längre | 2008-12-15 16:14 | |
![]() | det finns gott om fördomar bland invandrare- både riktat mot svenskar och andra invandrare. Även den främlingsfientligheten behöver lyftas fram och motarbetas. Och ABC, att man som europé har ett historiskt övertag är det ingen som helst tröst när man blir trakasserad i en skolkorridor eller på bussen. Jag har sett otaliga exempel på vad man kallar "omvänd rasism" men få exempel på svenska elever som trakasserar invandrarelever. Det beror inte nödvändigtvis på att de svenska eleverna är mindre fördomsfulla. Det kan också bero på att de i likhet med sonen i ett tidigare inlägg blir kallade tll rektor vid minsta epitet, medan invandrarelever måste göra något åtalbart i vittnens närvaro för att bli tillrättavisade. Ett bisarrt exempel på hur vår rädsla att uppfattas som rasister får oss att se mellan fingrarna med just främlingsfientlighet. I förlängningen leder det till mer svensk tonårsrasism, för den yngling som har blivit uppklämd mot en vägg för att han har sagt hej till en kvinnlig klasskamrat eller den tjej som får höra att hon har snygga bröst och frågan om hon vill knulla i matkön på sin skola och som inte kan få vuxen hjälp att slippa trakasserierna generaliserar ofta utifrån sina upplevelser och får främlingsfientliga åsikter. | |