Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 361 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maja G | 2008-12-17 14:25 | |
![]() | 22 och 24 var jag då jag fick mina telningar, och det var precis i rätt läge..Tyckte jag då och tycker även det idag. Är inte en lastgammal mamma nu när barna är i 20 årsåldern, hänger med i snacket fortfarande:)) Hoppas att det kommer barnbarn snart om några år kanske, för jag vill vara en aktiv farmor så länge det går! | |
| Shitchild | 2008-12-17 14:27 | |
![]() | ja haha.. min mamma är farmor till en 3 årig flicka.. å mamma är 42 | |
| krutmarie | 2008-12-17 14:36 | |
![]() | Tror det är väldigt individuellt när man är mogen för att skaffa barn. Det finns ju människor som inte vill bestiga nåt berg eller åka på utlandsresor innan man skaffar barn osv. Själv längtade jag efter barn redan som tonåring, tyckte liksom att det var det enda viktiga i livet att vara lyckligt gift och få flera barn. :) Fick mitt första vid 22, andra vid 26 och tredje när jag var 28. Egentligen var jag nog riktigt mogen först vid 3:e för då visste jag ju vad det handlade om. Pappan var inte mogen (han är ett år äldre än jag), så blev det skilsmässa. Gifte om mig när jag var 34 och fick en liten sladdis som idag är 29. Skulle aldrig i livet sagt till nån av mina ungar att dom på nåt sätt hindrat mig att göra det eller det, alla 4 har varit lika efterlängtade och är lika älskade. | |
| Shitchild | 2008-12-17 14:37 | |
![]() | ja vill ha barn. känns som de enda ja vill... ja är 20.. | |
| krutmarie | 2008-12-17 14:42 | |
![]() | Shitchild, har du en blivande pappa till din lilla unge? Vill han också bli det nu? Tror att kvinnorna är tidigare mogna än männen. Tycker det verkar väldigt vanligt idag att förstagångsmammorna är 28-30 och det beror väl inte bara på att dom vill göra massa saker först, men som det ser ut på arbetsmarknaden så behöver man en bra utbildning och dessutom nånstans att bo. Det är ju också olika var i landet man bor. På många håll finns det gott om bostäder och inga jobb och i storstäderna är det inte lika lätt att hitta en bostad utan att man har en massa pengar och då måste man arbeta några år för att kunna skaffa ett hem till den blivande familjen. | |
| Shitchild | 2008-12-17 14:43 | |
![]() | klart ja har en pojkvän som vill.. vi har varit tillsammans i 2 år nu.. å både jag å han har fast jobb så de är inga problem.. vi har lägenhet med... | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2008-12-17 14:47 | |
![]() | morsan fick mej när hon var 21 - jättekul, hon hade ork och barnasinne kvar under hela min uppväxt! nu, vid 45 har hon fått ett till barn - och plötsligt är orken, och barnasinnet tillbaka. slutsats: ha kul istället för att hänga er vid siffror :) | |
| evald2 | 2008-12-17 14:48 | |
![]() | Det finns inget bra svar på frågan...Jag har en dotter som är 22 år och har 2 barn och det var väl den sista jag trodde skulle bli mamma! Hon har mognat enormt och är en jättebra mamma. Hon var alltså 20 år och det var jag också och mitt liv har ju på ett vis börjat om nu! Nu får jag njuta av barnbarnen!! | |
| milla39 | 2008-12-17 14:49 | |
![]() | Låter bra att ni vet vad ni vill,men tänk på att den dagen barnet är fött har du många år framför dig/er med ansvar som föräldrar och det är inte alltid en dans på rosor att ha barn..Har själv 4 st och fick mitt första när jag var 22 år.Vill inte skrämmas eller avråda,men man bör tänka igenom det ordentligt för det är ju ingen ångervecka på dom små liven :P | |
| krutmarie | 2008-12-17 14:55 | |
![]() | Shitchild, det låter ju som allt är ordnat för att ta emot en liten då. Det milla39 skriver är förnuftigt för det är ju minst 19 år man ska "ta hand om" sitt barn fast på olika sätt vid olika åldrar. Idag har jag 7 barnbarn som jag också älskar, men man har inte samma ork som man hade när man var yngre det är helt klart. Roligt är det iaf när det blir lite liv i stugan igen, fast det är ju inte varje dag som det var när ens egna var små :) | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-12-17 14:59 | |
