Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade51
Mobilspel
Pågående20 213

Forumkategorier

Användare Inlägg  
evilein2009-01-03 11:17
Antal inlägg: 74

Det är tomma hot.

Det finns ett maxtak, utfrån vad den underhållande föräldern tjänar och hur många barn det handlar om. 1273:- är max per barn. Det kan inte bli högre än så.

För mig låter det som att det är ett desperat sätt att "mjölka" ut så mycket som möjligt.

Be din kompis ha is i magen och hålla sig lugn.
När allt har lugnat ner sig, så kanske han/hon kan hitta ett sätt få träffa och umgås med sitt /sina barn och göra roliga saker tillsammans.

Nunnelunan2009-01-03 11:18
Antal inlägg: 1172

Min fråga kvarstår! Boendeförälder eller enskild vårdnad?

sommar12009-01-03 11:21
Antal inlägg: 47

Det hela handlar inte om mej iofs..:) Ok, jag läst den länken, men då kan förälderna som har hela vårdnaden få höja efter massor av aktiviteter och den andre får betala efter det då?..Tycker att det låter lite knepigt, för då kan det ju blir ett par tusen i månaden i underhåll ju.
Tacksam för hjälpen jag fått, o ska be kompisen ringa FK...för hur än det är, så tycker jag personligen att det är sjukt att den som har vårdnaden ska kunna få underhåller höjt lite hur som helst, p.g.a att den personen vill att det ska vara aktiviteter till vilket pris som helst.

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-03 11:21
Antal inlägg: 1977

Men kan UH höjas över 1273:- eller vad det är idag? Är det inte bara kändisar som betalar tusentals kronor i UH?? :)

sommar12009-01-03 11:22

Kompisens EX har ensam vårdnad om barnen, o kompisen har dom några dagar varannan vecka.

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-03 11:22

sorry såg inte evilins svar...

sommar12009-01-03 11:23

ewaleena: det undrar jag med i all den här röran.

sommar12009-01-03 11:25

evilein:...Du är GULD värd....tusen tack för den informationen. Och kompisen har jättekul med barnen när dom är där. Så det är superbra kontakt dom har...=)

annaHå2009-01-03 11:26
Antal inlägg: 164

Det enda fallet då underhållet kan bestämmas till högre än 1273 kr är om barnen hade en väldigt hög levnadsstandard när föräldrarna bodde tillsammans, och då är tanken att allt sådant inte ska försvinna för barnet. Till exempel om barnet gick på golfkurs tre gånger i veckan och seglarläger varje helg :-).Låter lite konstigt kan jag tycka, men jag har fattat det som att detta bara kan gälla för riktigt förmögna familjer, inte för alla vanliga. Det är klart att det bästa skulle vara om föräldrarna kan vara överens om kostnader och så, men om de inte är det ska normen på 1273 kr gälla.

sommar12009-01-03 11:28

annaHå: tackar för det, o undehåll har bara betalas 1½ år såå...o före det var barnen så små.

Nunnelunan2009-01-03 11:30
Antal inlägg: 1172

Om ho/an har enskild vårdnad, så finns det en dom från domstol eller ett beslut från Soc (funkade tidigare, men inte nu längre). I den domen eller beslutet är säkert underhållet reglerat, om det skulle SKILJA sig från FK:s beräkningar. Be kompisen titta i detta, eller låta bli att bry sig.
Ensamstående vill ibland putta över sitt dåliga samvete på Ex:et, då de märker att det inte funkar helt bra.
Fast det låter lite konstigt med enskild vårdnad och umgängesrätt? Domstolarna brukar väl oftast göra delad vårdnad i de fall där det fungerar med umgänge, trodde jag i varje fall???

serendipity6 - Ej medlem längre2009-01-03 11:31
Antal inlägg: 32

jag vet att jag har läst om det här på försäkringskassans hemsida. Man betala hälften på fritidsaktiviteter som ligger på en rimlig ekonomisk nivå. Inte ridning och hockey, men handboll och konfirmationsläger. Det här är vad försäkringskassan skriver.

