Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 350

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katalias - Ej medlem längre2008-12-20 13:57
Antal inlägg: 2032

YlBjörn, jag tror också att antalet är ett problem. Dock kan vi inte ge bort några eftersom det inte finns någon att ge dem till. Vi har sålt fyra katter redan.

Just de här sju verkar trivas bra med varandra. Det är mycket tvättande av varandra och sovande ihop. Därför tror jag inte att stressen är FÖR hög.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 13:58

Åskmoln, ja de är kastrerade allihop.

Dalkullan2008-12-20 13:58
Antal inlägg: 1256

Många lådor som någon kanske redan skrivit, kan vara svårt med så många katter. Är inte alla kastrerade kan de markera revir även om de är honor. Speciellt katter som precis blivit vuxna kan ha lite problem med det där, antar att det beror på hormonomställning från kattunge till vuxen.

En del katter kissar inte i lådan om det är bajs i den. Själv märker jag på min minsta katt att den kissar i ena hörnet och bajsar i andra.

En annan sak som jag läst är att de föredrar en viss färg på låda, blå har jag för mig att det var. Men det kanske man ska ta med en klackspark.

Många katter är i alla fall lika med många lådor och stennoga med att rengöra dem ofta.

Flytta låda till där katterna brukar kissa kan vara ett tips också, inte så kul om det sker i sovrummet dock. ;-)

Dalkullan2008-12-20 14:00

Sen kan man faktiskt ge katter hormonspruta för att ev få dem att sluta kissa inne. Men då bör man ju veta vilken katt det är. Det har min sambo gjort med sin favvokatt när den var ung och det hjälpte då, katten blev sen typ 15 år.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 14:00

Regina, tack för länken. Jag har dock redan varit där och läst. De tips som finns där har jag liksom redan bockat av.. :)

Sotfinger2008-12-20 14:01
Antal inlägg: 22361

Jag vet inte om jag är ute på hal is nu, men kan det hela vara någon slags stressreaktion? Min bekant till mig tog hand om en väldigt nervig katt som höll på att driva sin matte till vansinne just genom att den kissade överallt. I det hemmet fanns ytterligare en katt plus att det var ganska oroligt med mycket förändringar och hit och dit. Efter ett par veckor i lugn miljö hos min bekanting hade katten börjat använda lådan, fast den är fortfarande skvätträdd. När bekantingen sen tog sig an ytterligare en katt började den första att kissa lite varstans igen.

The_Viking2008-12-20 14:01
Antal inlägg: 750

Katalias:
Ok. Du får ursäkta mig då jag absolut inte tänkte start en debatt om det här då jag förstår att du har ett jätte problem. Men jag reagerade när Stormig sa som hon sa.

Sotfinger2008-12-20 14:02
Antal inlägg: 22361

Ser att andra varit inne på det där med stress redan, sorry

Dalkullan2008-12-20 14:02

Som Ylbjörn säger så kan katterna stressas av varandra och någon katt kan ju kissa för att markera sitt missnöje...(obs skämtet) ;-)

Har man då 7 stycken är det ju nästan omöjligt att hålla koll på vilken som gjort det och i så fall vad den katten retar upp sig på/mår dåligt över.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 14:03

Dalkullan, som jag redan skrivit vid ett par tillfällen, samtliga katter är kastrerade. Och jo, vi sköter lådan notoriskt eftersom vi vet att katter vill ha fräsch toa. Vem vill inte det? Och som sagt, flytta lådan funkar inte eftersom de oftast kissar i köket, vid spisen.

Hormonspruta, det lät intressant! Får ta ett snack med veterinären och se om han känner till detta.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 14:05

Jodå, jag är helt inne på att en del av kissproblemet beror på stress eftersom de är flera stycken. Men jag är också helt säker på att det inte är hela förklaringen. Just för att de trivs tillsammans.

Men vi har gjort en hel del förändringar, dock under en längre tid. Förhoppningen är att kisseriet ska avstanna när förändringarna upphör.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 14:05

(Återigen, att lämna bort några katter är inget alternativ.)

Minta2008-12-20 14:11
Antal inlägg: 20042

Jag tror också att det handlar om revirmarkering. Du har ju flera katter. Jag hade två katter som var syskon, den ena kissade överallt trots att jag provade allt, en särskild låda till den, med särskild sand (provade olika sorter), bytte sand ofta. Jag var till slut tvungen att avliva den tyvärr, det gick inte katten kissade i byrålådor, möbler, allt. Jag trodde att det var något fel på katten, men hade det varit idag hade jag provat att lämna bort den eller den lugnande sprejen som finns nu men inte då.

Minta2008-12-20 14:12

De två syskonen jag hde trivdes också mycket bra med varandra, ändå tror jag att det handlade om revir.

Minta2008-12-20 14:12

Båda var honor och kastrerades vid 7 månaders ålder.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 14:12

En sammanfattning: Jag ska testa kattmynta i lådorna samt skaffa en låda till med sand istället för pellets. Flera tips?

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 14:15

Minta, vad trist att du fick avliva henne! Det svider i hjärtat. Jag har förstås övervägt detta, eftersom vi inte kan lämna bort fler. Men jag har kommit fram till att jag hellre moppar och tvättar mattor än avlivar de som kissar mest. Å andra sidan kissar de inte i möbler och annat som inte går att tvätta av någorlunda enkelt.

Kruxet är ju att man älskar de förbannade små liven.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-20 14:17
Antal inlägg: 1289

Jag tror faktiskt att du har för få lådor. Jag hade två katter en gång i tiden, och den ena ville inte gärna använda den andres kattlåda av någon anledning. Veterinären sa att jag skulle skaffa två lådor, och det fungerade bra. Nu förstår jag att 7 lådor är lite skrymmande :) Men jag föreslår ändå du skaffar några till. Jag tror att det kan avhjälpa problemet en del.

aspekt2008-12-20 14:19
Antal inlägg: 60

Jag hörde när jag pratade med en man som jobbar på en djuraffär, att vissa katter brukar demonstrera, t.ex. om man byter sand i kattlådan och de inte gillar den, kan de börja kissa på andra ställen.

Minta2008-12-20 14:21

Ja, jag plågas fortfarande av att jag avlivade katten. Man vill inte avliva några djur. Jag hade nog nått min smärtgräns.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?