Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 46 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 614 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:17 | |
![]() | Så du vill inte ta hand om ditt eget barn utan du föredrar en dagmamma?? Varför då överhuvudtaget sätta ett barn till denna värld? Det tycker jag är så sjukt så det finns inte.. Är barnet bara en statussymbol för dig kanske, ett sätt att vara som alla andra? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:18 | |
![]() | Orka...good night. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:22 | |
![]() | Bizzy: Lugn och fin. Jag sade att jag skulle vara pappaledig, trots allt. Dessutom finns det en ganska stor marknad för dagmammor: kallar du deras klienter för sjuka? Vi anlitar privat ständhjälp för vi tycker det är tråkigt att städa. Även när jag städat självt och tagit hand om mitt spädbarn så har det ändå blivit rätt mycket dötid över. Detta verkar gälla för ganska många kvinnor som är mammalediga, av alla de mammapatruller man ser på stan att döma. Jag gillar emellertid inte att sitta på ett kafé och dricka latte med mammor. Så jag undrade om någon hade några tips om vad man kan göra istället? | |
| micro113 | 2008-12-28 02:27 | |
![]() | Jaap Anlitar ni städhjälp så att ingen av er behöver ta i det tråkiga, det låter som en skön situation tycker jag. Själv tillhör jag kategorin som inte har råd med städhjälp -- vilket innebär att det den ena inte gör måste den andra göra. Jag tyckte inte det lät särskilt rättvist om din partner skulle gå och jobba, och du gå hemma och gulla med bebben, men låta henne komma hem och ta tvätt och städning. En förutfattad mening från mitt håll alltså... | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:34 | |
![]() | Svar ja. Jag tycker det är sjukt att lämna barnet hos dagmamma för att man tycker det är tråkigt att ta hand om sitt eget barn. Har man råd att anställa städare trots att man har tagit pappa eller mammaledighet så finns det förmodligen också utrymme för att stanna hemma med barnen en längre period. Och då förstår inte jag att man hellre lämnar sitt barn på dagis än stannar hemma med det. Återigen vad är då meningen med att sätta ett barn till världen om man låter någon annan ta hand om det åt en? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:41 | |
![]() | Micro: Vi anlitar inte städhjälp regelbundet, utan ibland. Jag och min sambo delar upp hemarbetet så gott det går. Jag lagar dock alltid mat, och hon sköter om växterna, eftersom det är våra intressen. Vissa avsteg från fifty-fifty får man göra, tycker jag. Bizzzy: Jag kommer sannolikt spendera mer tid med mitt barn än de flesta män i min ålder. Jag kan till vidare tänka mig att spendera mer tid med mitt barn genom att betala för städning. Men även om jag inte skulle det så förstår jag inte ditt principiella resonemang. Motsätter du dig dagmammor, dagis, förskola, skola och gymnasium -- alla fostringsinstanser utanför hemmet som föräldrar frivilligt använder innan barnet fyllt 18? Eller har du bara problem med föräldrar som inte är 100-procentiga ''den första tiden''? I vilket fall låter det väldigt otidsenligt - och mycket dumt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:47 | |
![]() | Japp och sen kan du ju dricka te då? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-28 02:48 | |
![]() | I guess so... =) | |
| BugBig - Ej medlem längre | 2008-12-28 03:03 | |
![]() | Personligen skulle jag nog ta ut min pappaledighet när barnet är äldre om det är möjligt.(vet inte vad reglerna säger idag) Så man får lite mer kvalité på umgänget. Finns så mycket mer att göra då och barnet kommer ihåg det. Jag va hemma mycket när grabben va 3 år. Åkte och fiskade, gick på bio/teater, skansen, akvariatet och Tom Tits! Försöker göra någonting varje vecka numer med honom där jag avsätter tid BARA för honom. Behövs idag i detta stressamhälle! Lycka till JaapConrad!! | |
| NadaR | 2008-12-28 03:13 | |
![]() | all heder till pappa som vill och kan stanna hemma.Anlita städhjälp, underlätta alt som kan vara till nytta för dig och din familj.Det gjörde mina barn och det är jag glad för.Att missuna dig lite kvalitet tid med dit barn är bara avundsjuka. Lycka till | |
| micro113 | 2008-12-28 03:24 | |