![]() | Som jag ser det så finns det nackdelar och fördelar med båda. Ung förälder: + kanske något mer fysisk ork samt förblir relativt sett yngre när barnen växer upp. - Ofta en ostabilare ekonomisk grund samt i en del fall en lägre psykisk mognad. Det där med att man inte hunnit göra saker är ju en smaksak. För å andra sidan så kan man ju ge sig ut igen och fara utan att ha blivit så gammal när barnen blivit äldre. Jag skaffade inte barn förrän jag var 30, och på en del sätt kan jag tycka att det hade varit kul att få det tidigare. Men samtidigt hade jag haft det kämpigare ekonomiskt. Ser ju hur en del av mina barns kompisars föräldrar har det tuffare än avd jag har det. Mina råd är: Vill du skaffa, skaffa det utan att tänka så mycket på vilken ålder som är lämplig. och vad gäller mognad så är man aldrig mogen att bli förälder innan man är det. Man kan ALDRIG föreställa sig hur det blir innan iaf. De allra flestar mognar ju med situationen. Ovanstående är baserat på en rejäl dos generaliserande såklart. | |
| Maja G | 2008-12-17 15:00 | |
![]() | Äppelkatten: Då är det ju inte försent för mig!? Fyller 45 i vår... Äsch, skulle nog inte orka med en liten bebbe nu..Jag väntar tills barnbarnen kommer. Då kan man ju lämna tillbaka dom om de blir lite kinkiga eller så.. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-17 15:03 | |
![]() | Är man ung och omogen så mognar man under tiden. Finns en anledning till att man är gravid i 40 veckor. Är man en "gammal" 40 åring så kan man ändå ha både barnasinnet och orken kvar! På vissa låter det som om de som är 40 står med ena foten i graven... Sen det här att ha fast jobb och pojkvän, det är ingen garanti att allt blir perfekt för det kan ändra sig. Plötsligt står man där utan pojkvän och utan jobb, lika väl som en gravid kvinna utan utbildning och jobb och pojkvän plötsligt kan ha allt det där och lite till... | |
| Maja G | 2008-12-17 15:09 | |
![]() | Vid 40-45 så lever ju livet..Barnen är stora och man har skaffat sig olika intressen och olater.. Säger inte att jag är gammal, för det är jag inte..Men för gammal för att bli med barn det är jag.. Men som sagt var, den dagen barnbarnen kommer, då är det jag som har barnasinnet och orken i behåll.. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-12-17 15:13 | |
![]() | Jag skaffade mina när jag var 31 och 32. Då kände jag att jag var "mogen", hade tiden och inte skulle ångra att jag inte först gjort ditten, datten och allt det "där"... Men helt ärligt så har jag nog inte samma ork som jag kanske skulle haft om jag skaffat barn när jag var 25. Oavsett vid vilken ålder man väljer att skaffa barn så finns det och kommer alltid att finnas både för och nackdelar, så du får helt enkelt gå efter vad som känns bäst och rätt för dig och din kille. | |
| -Lala-la | 2008-12-17 15:14 | |
![]() | Jag har tre barn. Alla är i tidig ålder. | |
| Shitchild | 2008-12-17 15:14 | |
![]() | allt som alla skriver låter förnuftigt=) jag vill jätte gärna ha barn men de har inte hänt något ännu.. börja tänka negativt nu att de inte funka för min del, men så ska man inte tänka heller:/ | |
| hungerstrejk | 2008-12-17 15:28 | |
![]() | Själv tänker jag fortsätta öva. | |
| Shitchild | 2008-12-17 15:30 | |
![]() | jaa,, olika från person till person helt enkelt.. | |
| gnill | 2008-12-17 15:52 | |
![]() | finns bra föräldrar och mindre bra föräldrar i olika åldrar, huruvida man blir en förstnämnd tror jag knappast har med ålder, eller egentligen med något annat att göra än om man innehar förmågan att - sätta sina egna behov i andra rummet - verkligen älska någon och vara känslomässigt närvarande för en annan människa - förstå hur det är att vara barn (dvs kunna se ur deras perspektiv) en del innehar detta före det att de skaffar barn, en del mognar (något abrupt) in i dessa förmågor när de får barn. | |