Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 665

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-12-31 17:04
Antal inlägg: 17542

Jag tror det ligger i våra gener...

Det är informationsutbyte som binder folk samman och för erfarenheter vidare..

Jag tänker på förr i tiden, då de som berättade historier var viktiga pelare i samhället, och som band generationer samman genom att förmedla kunskap och historier om sådant som skett tidigare och på andra platser.

Själv är jag dock ett socialt missfoster som har lite svårt för skvaller..

cattalinka - Ej medlem längre2008-12-31 22:38
Antal inlägg: 441

Marie: inte har det med kön att göra heller. Jag älskar att skvallra och det gör mina killkompisar med.

Skvaller och skitsnack har flera funktioner; Moral och etik skapas. Man skapar tillhörighet genom ett vi- och domtänkande. Man höjer falskt sin självkänsla genom att sänka någon annan. Sen om det gör någon något gott kan ju diskuteras...

Sotfinger2009-01-01 19:46
Antal inlägg: 22361

Det här är ju så intressant! Jag kanske skulle ta och skriva en uppsats om Snack, men förmodligen är det redan gjort.

Det vi pratar om med varandra ligger ju på väldigt olika nivåer, allt ifrån såna samtalsämnen som här på Betapet ligger under Seriöst till det mer eller mindre illasinnade skvaller som cattalinka är inne på.

Mellannivåer är väl temana under Snack, allmänt småprat om vad man gjort under dagen, nyfiket men välvilligt skvaller om grannarna samt även den typen av konversationer som förekom i tråden Klyschkommunikation.

Intressanta blandformer finns förstås, till exempel där man tar till personangrepp i en sakdiskussion.

Men VARFÖR vi håller på med allt detta, ja det är väl som micro säger, att det binder oss samman; som cattalinka säger, att normer skapas, och som El literate säger, vi vill hitta likar.

megasen2009-01-17 01:57
Antal inlägg: 450

mmm vad säger ni??

Candee2009-01-17 02:35
Antal inlägg: 1256

Ja, jag tillhör miffogruppen och gillar inte onödigt skitsnack. Men jag ser väl skillnad på skitsnack och skvaller eller ja, är två olika saker i mina öron.

Skitsnack är just att man snackar skit..alltså motsatta till sanning. Skvaller är väl mer att man pratar om något det är sanning i..

Men ja, nu var det ju frågan om varför. Det är nog så med att man grupperar sig..vi mot dom, precis som skrivits tidigare..det skapar en känsla av man tillhör något eller delar något gemensamt. Sen är det ju oftast så att de som snackar skit med en när man är där ..ja, de snackar skit om en när man inte är där...är väl lite det jag vill undvika...;)

megasen2009-01-17 02:39
Antal inlägg: 450

Jo det är nog sant....hatar skitsnack..attkomma in i ett rum ochalla tystnar...mmm inte kul..........

Limerick - Ej medlem längre2009-01-17 11:40
Antal inlägg: 4099

För mig är det stor skillnad mellan skitprat och struntprat.
Och skulle inte struntpratet existera så tror jag att vardagen skulle bli bedrövligt tråkigt; vi skulle få hålla tillgodo att enbart prata ekonomi, kriser och arbetslöshet.

Spirou22009-01-17 12:19
Antal inlägg: 371

Detta med strunt är ( vad som är strunt är relativt och individuellt och postmodernismens disclaimers och yada yada...)

men med detta sagt...

Jag tror att man måste skilja mellan strunt och avlslappnat stimulerande prat. Jag hittar inget bra ord för det senare utan att det låter pretentiöst men det ska inte vara pretentiöst, endast stimulerande. Struntpratet är istället det prat som är helt andefattigt, enligt min definition.
Vidare instämmer jag med Limerick i att skitprat ytterligare är något helt annat.
Skitprat = Förtal

eviltyrus2009-01-17 12:48
Antal inlägg: 606

Jag håller med flertalet av er som redan skrivit, ni har sagt mycket klokt som är värt att tänka på.

En teori jag har är att när man pratar strunt (i verkligheten) beror på att en del av oss är obekväma med tystnad. Vi människor är sociala varelser som vill kommunicera med varandra, vi vill förstå varandra. Tystnad för många ger inga svar, de kan inte läsa av den andre om den är tyst. Den tolkar in en massa saker förmodligen genom att inte säkert veta vad den andre tänker. Småprat uppstår ofta då för att få tillgång till den andres tankar. Däremot kanske inte småprat avslöjar vad andra tänker (eftersom det ofta är ytliga saker som diskuteras), men det gör oss mindre obekväma i mötet med andra.

När vi skriver på diskussionsforum vill vi också prata av oss och kan kanske till och med skriva vad vi egentligen tänker eftersom vi ser oss som mer anonyma. Småpratet finns här med men lite mer tänk bakom inläggen ser jag i alla fall en tendens att det finns.

Minta2009-01-17 12:53
Antal inlägg: 20042

En mycket stor del av kommunikation har andra syften än informativa. De är sociala signalsystem och det har personer med olika former av autism svårt med.

Minta2009-01-17 12:55
Antal inlägg: 20042

Jag vet en person med någon form av diagnos (asperger eller schizofreni) som ofta är tyst tillsammans med andra. Han har mörka outgrundliga ögon. Somliga blir osäkra av tystnaden och andra tolkar hans tystnad som djup och intelligent och undrar vad han tänker om dem.

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-17 13:12
Antal inlägg: 4279

Småprat är lite småtrevligt. Socialt, men utan att lämna ut så mycket av sig själv - något som få vill göra på t.ex. på ett öppet forum till allmän beskådan.

trashone - Ej medlem längre2009-01-17 16:37
Antal inlägg: 18678

Det är ju ett socialt smörjmedel. Förtjusta eller inte, vi vill bara vara med.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?