Domstolarna använder vanligtvis som schablon en viss procent av det prisbasbelopp som gäller för aktuellt år. Prisbasbeloppet för 2008 är 41 000 kronor, vilket ger följande belopp:

0 – 6 år 65 procent 2 221 kronor/månad
7 – 12 år 80 procent 2 733 kronor/månad
13 – 17 år 95 procent 3 246 kronor/månad

I schablonbeloppet anses ingå alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna.

Konsumentverket ger varje år ut en sammanställning, "Koll på pengarna", för vad barn i olika åldrar kostar, som ni också kan använda som utgångspunkt för era diskussioner. Broschyren kan ni hämta från Konsumentverkets webbsida, www.kov.se.

2) Barnomsorg
Här ska du ange månadsavgiften för barnomsorg.

3) Andra kostnader
Ni måste också komma överens om hur ni ska fördela andra kostnader till exempel för sjukdom eller för någon speciell fritidsaktivitet.

4) Barnbidrag, studiebidrag
Därefter drar man ifrån barnets sociala förmåner, till exempel barnbidrag eller studiebidrag på 1 050 kr/mån (år 2008).

sommar12009-01-03 11:34

Nunnelunan: tro mej, o ena förälderna anmäler till Sociala att det är samarbetssvårigheter o vill ha ensam vårdnad. Då kan den peronen gå vidare till Tingsrätten o ljuga, i det här fallet så funkade det tyvärr. Har aldrig i mitt liv varit med om en person som kan vara så falsk o spela ut barnen mot som min kompis i det här fallet. Kompisen är en underbar pappa till barnen, men den andra hade hotat barnen som dom vågade inte säga emot att dom ville vara hos (min kompis) varannan vecka. Stor tragedi bakom det här fallet tyvärr.

sommar12009-01-03 11:38

serendipity6: i det här fallet så är det hockey...men att den föräldern som har ensam vårdnad ska ju inte kunna anmäla barn till vad som helst, utan att prata med den andre föräldern. Och sen bara sträcka ut handen o säga : BETALA...det tror jag knappast.

kissed - Ej medlem längre2009-01-03 11:48
Antal inlägg: 3037

Betalar han underhåll så kan hon inte kräva ett enda öre utöver det!
Fsk kan ändra underhållet om din kompis tjänar väldigt bra. Hur mycket man betalar är baserat på inkomsten. Men de flesta betalar den summa som nämnts 1273.

micro1132009-01-03 11:48
Antal inlägg: 17540

sommar

Den som anmäler till en aktivitet, får stå för kostnaden.

Man kan bara kräva att kostnaden delas om båda är överens om det från början.

Underhållet skall täcka den underhållsskyldiges del av kostnaden för barnet -- utöver underhåll kan man inte kräva någonting.

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-03 11:49

Fast den föräldern som har vårdnaden ska ju lägga lika mycket som UH är på sitt barn, alltså blir summan för barnet ca 2200 + barnbidrag. Det borde ju räcka att ta hand om, förse med mat och köpa grejor till aktiviteter! Sen om det är typ terminavgift som är lite dyr så kanske man kan diskutera den saken med den andra föräldern.

sommar12009-01-03 11:51

kissed: det är ju fastställt av FK att det ska betalas 1273:- som du skriver, så om den andre förälderna anmäler till en massa aktiviteter som barnen vill göra, då är det ju förälderna som har ensam vårdnad som får stå för det tycker jag iaf. Men jag har ju noll koll, kan inget om sånt där. Men jag är sjukt tacksam för alla som gett mej hjälp här....=))))

sommar12009-01-03 11:52

micro113: håller med dej till 100%..=)

serendipity6 - Ej medlem längre2009-01-03 12:19
Antal inlägg: 32

Hockey är en av de dyraste fritidsaktiviteterna och kan inte anses vara rimlig. Det är meningen att man ska dela på sjukvårds och extraordinära fritidskostnader utöver underhållsbidraget, men jag tror inte att hon kan tvinga honom att dela på hockeykostnader. Det tråkiga är att då spelar hon antagligen ut honom som den dumma som inte unnar sin son att ha roligt. Han behöver prata om sina ekonomiska realiteter med barnen - utan att prata skit om mamman hur dålig hon än kan tänkas vara.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?