Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 354 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ylleylle75 | 2008-12-22 13:03 | |
![]() | Man ska sprita händerna, efter varje toalettbesök, efter kontakt med princip allt.. Om någon råkat ut för det gäller också att rengöra toaletten varje gång. annars blir det bara en ond cirkel. Trodde ja hade 24timmars varianten för 2 år sedan - äldsta dottern spydde som en gris natten mot nyårsdagen 08 - jag fick det mot kvällen nyårsdagen och dessutom gravid så var helt urlakad, smittade ned hela min familj på min sida alla 14 personer (utom 3 st som klarade sig). Så det var inte 24tims varianten utan vinterkräksjukan. INGET kul. lång tid att återhämta sig. Hygien är A och O. Desfectionsmedel (sprita på för galla livet) - ha den på handfatet. God Jul! | |
| ylleylle75 | 2008-12-22 13:03 | |
![]() | *galla - glatta | |
| kilgast | 2008-12-22 14:05 | |
![]() | Sprit hjälper inte på magsjukebakterien utan gammal hederlig tvål o vatten först sen sprit... och är det nån som åker på magsjuka är det isolering som gäller med stängd dörr o ordentlig rengöring av toalett, handfat, dörrhandtag o byte av handdukar... | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-12-22 14:09 | |
![]() | Precis, handsprit fungerar tyvärr ganska dåligt mot calicivirus. Handspriten gör nog däremot att man automatiskt vidtar försiktighetsåtgärder som förmodligen har en större effekt en själva spriten i sig. Calicivirus är extremt smittsamt och som någon sa innan är det bästa helt enkelt att undvika folksamlingar och hålla barnen hemma från dagis om det ar möjligt. Annars är det bara att hoppas på turen. Finns inte så mycket att göra. Virkon dödar virus på ett mer effektivt sätt. Kan vara bra som ytrengöring. Vet dock inte var man kan få tag på det. | |
| kilgast | 2008-12-22 14:11 | |
![]() | inom vården kan man få tag på virkon..: ) | |
| Ray Jones IV - Ej medlem längre | 2008-12-22 14:18 | |
![]() | Det är om något eran besathet av hygien som kommer göra er sjuka. "Sprita händerna efter kontakt med princip allt". Hah! Lycka till fåntrattar. Själv kommer jag göra som jag alltid gör, ingenting. Har funkat hur bra som helst. Mvh Ray | |
| jossananna | 2008-12-22 14:23 | |
![]() | Ray: Aha, gör du ingenting rent generellt i livet då eller? Tack för bra tips :-) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-12-22 14:47 | |
![]() | Ray, din teori kan fungera ibland. Vad beträffar calicivirus kan man tyvärr inte bygga upp något försvar. Får du det ena veckan kan du lik förbannat åka på det igen. | |
| grusplan | 2008-12-22 17:06 | |
![]() | Tror jag satsar på vitpepparkorn , : ) HA EN GOD JUL!! | |
| stegosaurus | 2008-12-22 17:17 | |
![]() | jag har aldrig haft kräksjuka. Inte heller min mormor, min mamma eller mina barn | |
| ronja11 | 2008-12-22 18:05 | |
![]() | Ray Du är ju ganska rolig du. Först säger du att vinterkräksjukan är en myt sen när man börjar snacka förebyggande så säger du att du inte gör något alls för att förebygga det, men nyss fanns den ju inte ens ? Haha Nu har farmor och farfar åkt på kaskadkräkningarna så jag stannar hemma från dem denna julen, få ses senare istället! Mer än 48 timmar efter iaf för o vara heeeeelt på den säkra sidan. God Jul på er allihop och hoppas ni slipper sjukan! | |
| skogstorparn | 2008-12-22 18:25 | |
![]() | backa tiden 10år och sluta vräk i dig antibiotika och skit i alla vaccinationer mot dessa grejor..hade det gått hade du inte behövt va orolig i dag | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-12-22 18:48 | |
![]() | Är möjligtvis Ray och skogstorparn samma person eller lider ni bara av samma slags tröghet? Virus beror inte på flitigt antibiotikaanvändande. Vaccin mot calicivirus existerar inte såvitt jag vet. | |
| Ray Jones IV - Ej medlem längre | 2008-12-22 22:48 | |
![]() | Ronja11 lider du möjligtvis av dyslexi? Jag har inte alls sagt att det "inte går att förebygga", jag skrev att om det är något man blir sjuk av så är det av att vara överdrivet hygienisk. Nu har du gjort bort dig, pajas! Mvh Ray | |
| Ray Jones IV - Ej medlem längre | 2008-12-22 22:50 | |
![]() | Upa du kanske inte heller hajar. Genom att utsätta kroppen för en del orenligheter och bakterier bygger man upp immunförsvaret. Då slipper man drabbas av vanlig maginfluensa som man under vinterhalvåret i Sverige av någon anledning kallar för "vinterkräksjukan". Mvh Ray | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-12-22 23:22 | |
![]() | Ray, med maginfluensa menar man inte alltid virusrelaterad magåkomma, lite förvirrande varför jag tycker det är bäst att vara tydlig med vad för sjuka man talar om. När man talar om vinterkräksjukan brukar det uteslutande handla om calicivirus som också är väldigt smittsamt. Du har helt rätt i att det inte är särskilt sunt att hålla en för strikt hygien alltid. Men nu talar vi om vinterkräksjukan, inte sant? När man utsätts för den kan man räkna med att man inte har kunnat bygga upp något försvar innan mot viruset av den enkla anledningen att det inte går. Därför ska man i möjligaste mån faktiskt undvika att komma i kontakt med viruset eftersom en genomgången infektion inte har någon som helst betydelse för immunförsvaret. Av precis samma anledning ska man helst skydda sig och undvika HIV-smitta istället för att slicka på handtagen på offentliga toaletter i hopp om att man kan slippa kondomen nästa gång. Uppfattat? | |