![]() | Jaap För min del får man dela upp precis hur man vill -- det viktiga är väl att båda parter trivs med uppdelningen. Vi har aldrig haft 50-50 här, i perioder har jag städat mest och perioder är det maken som skött allt.. | |
| NadaR | 2008-12-28 03:49 | |
![]() | nu handlar inte om städningen pappa vil få kvalitet tid med sin bäbis.Bistå med mer posiitivitet så att flära pappor stannar hemma.Min sån förlorade 40.000 varje månad att vara pappalädig,men det gjorde han gärna för den tiden var värt varenda krona.Det drabade inger fatig men barn behöver bode mamma och pappa.Hoppas fler väljer pappaledigheten | |
| zagg - Ej medlem längre | 2008-12-28 05:14 | |
![]() | Jaap, du knäppar dig mest tror jag, men det sätter onekeligen igång en diskussion. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-12-28 07:29 | |
![]() | Ja du Jaap, man kan göra massor med en bäbis! *Babysim *Bara vara och lära känna bäbis och mysa ihop.. *Läsa sagor för bäbis. Dom förstår mer än man tror. Dessutom brukar dom somna av det. *Lära den lilla någonting varje dag, så du kan känna dig extra stolt. (Minns mina barns far som lärde sonen, 6 månader, att göra "high 5".. Mäkta stolt han var sen, pappan alltså) *Om du tar dig till öppna förskolan alt kyrkans barntimmar så kan det till och med hända att du träffar andra som är pappalediga så kan ju ni umgås, utan caffe latte då, och prata bilar, fiske, golf eller vad du nu har för intressen. Du KAN prata med dom som är mammalediga också men risken då är att dom vill prata hem, städning, delande av bördan eller huvaligen, sitt liv.. :D Å andra sidan kan du ju träffa på någon som är matintresserad så kan ni kanske göra lunch tillsammans någon dag i veckan till er och senare till era bäbisar. *Besök ditt jobb *Besök någon släkting *Mata änderna i parken/sjön *Pulkaåkning Det var första veckan, sen kanske någon annan kan ta nästa??? :D | |
| Dalkullan | 2008-12-28 09:11 | |
![]() | Dra en Betapet när barnet ligger på en filt nedanför datorn och jollrar förnöjt. =) | |
| Nunnelunan | 2008-12-28 09:18 | |
![]() | Bara vara tillsammans, behövs inte någon latte för det! Jag kan lova att en dag blir inte den andra lik, men jag tror inte att man kan planera in vad man skall göra under en barnaledighet? Antagligen vaknar ni på morgonen och upptäcker vilken underbar dag som kan vänta, sedan gör ni något. Tro inte att ett spädbarn inte har någon personlighet som du inte kan bejaka. Använd tiden till att anknyta till varandra, eftersom det kan vara svårare för en pappa att göra det före och efter! /Kram | |
| le-lou | 2008-12-28 11:06 | |
![]() | det är härligt att umgås med sin bebis och vara med om utvecklingen som går rasande fort, missförstå mig inte..MEN...det är så satans tråkigt rent ut sagt att gå hemma. Och alla dagar är sig lika i princip. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-28 11:32 | |
![]() | Byta blöja ungefär 8-12 gånger om dagen, vid akuta händelse lite oftare, göra mat regelbundet, mata och natta bebis, gå på promenader innan bebisen är hungrig igen, handla blöjor och barnmat, tvätta nedkräkta och fullbajsade bebiskläder, hänga upp tvätten när bebisen sover, passa på att själv äta något också när du får 20 min. för dig själv, gå på öppna förskolan för att bebisen ska träffa andra människor och du får prata bebisproblem med andra mammor och pappor, gå till BVC för vägning och hemska sprutor, sedan hem igen eftersom det dags för mat, städa huset och sköta det vanliga innan sambon kommer hem, gå upp på nätterna för att mata bebisen, eftersom sambon jobbar . . . . Det kommer att gå fort ska du se. ;-) | |
| Minta | 2008-12-28 11:41 | |
![]() | Du kan göra det du inte hinner annars, läsa när barnet sover, gå på museer, på babybio, stickning med bebisar och mammor och pappor (det senaste). | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-12-28 11:43 | |
![]() | Det finns ju föräldrar som har schema för sina 6 månadersbäbisar för dom MÅSTE ju göra massa saker med andra barn (och vuxna) HELA tiden! Man kan helt enkelt inte ta det lugnt och "bara vara" med sin bäbis, helt ensam någon gång på dygnet verkar det som. Och som Kafou så fint beskriver dagarna här ovan :) så har man nog inte tid att umgås med andra så mycket.. Den roligaste tiden är efter ca 6 månader då man kan ha åtminstone någon typ av "kommunikation" med sin bäbis. | |